Selasa, 23 Julai 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Hanya latihan pramusim!

Posted: 22 Jul 2013 08:47 AM PDT

Shah Alam: Sebahagian proses latihan!

Itu adalah hakikat dan pandangan pengendali Chelsea, Jose Mourinho mengenai aksi persahabatan Blues menentang skuad kebangsaan di Stadium Shah Alam, malam kelmarin yang menyaksikan anak buahnya mudah menang 4-1 di hadapan 40,000 penonton.


Selepas sekadar menewaskan Singha All Stars, 1-0, Chelsea bangkit menerusi tiga jaringan pemain muda pada babak pertama untuk menggambarkan kehebatan gergasi EPL itu disusuli gol Victor Moses di penghujung perlawanan menewaskan Mohd Farizal Marlias sebelum Mohd Fadhli Shas menyumbat gol sagu hati tuan rumah.

"Saya gembira kerana ia sebahagian proses latihan kami. Kami menjalani latihan menentang Thailand (Singha All Stars) dan Malaysia. Ia sesi latihan apabila kami mempraktikkan apa yang kami berlatih setiap hari.


"Oleh kerana sesi latihan tertutup, anda tidak boleh merasai apa yang kami terjemahkan dalam padang namun sebaliknya bagi saya. Saya melihat menerusi aspek pertahanan dan menyerang. Kaedah itu penting bagi saya dan pemain," kata Mourinho yang gembira dengan perkembangan dipamer skuad kendaliannya itu.


Beliau yang kembali membimbing Chelsea musim ini menambah, keputusan perlawanan tidak penting kerana ia sebahagian daripada proses membentuk karektor pasukan.

Foto

NORSHAHRUL (kiri) diasak pemain Chelsea, Michael Essien di Stadium Shah Alam, kelmarin.

Hingga kini beliau gembira dengan perkembangan pemain dalam aspek identiti, personaliti dan mentaliti untuk menang yang membolehkan Chelsea bermain menurut cara digemarinya.


Tanpa berselindung pengendali dari Portugal itu memuji skuad kebangsaan apabila mempamerkan tentangan terutamanya pada babak pertama permainan.

"Separuh masa pertama kami bermain dengan baik menentang lawan yang bagus, meletakkan tekanan kepada kami di bahagian belakang selain serangan balas pantas dan kreatif.


"Namun babak kedua berbeza kerana Malaysia melakukan terlalu banyak pertukaran dan 20 kali perlawanan terhenti menyebabkan kehilangan rentak.


"Perlawanan ini menghiburkan buat penonton. Kami mempamerkan corak permainan diingini." Skuad negara menurunkan Norshahrul Idlan Talaha dan Mohd Amri Yahyah untuk menerajui jentera serangan pada babak pertama namun peluang paling hampir untuk meledak jaringan menerusi rembatan K Gurusamy m-22 disusuli percubaan kencang kapten Mohd Aidil Zafuan Abd Radzak m-39 yang dinafikan penjaga gol Mark Schwarzer.


Gol-gol Chelsea dijaringkan Bertrand Traore, Kevin De Bruyne, Romelu Lukaku dan Victor Moses.


Chelsea akan meneruskan Jelajah Asia dengan bertandang ke Indonesia menentang skuad republik itu, hari ini.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/22

Bayern garang

Posted: 22 Jul 2013 08:35 AM PDT

Berlin: Bayern Munich meraih satu lagi kejuaraan selepas menewaskan tuan rumah Borussia Moenchengladbach 5-1 pada final Piala Telekom kelmarin ketika pemain baru Thiago Alcantara menjaringkan gol sulungnya.

Selepas membenam Hamburg 4-0 pada separuh akhir Sabtu lalu, juara Eropah itu memastikan satu lagi kemenangan dengan pemain baru Alcantara menyumbat gol pada babak pertama untuk meraih gol pertamanya buat kelab Bavaria itu.


Bayern muncul kelab pertama Jerman meraih tiga kejuaraan Eropah, liga dan piala musim lalu dan mereka menokok satu lagi trofi dalam koleksi mereka.

"Kami gembira, memang bagus memenangi satu pertandingan pramusim," kata jurulatih Pep Guardiola yang mengubah formasi Bayern kepada 4-1-4-1 daripada formasi sebelum ini 4-2-3-1.


"Kami masih perlu memperbaiki beberapa aspek, kami belum cukup banyak melakukan gerakan tapi ia masih awal musim dan ada masa yang lama." Alcantara melakukan penampilan sulung bersama Bayern Sabtu lalu menentang Hamburg di Borussia Park, gelanggang Moenchengladbach, kemudian pemain berusia 22 tahun itu meledak gol pertamanya buat juara Eropah itu kelmarin.


Kapten skuad B-21 Sepanyol itu diikat dari Barcelona minggu lalu dengan perjanjian empat tahun dan bayaran permulaan 20 juta euro (RM83.8 juta), selain tambahan 5 juta euro (RM20.9 juta) daripada kutipan perlawanan persahabatan antara Bayern dan Barcelona tidak lama lagi.

Selepas memenangi semua enam perlawanan persahabatan pramusim menentang kelab kerdil sebelum ini, pasukan kendalian Guardiola melepasi ujian pertama menentang kelab Bundesliga dengan penuh bergaya.


Pada final yang dimainkan 30 minit setiap babak, Franck Ribery membuka jaringan pada minit ke-17 manakala gol lain dijaringkan kapten Philipp Lahm (m-23), Alcantara (m-26), Arjen Robben (m-41) dan Thomas Mueller (m-89).

Moenchengladbach membalas satu gol menerusi penyerang Belanda, Luke de Jong yang menyempurnakan sepakan penalti pada minit ke-30. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/22
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved