Ahad, 23 Disember 2012

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Gelaran ketujuh

Posted: 22 Dec 2012 01:38 PM PST

PEMAIN skuasy nombor satu dunia Datuk Nicol David, merangkul gelaran Terbuka Dunia ketujuh selepas menumpaskan Laura Massaro dari England pada perlawanan akhir Kejohanan Skuasy Wanita Terbuka Dunia, semalam.

Menurut laman sesawang rasmi pertandingan itu, www.worldopensquash.com, pemain berusia 29 tahun dari Pulau Pinang itu menyingkirkan pemain pilihan ketiga itu dalam masa kurang setengah jam.


Pada perlawanan akhir di Camana Bay, Kepulauan Cayman, Nicol tidak berdepan masalah menumpaskan Laura, 11-6, 11-8, 11-6.

"Sukar untuk saya percaya," kata Nicol. "Saya puas hati. Laura bermain dengan baik dan berjuang untuk mendapat mata, saya tidak dapat berehat langsung. "Saya fokus pada perlawanan ini tapi perlu lebih cemerlang kerana mahu menang. Saya terlalu inginkan gelaran ini, menang sekali lagi di Kepulauan Cayman, gelaran dunia ketujuh, saya mahukan semuanya!" Nicol turut menghargai pengalamannya pada kejohanan itu.


"Terima kasih kepada penyokong di Cayman atas semangat mereka, lebih hebat berbanding tempat yang pernah kami kunjungi sebelum ini," katanya yang turut bercadang mengambil kesempatan untuk bersiar-siar di kepulauan itu sebelum pulang.


Laura yang terpaksa berpuas hati dengan keputusan itu, mengucapkan tahniah kepada Nicol.

"Saya bangga dapat mara ke final tapi sedikit kecewa kerana gagal menewaskannya," katanya.


"Anda perlu bekerja lebih keras untuk menewaskannya, dia jarang tewas dan saya mencari jalan melakukannya tapi dia berjaya mengatasi setiap gerakan saya.

"Saya mengharungi kejohanan serta pengalaman yang hebat. Tahniah kepada Nicol kerana menang satu lagi gelaran." Dengan kemenangan itu, Nicol mencipta sejarah tersendiri dan skuasy wanita untuk menjulang tujuh gelaran dunia. - Bernama

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/23



Semen Padang serius

Posted: 22 Dec 2012 01:35 PM PST

DERBY Minangkabau antara pasukan Negeri Sembilan menentang juara Liga Perdana Indonesia, Semen Padang kali ini bukan sekadar menyatukan semangat Nusantara sebaliknya menjadi medan untuk kedua-dua pasukan menguji pemain bagi menghadapi musim baru.

Jurulatih kecergasan Semen Padang, Irwan Shah berkata, pasukan itu memilih pemain terbaik untuk berdepan Skuad Rusa meskipun terpaksa membahagi dua pasukan dengan pasukan kedua kini berada di Acheh untuk menghadapi perlawanan akhir Piala Gabenor.


"Kami hormati dan hargai kehadiran Negeri Sembilan, sebab itu kami pilih menurunkan pemain terbaik menentang mereka," kata Irwan Shah.

Ini bermakna tiga pemain kebangsaan Indonesia berada dalam pasukan Semen Padang menentang Negeri Sembilan iaitu kapten Ellie Aiboy, Wahyu Wijiastanto dan Novan Setyo Sasongko.


Sementara ketua jurulatih Negeri Sembilan, Divaldo Alves yang hanya membawa 19 pemain berkata, beliau juga serius menghadapi perlawanan ini hingga mengetepikan pemain yang masih dibelenggu kecederaan.


"Perlawanan ini amat penting untuk mengukur keserasian dan persefahaman pemain. Menang atau kalah tidak penting tapi saya mahu melihat peningkatan kualiti permainan, sebab itu saya terus ketepikan pemain yang masih belum cergas dan mengalami kecederaan," kata Divaldo.

"Saya mahu pemain menguasai bola petang esok (petang ini) kerana mahu terapkan permainan sebenar pasukan." Antara pemain yang belum cergas dan tidak dibawa ke Padang adalah timbalan kapten, Nurhafiz Zamani Misbah, Mohd Zulfaizham KaIs, Mohd Radzuan Abdullah, Muszaki Abu Bakar, Mohd Firdaus Azizul dan Abdul Halim Zainal.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/23



Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved