Jumaat, 7 Disember 2012

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Tiada peniaga bahu jalan

Posted: 06 Dec 2012 01:34 PM PST

KUALA LUMPUR: Tidak akan ada lagi peniaga mahupun penjaja yang beroperasi di bahu jalan atau sekitarnya, apabila pembangunan semula Pasar Raja Bot, di sini, yang lebih dikenali sebagai Pasar Chow Kit siap pada 2015.

Ia berikutan peruntukan tambahan diminta Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) baru-baru ini, bagi membolehkan 400 lagi lot niaga dibina, menjadikan jumlah keseluruhannya melebihi 2,000 tapak.


Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin berkata, DBKL kini berurusan dengan Unit Perancang Ekonomi (EPU) Jabatan Perdana Menteri, memohon peruntukan tambahan yang belum diputuskan lagi.

"DBKL masih memohon, belum dapat apa-apa kelulusan. Kami pun tak pasti berapa jumlahnya. Namun peruntukan tambahan ini kalau kita tak dapat pun, masih akan tetap teruskan pembangunan Pasar Chow Kit mengikut fasa yang dipersetujui sebelum ini.


"Tambahan adalah untuk menampung permintaan peniaga yang mahu 400 lot tambahan supaya peniaga yang kini bertaburan di tepi jalan pun masuk sekali (dipindahkan ke bangunan baru).


"Ini kerana mengikut perancangan asal, kementerian hanya sediakan untuk mereka yang berniaga dalam pasar sedia ada," katanya ketika ditemui selepas majlis pelancaran Seminar Misi Bandar dan Kehidupan Pintar anjuran kerajaan United Kingdom di sini, semalam. Hadir sama Menteri Negara (Pembangunan Antarabangsa) bagi Kerajaan Britain, Alan Duncan dan Pesuruhjaya Tinggi Britain ke Malaysia, Simon Featherstone.

Pembangunan semula Pasar Raja Bot dimulakan pertengahan tahun ini dijalankan mengikut tiga fasa yang menelan belanja RM200 juta bertujuan mewujudkan kemudahan pasar moden yang lebih selesa kepada peniaga dan pengunjung.


Mengikut perancangan, pasar baru berkenaan dijangka dapat beroperasi sepenuhnya pada 2015, namun tempat letak kereta yang disediakan meliputi 410 lot dijadualkan siap pada 2017.

Nong Chik berkata, beliau yakin projek siap mengikut apa yang sudah dirancang, malah turut mendapat persetujuan peniaga berkenaan.


"Ketika ini, projek masih dalam proses pengambilalihan beberapa lot kedai untuk pembesaran dan dari segi umumnya berdasarkan kaji selidik dibuat dengan pekedai dan peniaga pasar, majoritinya bersetuju dengan reka bentuk pembangunan semula.


"Kami pun sudah adakan dua pertemuan dan sudah ada kata putus mengenai reka bentuk. Sekarang hanya nak buka tender untuk lantik kontraktor sebelum boleh teruskan dengan kerja pembinaan," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/07



‘Kami tak kisah niaga 5 hari’

Posted: 06 Dec 2012 01:28 PM PST

KUALA LUMPUR: "Majoriti peniaga bazar malam di sini tiada masalah untuk berniaga lima hari seminggu demi menghormati permintaan penduduk," kata peniaga mainan di Uptown Danau Kota, Setapak, Zaidah Lot, 38.

Menurutnya, kebanyakan peniaga di bazar larut malam itu akur dengan arahan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang hanya membenarkan mereka beroperasi lima hari seminggu kecuali pada Isnin dan Selasa.


"Namun, sikap penting diri 20 hingga 30 peniaga lagi yang masih mahu berniaga pada Isnin dan Selasa menjejaskan imej peniaga lain.

"Jangan disebabkan sikap tamak mereka nanti menyebabkan semua peniaga di sini menerima akibatnya apabila uptown ini terpaksa ditutup dan dipindahkan," katanya di sini, semalam.


Seorang lagi peniaga aksesori beg, Siti Zaliawati Ghazali, 34, berkata, peniaga di situ tidak memerlukan campur tangan pihak luar yang cuba berlagak hero kononnya membela nasib segelintir peniaga lain.


"Jangan jadi anasir jahat yang cuba memecahbelahkan peniaga yang sudah lebih enam tahun mencari rezeki bersama di sini," katanya.

Penduduk yang juga peniaga, Mohd Abtar Abdul Halim, 53, berkata, peniaga juga perlu menghormati permintaan penduduk sekitar supaya mengurangkan bilangan hari operasi bagi mengelakkan jalan raya mengalami kesesakan teruk.


Sementara itu, Penganjur Uptown Danau Kota, Ahmad Selamat berkata, dia kesal dengan pembabitan Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (Ikhlas) yang hanya memburukkan keadaan.

"Ini hanya masalah kecil dan boleh diatasi sekiranya semua peniaga patuh arahan pihak berkuasa demi kelangsungan uptown ini yang sudah hampir tujuh tahun beroperasi di sini.


"Pembabitan Ikhlas hanya memburukkan lagi keadaan dan akan memecahbelahkan perpaduan antara peniaga," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/07



Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved