Selasa, 22 Januari 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Contohi semangat Chong Wei

Posted: 21 Jan 2013 08:09 AM PST

Kuala Lumpur: Terbuka Malaysia baru dua hari berlalu namun skrip yang tertulis pada 2013 tetap sama seperti sejak dua tahun lalu, apabila hanya Datuk Lee Chong Wei (gambar) menjadi pemain tunggal negara yang terus gah di bumi sendiri.

Kelmarin, bukan sekadar merakam sejarah buat Chong Wei meraih gelaran kesembilan, melepasi rekod gelaran terbanyak milik Wong Peng Soon, lapan kejuaraan tapi lebih penting, kemenangannya itu setidak-tidaknya mengekalkan reputasi Malaysia sebagai penganjur bermaruah.


Pertama kali Chong Wei meraih gelaran Terbuka Malaysia pada 2004, ketika itu Malaysia meraih dua kejuaraan, termasuk beregu lelaki yang dimenangi Choong Tan Fook-Lee Wan Wah dengan kedua-dua pemain itu kini bergelar jurulatih.

Begitu juga dengan juara perseorangan wanita, Zhang Ning, beregu wanita Yang Wei-Zhang Jiewen dan beregu campuran Zhang Jun- Gao Ling (China).


Chong Wei sekali lagi menutup kegagalan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) menghasilkan pemain berkualiti yang boleh digolongkan barisan terbaik dunia, sebagaimana yang sering ditutur Presiden Datuk Seri Mohd Nadzmi Salleh: "Kami tidak mahu hanya melahirkan pemain bertaraf dunia tapi menghasilkan pemain yang boleh menewaskan pemain terbaik dunia".


Kejayaan dicapai Chong Wei itu bukan mudah kerana bakatnya menyinar ketika nama besar seperti Chen Hong (China), Peter Gade Christensen (Denmark) dan Taufik Hidayat (Indonesia) berada di puncak sekitar 2004-2006.

Malah ketika namanya meniti ke puncak, Lin Dan sering membayanginya dengan merangkul setiap gelaran kejohanan utama, namun pemain China itu gagal memecah monopoli anak kelahiran Pulau Pinang ini.


Berdasarkan rekod, Chong Wei menewaskan pemain berbeza di setiap final sejak 2008.

Dia menewaskan pemain Korea Lee Hyun Il (2008), Park Sung Hwan (2009), Boonsak Ponsana (2010), Chen Long (2011), Kenichi Tago (2012) dan Sony Dwi Kuncoro (2013).


Justeru, sudah tiba masanya bagi pemain lain dalam pasukan kebangsaan menjadikan keazaman Chong Wei itu sebagai contoh terbaik untuk menempa kejayaan.


Merangkul kejuaraan Terbuka Malaysia pada usia memasuki era 31 tahun bukan mudah, namun dia masih menetapkan impian untuk melengkapkan kejuaraan ke-10 tahun depan.


Jika dilihat berdasarkan undian Terbuka Malaysia, tiga pemain negara termasuk Chong Wei diletakkan selaku pilihan utama, satu petanda kita memiliki tiga pemain yang memiliki ranking terbaik dunia dalam kejohanan Siri Super kedua selepas Korea bagi 2013.


Koo Kien Keat-Tan Boon Heong dan Chan Peng Soon-Goh Liu Ying pilihan utama dalam acara beregu lelaki dan campuran, namun keazaman mereka tidak sama seperti Chong Wei yang menetapkan mahu mengekalkan gelaran sekali gus muncul juara.


Sebaliknya Kien Keat-Boon Heong dan Peng Soon-Liu Ying memilih untuk berkata: "Tengoklah, kami akan melepasi satu-satu perlawanan, kami tidak mahu meletakkan tekanan kepada diri sendiri untuk berjaya."

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/21

Real tenang seketika

Posted: 21 Jan 2013 07:57 AM PST

Madrid: Real Madrid melupakan persembahan suram pada babak pertama musim ini apabila membelasah Valencia dalam 45 minit pertama untuk menang 5-0 dan mengendurkan tekanan buat jurulatih, Jose Mourinho.

Cristiano Ronaldo dan Angel Di Maria kedua-duanya menyumbang dua gol dan Gonzalo Higuain turut mencetak gol ketika mereka mendominasi babak pertama.


Namun masih ada peluang tipis buat mereka mempertahankan kejuaraan ketika mereka ketinggalan 15 mata berbanding Barcelona selepas kelab Catalan itu kecundang 2-3 di tangan Real Sociedad, kelmarin.

Mereka juga tujuh mata di belakang jiran setempat, Atletico Madrid yang menundukkan Levante 2-0, awal pagi semalam.


"Selagi ada peluang meraih mata, kami tidak boleh putus asa tapi sasaran bukan sekadar mahu menjuarai liga tapi memperbaiki persembahan," kata penolong jurulatih Real Madrid, Aitor Karanka.


"Kami cuba mempamerkan aksi lebih baik dan kini berada di landasan tepat. Pertemuan menentang Valencia bukti kami boleh melakukannya." Real tiba di Mestalla selepas mengalahkan Valencia, 2-0 pada suku akhir pertama Piala Raja Sepanyol pertengahan minggu lalu.

Atletico menyamai rentetan rekod kemenangan di gelanggang sendiri dalam La Liga pada musim penuh bermakna buat kelab itu menerusi kemenangan ke atas Levante.


Gol Adrian Lopez dan Jorge Resurrecion 'Koke' menyaksikan Atletico menang 12 perlawanan liga berturut-turut di Calderon dan menyamai rekod kelab antara musim 1939-40 dan 1940-41.

Namun kemenangan itu dibayangi kecederaan paha dialami penjaring 18 gol, Radamel Falcao yang mungkin memaksa penyerang Colombia itu diketepikan selama tiga minggu. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/21
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved