Sabtu, 9 Mac 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Cukup memalukan: Zolkples

Posted:

Mengecewakan dan memalukan. Itu reaksi Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN) Datuk Seri Zolkples Embong selepas tiada lagu Negaraku berkumandang ketika Malaysia memenangi pingat emas pertama acara trek Kejohanan Lumba Basikal Asia (ACC) yang berlangsung di Velodrom Kompleks Sukan Indira Gandhi, India kelmarin.

Insiden berlaku membabitkan pelumba berusia 16 tahun, Muhammad Firdaus Mohd Zonis yang memenangi pingat emas satu kilometer ujian masa kategori remaja dengan memecahkan rekod kejohanan namun tiada lagu kebangsaan berkumandang pada majlis penyampaian hadiah dengan tumpuan terarah kepada pengurus pasukan trek, Ibrahim Mustapa.


"Saya sudah dimaklumkan oleh pegawai MSN yang berada di sana. Perkara ini amat mengecewakan seluruh rakyat Malaysia kerana kami sentiasa mengingatkan atlet supaya berjuang dengan semangat tinggi dalam mana-mana kejohanan agar Jalur Gemilang dapat dikibarkan dan lagu kebangsaan dinyanyikan. Ia jelas mengecewakan kerana pengurus pasukan harus sedar tanggungjawab yang perlu mereka galas.

"Ini adalah perkara yang serius dan kami perlu melihatnya secara menyeluruh. Malah ia tidak pernah berlaku sebelum ini. Sudah tentu ia turut memalukan kerana lagu kebangsaan tidak berkumandang. Saya tidak tahu sama ada ini berlaku kerana beliau tidak menaruh harapan untuk atlet kita menang atau sebaliknya," kata Zolkples yang berharap perkara itu tidak berulang.


Jaguh berbasikal negara Azizulhasni Awang menerusi akaun Twitter miliknya menyatakan insiden terbabit berlaku ketika skuad negara memenangi emas pertama dengan pengurus pasukan tidak berada di velodrom kerana melawat Taj Mahal (lokasi pelancongan di India).


Sementara itu Ibrahim ketika dihubungi menjelaskan, rakaman lagu Negaraku sudah diserahkan kepada penganjur beberapa hari sebelum itu dan ia berjalan dengan lancar ketika penyampaian pingat emas kepada dua atlet paralimpik negara yang turut berlangsung di tempat sama.

"Mungkin berlaku masalah komunikasi dengan pihak sekretariat. Saya tidak berada di velodrom kerana menguruskan beberapa perkara membabitkan atlet paralimpik negara namun lagu kebangsaan tetap berkumandang cuma lewat beberapa minit dengan pegawai kita bertindak memuat turun lagu di Internet. Bukan tidak dimainkan langsung," katanya.


Selain Firdaus, turut meraih emas adalah Irwandie Lakasek dalam acara scratch lelaki remaja yang berlangsung lewat malam tadi namun tiada tuaian emas semalam apabila hanya sebutir pingat gangsa diterjemahkan Mohamad Farid Razali menerusi acara kejar mengejar tiga kilometer individu.

Azizulhasni dan Josiah Ng pula melayakkan diri ke pusingan seterusnya dalam acara pecut individu dengan menjadi antara 16 pelumba terbaik namun menurut Ibrahim, pelumba kelahiran Terengganu itu didenda Swiss Franc 200 (RM656) kerana menggunakan seluar melepasi bahagian lutut sekali gus menyebabkan beliau sebagai pengurus pasukan turut didenda 250 Swiss Franc (RM820).

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/09

Rooney nekad tebus kecewa

Posted:

Wayne Rooney pasti mahu melepaskan rasa kecewanya apabila bertemu Chelsea pada suku akhir Piala FA, minggu ini selepas tidak diturunkan ketika Manchester United bertemu Real Madrid.

Pengurus United, Alex Ferguson tidak menurunkan Rooney sebaliknya memilih Robin van Persie dan Danny Welbeck, namun di sebalik tewas 1-2 kepada kelab gergasi Sepanyol itu yang terus menyingkirkan United pada saingan Liga Juara-Juara, keputusan Ferguson itu dianggap wajar.


Ketiadaan Rooney menimbulkan pelbagai spekulasi media bahawa karier gemilangnya di Old Trafford mungkin sudah berakhir, namun bekas pengurus England dan pembantu United, Steve McClaren menafikan pemain itu akan meninggalkan Liga Perdana Inggeris.

"Saya mengenali Rooney dan apa yang dimahukan adalah untuk beraksi sebaik mungkin dan melakar kejayaan. Dia mahukan trofi.


"Dia seorang pemenang dan tiada kelab lebih baik berbanding Manchester United jika mahu merasai kejayaan.


"Dia tidak akan meninggalkan kelab ini kecuali diminta melakukannya," kata McClaren.

"Ferguson sudah berbincang dengan Rooney mengenai keputusannya mengetepikan pemain itu ketika bertemu Real Madrid.


"Keputusan itu dibuat bagi memastikan United meraih lebih banyak kejayaan. United mempunyai banyak lagi perlawanan utama dan Rooney pasti terbabit.

"Pada masa ini, saya tidak fikir dia akan meninggalkan United," katanya.


Bekas penyerang United, Michael Owen berkata tindakan mengetepikan Rooney ketika bertemu Real satu tamparan untuk penyerang itu, namun dia percaya berdasarkan prestasi terkini, Ferguson pasti menurunkannya apabila bertemu Chelsea di Old Trafford.


Van Persie sudah mencipta nama sebagai penjaring terbanyak United dengan meledak 22 gol sejak tiba dari Arsenal tahun lalu.


Ferguson begitu meminati corak permainan Welbeck sementara Javier Hernandez adalah antara peledak yang memberi banyak pilihan untuk pengendali itu.


Shinji Kagawa meledak hatrik ketika bertemu Norwich City minggu lalu menjadi watak penting di belakang Van Persie, posisi yang sebelum ini didominasi Rooney.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/09
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved