Khamis, 17 Januari 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


'Saya boleh pergi sendiri'

Posted: 16 Jan 2013 08:51 AM PST

Kangar: "Jika benar kenyataan saya salah, tak perlu siasat dan dihukum, cuma beritahu dan saya boleh 'blah' sendiri."

Begitu tegas Datuk Seri Shahidan Kassim ketika mengulas laporan beliau mungkin dikenakan hukuman di bawah Artikel 88, nasib sama menunggunya seperti Timbalan Presiden, Tan Sri Annuar Musa, apabila mengeluarkan pendapat mengenai perlunya transformasi dalam Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).


Shahidan yang juga Presiden Persatuan Bola Sepak Perlis (PFA) bagaimanapun menjelaskan beliau sebenarnya hanya mengharap ihsan FAM bagi membantu pasukan seperti Singa Utara kerana mereka tidak mempunyai kewangan kukuh selain menyuarakan pandangan mengenai gejala bookie dan bukannya mengutuk badan induk itu.

"Transformasi itu bermaksud meminta FAM memberi bantuan serta menentang bookie dan (pada masa sama) saya juga secara terang-terangan menyatakan sokongan kepada Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah.


"Transformasi yang saya maksudkan dalam FAM itu adalah bantuan kepada persatuan bola sepak yang mempunyai masalah kewangan. Bagi saya, bagaimana pasukan yang dibina dengan kos RM2 juta hendak menyaingi pasukan dibentuk dengan kos RM5 juta? Jurang perbezaan itu sangat besar.


"Justeru, FAM perlu memainkan peranan dengan melaksanakan tindakan tertentu agar persatuan yang kurang sumber kewangan dapat bersaing dengan mereka yang setaraf kewangannya, itu saja," katanya pada sidang media di pejabatnya di Kangar, Perlis, semalam.

Foto

Datuk Seri Shahidan Kassim

Selain itu, Shahidan berkata, kenyataannya juga mahukan agar orang yang berada di luar menghentikan kutukan serta cacian kepada FAM kerana ia tidak menyumbang apa-apa disebabkan kuasa untuk perubahan hanya bergantung kepada mereka di dalam.


"Saya hanya mengingatkan apabila pemilihan dibuat, undi hanya dikira daripada kalangan wakil FAM dan persatuan negeri dan mereka yang bersuara di luar tidak akan memberi kesan kepada FAM. Mengapa saya perlu berdepan dengan hukuman semata-mata kerana mengeluarkan pendapat sebegitu? "Jika sokong salah, tak sokong salah, apa yang saya harus buat? Jika memohon bantuan juga salah, beritahu saya sebabnya dan saya akan tarik diri (meletak jawatan), tak payah susah-susah ambil tindakan," katanya. Menurut bekas Menteri Besar Perlis itu, beliau sedih dengan apa yang berlaku apabila melihat banyak pihak memegang sepanduk serta melakukan pelbagai perkara lagi untuk mendesak perubahan dalam FAM.

Shahidan yang menganggap dirinya sebagai penyokong utama Presiden FAM kerana percaya terhadap kemampuan beliau mentadbir FAM dengan berkesan bagaimanapun tetap mahukan badan induk bola sepak negara itu membuat transformasi, termasuk memperkasa persatuan bola sepak negeri.


Katanya, setakat ini, beliau belum dihubungi pihak FAM berhubung 'kelantangannya' itu.


Semalam, Arena Metro melaporkan Shahidan bakal berdepan tindakan disiplin berikutan tuntutannya terhadap transformasi kebajikan persatuan negeri daripada FAM.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/17

Dominasi Maria

Posted: 16 Jan 2013 08:46 AM PST

Melbourne: Maria Sharapova meneruskan dominasinya semalam ketika pilihan kesembilan, Samantha Stosur terkandas pada kejohanan tenis Terbuka Australia, manakala spekulasi hangat diperkatakan mengenai tahap kecergasan Serena Williams.

Pemain nombor dua dunia dari Russia itu bagaikan mengajar pemain muda Jepun, Misaki Doi bermain tenis dengan keputusan berat sebelah 6-0, 6-0 sekali gus memastikan pertembungan dengan juara Grand Slam tujuh kali, Venus Williams pada pusingan ketiga.


Maria turut membelasah lawan pusingan pertama 6-0, 6-0 untuk muncul pemain wanita pertama sejak Wendy Turnbull pada Terbuka Australia 1985 tidak memberikan sebarang mata kepada lawan dalam dua perlawanan berturut-turut bagi acara Grand Slam.

"Saya hanya mahu keluar ke gelanggang kerana tidak banyak perlawanan tahun ini," katanya. "Saya amat teruja untuk kembali ke gelanggang." Persembahan menakjubkan itu berakhir hanya 47 minit, jauh berbeza dengan pemain Australia, Samantha yang mensia-siakan lima permainan terakhir untuk memberikan pemain China, Zheng Jie laluan ke pusingan berikutnya.


Samantha yang kecundang pada pusingan pertama acara WTA di Brisbane dan Sydney tahun ini, mendahului 5-2 pada set ketiga namun merudum di depan penyokong sendiri dan melakukan double-fault yang menghadiahkan Zheng Jie kemenangan 6-4, 1-6, 7-5.


Ketika Samantha berada di gelanggang, Serena mengadakan latihan secara tertutup dalam dewan, mencetus spekulasi mengenai kecergasannya apabila dia mengalami kecederaan buku lali, kelmarin.

Juara 15 Grand Slam itu yang menjadi pilihan utama kejohanan, mendakwa hanya kecederaan parah akan menghalangnya daripada beraksi pada pusingan kedua menentang pemain Sepanyol, Garbine Muguruza, hari ini.


Sementara itu, pilihan keempat, Agnieszka Radwanska meneruskan permulaan cemerlang musim ini untuk mara bersama bintang China, Li Na dan pilihan kelima, Angelique Kerber.

Agnieszka meraih kemenangan ke-11 berturut-turut tahun ini ketika meneruskan rentak kemenangan berikutan kejuaraan di Auckland dan Sydney sebelum tampil pada kejohanan pertama Grand Slam tahun ini.


Pemain Poland itu menundukkan Irina-Camelia Begu, 6-3, 6-3 dengan azam memperbaiki rekod ke suku akhir di Melbourne dan kini berdepan pemain Britain, Heather Watson.


Ketika Agnieszka tidak berdepan masalah mengatasi pemain Romania itu, bekas juara Terbuka Perancis, Li Na terumbang-ambing sebelum menang 6-2, 7-5 ke atas Olga Govortsova dari Belarus. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/17
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved