Sabtu, 8 Disember 2012

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


‘Kami mahu menang’

Posted: 07 Dec 2012 06:15 PM PST

"KAMI hadir ke sini dengan misi tidak mahu tewas. Demikian amaran penyerang sensasi Thailand, Teerasil Dangda yang menegaskan misi pasukannya cukup jelas iaitu mahu mencatatkan kemenangan pada perlawanan separuh akhir pertama bertemu skuad negara esok.

Meskipun sedar bakal berdepan puluhan ribu penyokong skuad negara yang pasti akan membanjiri Stadium Nasional Bukit Jalil esok, Teerasil menegaskan ia bukanlah satu masalah besar baginya serta rakan sepasukan.


"Kami mahukan keputusan yang baik dengan pada masa sama tidak akan memandang rendah keupayaan Malaysia. "Mereka adalah pasukan yang bagus tapi kami juga mahukan keputusan yang bagus," katanya yang tiba di negara ini semalam bersama rakan sepasukannya.

Meledak hatrik ketika perlawanan kedua peringkat kumpulan bertemu Myanmmar, sudah cukup membuktikan betapa penyerang berusia 24 tahun perlu dikawal rapi untuk tidak memberi masalah kepada anak buah Datuk K Rajagobal.


Ditanya adakah dia berhasrat untuk meledak hatrik sekali lagi apabila bertemu skuad negara, Teerasil berkata, kerjasama rakan sepasukan lebih penting dalam usaha untuk meraih keputusan terbaik sebelum bertemu Malaysia sekali lagi pada perlawanan timbal balik 13 Disember di Bangkok.


Penyerang Muangthong United itu juga berkata, meskipun kali terakhir Thailand menjulang Piala AFF pada 2002, ia tidaklah memberi tekanan terlalu tinggi kepadanya serta rakan sepasukan.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/08



Dominasi Williams

Posted: 07 Dec 2012 01:39 PM PST

TUAH Pulau Duyong sekali lagi berpihak kepada jurumudi Team GAC Pindar, Ian Williams, yang muncul juara dunia Alpari World Match Racing Tour (AWMRT) buat kali keempat di Pulau Duyong semalam.

Kemenangan 3-2 pelayar Inggeris itu ke atas jurumudi Mekonomen Sailing Team, Bjorn Hansen, sudah cukup buatnya memungut mata tertinggi dalam carta AWMRT untuk dinobatkan sebagai juara dunia, selain daripada melayakkannya ke pusingan separuh akhir Piala Monsun.


Pelayar berusia 35 tahun yang meraih tiga kejuaraan dunia, juga di Pulau Duyong, pada 2007, 2008 dan 2011, berkata sukar untuknya menggambarkan perasaannya selepas dapat menyamakan rekod yang sebelum ini dipegang Peter Gilmour.

"Baru kelmarin Gilmour menyatakan hasratnya untuk bersara daripada sukan pelayaran dan sukar buat saya mempercayai yang saya kini sudah menyamai rekod yang dipegang pelayar terbaik dunia.


"Di sinilah segala-galanya berlaku dan saya tidak akan dapat melupakan Pulau Duyong buat selama-lamanya kerana terlalu banyak kenangan manis saya di sini," katanya.


Williams berkata, Hansen yang menamatkan pusingan kelayakan di tangga kedua berbanding dia di tangga ketujuh, tidak terkejut apabila dipilih pendahulu carta AWMRT dari Sweden itu untuk menjadi lawannya di peringkat suku akhir.

"Hansen berani memilih saya kerana mungkin itu cara paling terbaik buatnya untuk menjadi juara dunia namun malang buatnya kerana strateginya itu tidak berjaya," kata Williams yang kini cuma akan menumpukan perhatian untuk muncul juara Piala Monsun pula buat kali ketiga.


Hansen, pelayar Swden berusia 45 tahun yang ternyata kecewa selepas tewas 3-1 kepada Williams, berkata dia yakin dengan tindakannya memilih saingan terdekatnya untuk kejuraan dunia yang cuma berada 2.25 mata di belakangnya dalam carta AWMRT.

"Nasib tidak memihak kepada saya namun jika diberi peluang lagi sekali untuk memilih lawan suku akhir saya, Williams tetap akan menjadi pilihan.


"Prestasi kami tidak seperti di pusingan kelayakan dan kami banyak melakukan kesilapan terutama dalam perlumbaan ketiga namun semuanya sudah berlalu sekarang dan apa yang kami boleh buat ialah berehat buat seketika dan kemudian memikirkan tentang strategi musim depan pula.


Dalam perlumbaan suku akhir lain, jurumudi Yanmar Racing, Peter Gilmour, sekali lagi menewaskan anaknya, David, untuk layak ke separuh akhir.


Juara dunia empat kali dari Australia itu berkata, agak sukar buatnya di permulaan perlumbaan kerana David belayar dengan cemerlang sehingga dapat memenangi perlumbaan pertama.


"David juga nyaris menang perlumbaan kedua namun dia mungkin tersilap langkah sedikit dan membenarkan saya memotongnya sehingga dapat menyamakan kedudukan.


"Selepas itu, pasukan David mula goyah keyakinan mereka dan pasukan saya layak ke separuh akhir namun semua ini boleh menjadi pengajaran kepada pelayar muda yang baru berusia 21 tahun itu," kata Peter yang berusia 52 tahun.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/08



Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved