Isnin, 15 April 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Impak besar Wan Zack

Posted: 14 Apr 2013 10:54 AM PDT

Okinawa, Jepun: Impak diberikan pemain muda negara Wan Zack Haikal Wan Noor pada penampilan pertama bersama kelab barunya, FC Ryukyu kelmarin menjadi bualan hangat peminat bolasepak kelab liga divisyen tiga Jepun itu.

Ternyata aksi yang dipamerkan bekas pemain Harimau Muda berusia 22 tahun itu ketika membantu FC Ryukyu menewaskan Sagawa Printing SC 2-1 tidak mengecewakan.


Naib Presiden Eksekutif FC Ryukyu Sotaro Shinoda berkata, ramai peminat mula berbicara mengenai persembahan Wan Zack Haikal menerusi laman web rasmi kelab serta medium internet lain seperti Facebook.

"Ramai peminat terkejut apabila Wan Zack Haikal menyatakan dia tidak berpuas hati dengan permainannya kerana beraksi kurang baik sedangkan peminat semua menganggap dia beraksi dengan begitu baik," katanya.


Wan Zack Haikal, pemain kelahiran Pahang yang mengikat kontrak selama dua tahun dengan FC Ryukyu, beraksi selama 80 minit pada penampilan sulung di Stadium Okinawa Athletic kelmarin.


Meskipun tidak menjaringkan gol namun gerakannya di bahagian sayap kiri banyak memberikan masalah kepada pertahanan lawan yang kerap mengasarinya sehingga dia terpaksa dikeluarkan kerana mengalami sedikit kesakitan di pangkal paha.

Foto

WAN ZACK (kiri) pamer aksi menakjubkan walau gagal jaring gol.

Seorang lagi pemain negara, Nazirul Naim Che Hashim tidak diturunkan kerana dilanda kecederaan buku lali kanan ketika latihan.


Aksi Wan Zack Haikal itu bukan saja memikat hati peminat kelab yang berpangkalan di Okinawa itu malah turut mendapat liputan akhbar tempatan seperti Okinawa Times dan Ryukyu Shimbo semalam.

Menurut Shinoda, selepas permulaan yang baik dipamerkan Wan Zack Haikal kini peminat kelab itu mengharapkan sesuatu yang lebih baik daripadanya.


"Ramai peminat tidak menyangka dia boleh bermain dengan baik pada perlawanan pertama dan sekarang mereka yakin dia boleh tampil lebih hebat jika mendapat keserasian bersama pemain lain," katanya.


Kemenangan ke atas Sagawa itu melonjakkan FC Ryukyu ke tangga keempat dengan mengumpul 11 mata selepas enam perlawanan.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/15

PSG makin selesa

Posted: 14 Apr 2013 10:48 AM PDT

Paris: Jaringan separuh masa kedua Blaise Matuidi sudah cukup buat Paris St Germain melakar kemenangan 1-0 ke atas kelab bawahan liga Troyes dan melebarkan kelebihan 10 mata di kedudukan teratas Ligue 1, kelmarin.

PSG, yang mengikat Barcelona 1-1 pada awal pagi Khamis lalu namun tersingkir dalam kancah Liga Juara-Juara menerusi peraturan gol tempat lawan, mempamerkan aksi di bawah tahap sebenar.


"Amat sukar kerana kami tidak mempunyai masa yang mencukupi untuk kembali cergas. Kami tahu ia bukan alasan namun kami tidak mempunyai pengalaman yang cukup dalam menangani situasi ini," kata penjaga gol PSG, Salvatore Sirigu.

"Kami hanya mahu melakukan tugas kami dan kami perlu meningkat. Kami tidak boleh mengulangi persembahan yang dipamerkan pada separuh masa pertama malam ini (kelmarin)." Matuidi mencetus kemenangan dengan menyempurnakan peluang yang jarang diperoleh apabila rembatannya mengatasi penjaga gol Yohann Thuram-Ulien berikutan hantaran silang Gregory Van der Wiel.


PSG kini mengumpul 67 mata dan 10 mata mengatasi Olympique Marseille ketika saingan berbaki enam perlawanan.


"Sepuluh mata adalah jurang yang besar namun Marseille dan Lyon masih mengejar kami. Kami perlu berhati-hati hingga hujung musim," kata Sirigu.

Marseille yang mengumpul 52 mata di kedudukan kelima bertandang ke Lille, semalam.


Pendahulu liga itu mencipta peluang pertama selepas perlawanan memasuki tiga minit dengan Kevin Gameiro, menggantikan pemain yang digantung Zlatan Ibrahimovic untuk mengetuai jentera serangan, mempunyai peluang terhidang menerusi hantaran Marco Verratti namun Thuram-Ulien berjaya menafikannya.

Troyes melakukan beberapa gerakan menarik dan hampir membuka jaringan selepas lapan minit namun sepakan kencang Stephane Darbion sekadar menggegar tiang.


Tuan rumah terus berusaha membuka jaringan namun gagal menewaskan Sirigu yang ampuh bertahan di gawang apabila turut menafikan usaha yang dilakukan Marcos dan Fabien Camus pada pertengahan separuh masa pertama. - Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/15
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved