Jumaat, 12 Julai 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Jamin lawan berstatus A!

Posted: 11 Jul 2013 11:29 AM PDT

Shah Alam: Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) akan memastikan tarikh perlawanan antarabangsa yang diberikan Persekutuan Bolasepak Antarabangsa (FIFA) akan digunakan skuad negara untuk mengadakan perlawanan berstatus A dan mengingatkan sebarang keputusan yang dicatatkan mustahak.

Itu komitmen Setiausaha Agung FAM Datuk Hamidin Mohd Amin mengenai hala tuju skuad negara yang sering kali dilihat mengadakan pertemuan menentang kelab berbanding pasukan kebangsaan sehingga mencetuskan rasa kurang senang di kalangan peminat tempatan.


"Apa yang berlaku (sebelum ini) kita jadikan sebagai pengalaman. Namun saya ingin menjelaskan saya sudah mengingatkan jabatan tertentu (sekretariat FAM) supaya memulakan persiapan bagi mengisi kalendar tahun depan dengan memberikan tawaran kepada mana-mana negara terutamanya di kalangan negara Asia Tenggara dan Asia selain Afrika serta Eropah bagi menentang skuad kebangsaan. Tidak kiri siapa jurulatih atau pengurus ketika itu.

"Ingin saya tegaskan kami di FAM terutamanya Jawatankuasa Pertandingan Tempatan akan memberi ruang kepada skuad negara untuk memenuhi kalendar FIFA dengan aksi antarabangsa.


Skuad negara sebelum ini dilihat gagal memanfaatkan sepenuhnya tarikh perlawanan untuk yang diberikan FIFA sekali gus mengundang kepada kedudukan ranking yang rendah dengan tiada peningkatan ketara dapat disaksikan.


"Ini bukan sesuatu yang mudah untuk dilaksanakan. Ranking kita di kedudukan ke-159 dengan mungkin terdapat pasukan yang ingin menentang pasukan yang lebih baik kedudukannya. Namun ia bukan persoalannya kerana kita akan terus mencuba. Untuk baki tahun ini saya melihat terdapat beberapa ruang untuk mengadakan aksi persahabatan dan usaha untuk mendapatkan pasukan akan diusahakan," katanya.

Foto

HAMIDIN (kiri), Subahan (dua dari kiri) meninjau kualiti rumput untuk perlawanan persahabatan menentang Chelsea.

Media kelmarin melaporkan Myanmar, Laos dan Kemboja menolak hasrat skuad negara untuk mengadakan aksi persahabatan sekali gus menyaksikan kelab Thailand, Chonburi FC menjadi galang ganti dan sepanjang sesi latihan pusat selama sebulan kali ini, belum ada pengumuman rasmi dilakukan FAM untuk menentang mana-mana skuad negara lain.


Selain menentang dua kelab terbaik dunia, Chelsea FC dan FC Barcelona, skuad kebangsaan dijadualkan terbang ke Jepun bagi mengadakan tiga perlawanan persahabatan menentang kelab di negara berkenaan selepas sebelum ini mengadakan sesi latihan menentang tiga kelab Australia sehingga mencetuskan kontroversi.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/12

Strategi Aminuddin

Posted: 11 Jul 2013 11:22 AM PDT

Kuala Lumpur: Kegagalan membawa pulang pingat emas dalam acara lebuh raya pada tiga temasya Sukan SEA berturut-turut membuatkan jurulatih lebuh raya negara, Aminuddin Sulaiman perlu merancang strategi baru bagi menaikkan kembali maruah pelumba negara.

Biarpun hasrat untuk membawa pelumba ke Kunming, China dan Naypyidaw, Myanmar tidak mendapat pelepasan Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM), Aminuddin mempunyai rancangan tersendiri dalam usaha membentuk barisan pelumba terkuat.


Katanya, sempena Ramadan semua pelumba yang berada di bawah kendaliannya akan berkayuh sekitar Kuala Lumpur dengan kawalan ketat keselamatan melalui kawasan yang cerah seperti Putrajaya bagi menjamin keselamatan pelumba. "Laluan di Sukan SEA agak sukar dan saya perlu mencari pelumba berkualiti bagi disenaraikan. Jadi mereka perlu bersedia menjalani latihan keras bermula dari sekarang," katanya yang tidak pasti mengapa hasrat untuk menjalani latihan luar tidak mendapat pelepasan PKBM.

Berdasarkan barisan pelumba sedia ada, Aminuddin menaruh keyakinan tinggi untuk skuad negara membawa pulang sekurang-kurangnya dua pingat iaitu dalam acara lebuh raya dan juga ujian masa berpasukan selepas acara trek tidak dipertandingkan.


Mengulas mengenai laluan di Naypyitaw, Aminuddin berkata ia lebih memihak kepada pelumba bukit dan biarpun skuad negara meraih satu emas dan satu perak ketika Kejohanan Pra Sukan SEA Mei lalu, itu bukan jaminan kerana laluannya sebenarnya berbeza.


Katanya, hingga kini seramai lapan pelumba disenaraikan dalam skuad kebangsaan negara termasuk tiga pelumba basikal bukit, Shahrin Amir, Elmi Jumari dan Mohd Aim Mohd Fauzi (gambar).

"Saya akan mengadakan satu pemilihan awal membabitkan kesemua pelumba negara ini pada awal Oktober. Pemilihan ini terbuka kepada semua pelumba dan ia perlu dilakukan dengan teliti kerana hanya lapan pelumba boleh disenaraikan untuk ketiga-tiga acara, lebuh raya, ujian masa berpasukan dan ujian masa individu," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/12
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved