Sabtu, 9 Mac 2013

Harian Metro: Rap


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Rap


Scha kena selektif

Posted:

Jika segelintir artis lain memperlahankan aktiviti seni selepas berkahwin, pelakon dan pengacara popular, Scha Al-Yahya pula sebaliknya tidak menang tangan memenuhi pelbagai undangan berlakon mahupun mengacara.

Malah, isteri kepada pelakon dan pengacara kacak, Awal Ashaari, 32, dan pemilik nama sebenar, Sharifah Nor Azean Syed Mahadzir Al- Yahya, 30, mengakui rezekinya juga semakin murah selepas memegang status sebagai isteri.

"Saya bersyukur kerana masih mendapat kepercayaan daripada pengarah mahupun penerbit program di luar sana. Terus terang, agenda seni juga padat sama seperti zaman solo dulu.

"Sebagai pelakon, saya juga hanya berikan yang terbaik untuk kepuasan diri dan penonton. Contohnya drama bersiri Jodoh yang disiarkan di saluran Astro Ria yang mendapat 'rating' paling tinggi, walaupun baru ditayangkan sebanyak lima episod dan rekod ini sama seperti yang dilakar drama bersiri Awan Dania yang meletup dulu," katanya.


Scha yang sudah menamatkan kontraknya sebagai wajah eksklusif Astro pada penghujung tahun lalu juga baru selesai penggambaran telemovie untuk saluran Astro Warna.


"Selain itu, saya juga berlakon dalam slot Cerekarama bergandingan dengan pelakon Rozita Che Wan.

Ia juga kali pertama kami bekerjasama dalam drama. Tidak ketinggalan, saya juga terbabit sebagai pengacara program Muzik-Muzik 28 bergandingan dengan penyampai Hot FM, AG," katanya.

Apapun, pelakon jelita yang melonjak namanya menerusi drama bersiri Awan Dania menafikan namanya lebih dikenali peminat dalam drama berbanding di layar filem.

"Sama seperti drama, filem lakonan saya seperti Histeria dan Papadom juga mendapat sambutan yang bagus di pawagam. Saya juga ingin dikenali dalam kedua-duanya sekali gus," katanya.

Bagaimanapun, kata pemenang Dewi Remaja 2006 ini, sampai masanya dia lebih selektif dengan watak yang ditawarkan selepas ini.

"Saya sering ditawarkan karakter sama dalam drama. Justeru, saya ingin watak lebih mencabar diri dalam lakonan sekali gus menggilap lagi bakat lakonan sedia ada. Antara karakter yang saya suka ialah dalam drama Geisha Melayu Terakhir dan filem Histeria sebelum ini," katanya.

Scha ditemui di sesi pratonton filem Awan Dania The Movie yang berlangsung di pawagam GSC Pavillion, Kuala Lumpur di sini, baru-baru ini. Turut hadir Penerbit Eksekutif TUSB, Gayatri Su-Lin Pillai dan pengarah filem ini, Rashid Sibir.

Bercerita mengenai filem terbaru lakonannya, Awan Dania The Movie pula, Scha mengakui dia berasa lega akhirnya filem itu bakal menjengah pawagam tempatan selepas menunggu selama tiga tahun.

"Saya berharap peminat dapat mengubat rindu pada Dania selepas menonton filem ini. Apa yang saya boleh katakan, filem ini menonjolkan karakter Dania Abd Rahman dari sisi lain yang belum pernah di paparkan sebelum ini.

"Karakter Dania juga dikembangkan dalam skala yang lebih besar dalam filem ini. Dania juga nampak lebih matang berbanding dalam drama bersiri dulu," katanya.

Ditanya pengalamannya bekerja dengan Rashid buat julung kalinya, kata Scha, dia menghormati pengarah itu kerana berani memberikan satu dimensi baru pada cerita Awan Dania itu.

"Sebagai pelakon, saya hanya melakonkan watak Dania seperti dikehendaki skripnya. Saya harap peminat Dania boleh terima kelainan yang ditampilkan dalam filem ini," katanya.

Filem terbitan Tayangan Unggul Sdn Bhd yang mula menjengah pawagam seluruh tanah air bermula 14 Mac ini turut diterajui Elly Mazlien, Rusdi Ramli, Jehan Miskin, Dee dan ramai lagi.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/09

Tidak sabar bergelar ibu

Posted:

Beralih sisi peribadinya pula, kata Scha yang sudah 10 bulan melayari bahtera rumah tangga dengan Awal nampaknya tidak dapat mengelak bila diasak soal anak sama seperti pasangan artis muda lain yang sudah berkahwin.

Pasangan sepadan ini sah bergelar suami isteri pada 4 Mei tahun lalu.

"Rumah tangga kami bahagia dan kami juga sudah bersedia untuk membina keluarga. Usia saya pun sudah mencecah 30 tahun dan memang sudah tepat untuk menimang cahaya mata untuk mengukuhkan lagi ikatan sedia ada.

"Sebab itu, saya dan Awal berehat panjang selama enam bulan sebaik saja kami berkahwin sebelum ini kerana ingin fokus pada rumah tangga.


Nampaknya masih belum ada rezeki kami untuk dapat anak lagi. Maklumlah, kami berdua sama-sama sibuk dan hanya berjumpa pun sebelum masuk tidur saja.


"Namun, saya dan Awal lebih suka mengikut nasihat rakan artis lain supaya tidak mahu terlalu memikirkan soal anak itu bagi mengelakkan berasa tekanannya. Soal anak ini adalah ketentuan Tuhan," katanya.

Ditanya mengenai susuk tubuhnya yang nampak agak kurus, Scha mengakui berat badannya turun sebanyak 3 kilogram selepas berkahwin.

"Saya memang suka memasak dan kuat makan, tetapi nak buat macam mana berat badan memang susah naik kerana kadar metabolisma yang tinggi. Selain itu, mungkin kerana saya tidak cukup rehat kerana agenda seni yang padat," katanya.

Dalam perkembangan lain, Scha juga sibuk menguruskan perniagaan miliknya, Schapoholics yang beroperasi di The Curve, Mutiara Damansara selepas premis pertamanya di Wangsa Walk Mall.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/09
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved