Ahad, 14 April 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


'Rasa rindu memang ada'

Posted: 13 Apr 2013 08:33 AM PDT

Okinawa, Jepun: Rasa rindu dengan keluarga di Malaysia sememangnya dirasai Wan Zack Haikal Wan Noor dan Nazirul Naim Che Hashim walaupun mereka hanya baru lebih dua minggu menjalani kehidupan di Okinawa, Jepun sebagai pemain kelab FC Ryukyu.

Selain cabaran di atas padang, Wan Zack Haikal, 22, dan Nazirul Naim, 19, sedar berjauhan dengan keluarga di bumi asing itu antara cabaran besar perlu mereka hadapi.


Menurut Wan Zack yang menandatangani kontrak selama dua tahun bersama kelab Divisyen Tiga itu hujung bulan lalu, dia teruja dengan cabaran baru dihadapinya biarpun berat badannya kini susut tiga kilogram.

"Memang terasa rindu dengan Malaysia sebab kita sudah tinggal lama di sana tapi bagi saya dalam masa lebih dua minggu ini saya rasa selesa di sini. Kalau rindu dengan keluarga saya akan berhubung dengan mereka," kata pemain yang pernah menjalani ujian pemilihan dengan FC Ryukyu selama dua minggu Julai tahun lalu.


Selain berhubung dengan keluarga menerusi telefon atau laman sosial seperti twitter atau skype, memasak adalah cara Wan Zack menghilangkan rasa rindu itu.


"Di sini kami selalu memasak kerana susah juga nak cari makanan halal di luar. Kami akan bergilir-gilir memasak, kalau pagi kami selalu buat cucur udang.

Foto

JADUAL padat membataskan masa Wan Zack (kanan) dan Nazirul menikmati keindahan Okinawa.

"Berat badan saya turun tiga kilogram berbanding 68 kilogram sebelum ini tapi bagi saya itu lebih baik kerana saya berasa lebih ringan dan laju apabila berlari," katanya yang tinggal bersama dengan Nazirul Naim di sebuah apartment disediakan kelab itu.


Sementara itu bagi Nazirul Naim, faktor pemakanan bukan masalah besar buat mereka di sana setakat ini.

"Memang rindu dengan masakan di Malaysia tapi keluarga ada hantar bekalan makanan dan memang kami selalu masak sendiri.


"Ikan, sayur semua kami beli di kedai. Kalau ikan, kami akan masak pedas atau masak kicap. Kami akan bergilir-gilir memasak, tengok siapa yang tak penat, kalau masing-masing penat kami akan makan di luar saja," kata pemain pertahanan kiri itu.


Menurut Nazirul Naim yang mengikat kontrak setahun dengam FC Ryukyu, jadual mereka agak padat dengan latihan dan perlawanan setiap minggu hingga membataskan masa untuk keluar menikmati kawasan sekitar Okinawa yang terkenal sebagai pulau peranginan di Jepun.


"Setakat ini kami hanya duduk di rumah jika ada masa lapang lagipun kami belum ada pengangkutan sendiri. Kami perlu ambil lesen di sini dulu baru pihak kelab akan beri kami kereta." Sementara itu ketika ditanya mengenai sejauh manakah mereka mampu bertahan menjalani cabaran hidup sebagai pemain bola sepak di sana, Wan Zack Haikal menegaskan akan cuba mengubah persepsi buruk peminat bola sepak tanah air terhadap pemain negara.


"Itu persepsi orang, saya tidak boleh buat apa-apa, saya cuma boleh buktikan mereka hanya bercakap kosong. Saya akan buktikan mampu mencipta sesuatu di sini." Sebelum ini pemain tempatan seperti dilanda sindrom tidak mampu bertahan lama di luar negara dengan kes terbaru membabitkan pemain muda Muhammad Faiz Nazmi Mansor yang menamatkan kontrak awal bersama SC Beira-Mar dan Ahmad Fakri Saarani dari Atletico SC di Portugal.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/13

Hamilton terpantas

Posted: 13 Apr 2013 08:27 AM PDT

Shanghai: Lewis Hamilton merebut petak pertama bersama pasukan barunya Mercedes pada kelayakan Grand Prix China di Shanghai, semalam sewaktu pencabar utama Red Bulls gagal mempamerkan aksi meyakinkan.

Pelumba Britain itu yang mengalami masalah alahan dan pulang awal dari litar Khamis lalu, beraksi garang pada sesi terakhir untuk merebut petak pertama di depan pelumba Lotus dan juara perlumbaan pertama di Australia, Kimi Raikkonen.


Dalam cuaca panas dan kering itu, Hamilton yang yang mencatat masa terpantas pada ketiga-tiga sesi kelayakan, mencatat masa terbaik satu minit 34.484 saat, berbanding Raikkonen, 1:34.761s. Pelumba Ferrari Fernando Alonso muncul pelumba ketiga terpantas.

Rakan sepasukan Hamilton, Nico Rosberg yang meraih kemenangan pertama di Shanghai tahun lalu menduduki petak keempat di depan pelumba Ferrari Felipe Massa. Pelumba Brazil itu berada di barisan ketiga bersama Romain Grosjean daripada Lotus.


Sementara juara dunia daripada Red Bull Sebastian Vettel hanya layak di petak kesembilan, gagal mencatat masa pada sesi terakhir. Rakan sepasukan Vettel, Mark Webber, yang turut menjadi tumpuan kerana hubungan keruh kedua-dua pelumba terpaksa berhenti pada sesi kelayakan kedua dan bermula di petak ke-14.


"Saya sihat sejak dua minggu lalu dan sakit sebaik datang ke sini," kata Hamilton yang sebelum ini menduduki petak ketiga dan keempat dalam sesi kelayakan di Australia dan Malaysia bersama Mercedes.

Pelumba berusia 28 tahun itu yang juga juara dunia 2008, dilapor mengalami alahan debunga.


"Sudah tentu ia membimbangkan tapi saya dapat berehat panjang dan ini adalah hari terbaik. Esok pasti lebih baik." Alonso, juara dunia dua kali gembira dengan pencapaian itu dan menyifatkan hujung minggu itu menyebelahinya.

"Kereta kompetitif sejak semalam. Kereta bertindak balas dengan baik terhadap perubahan yang kami lakukan. Jika semua berjalan lancar, kami boleh berjuang untuk ke podium dengan kedua-dua kereta." - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/13
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved