Khamis, 24 Januari 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Sepanyol destinasi Hafizh

Posted: 23 Jan 2013 01:34 PM PST

Kuala Lumpur: Sepanyol sekali lagi menjadi destinasi Hafizh Syahrin Abdullah sebelum beralih ke saingan Kejuaraan Motosikal Dunia apabila akan beraksi pada musim kedua pada Kejuaraan Motosikal CEV Buckler dijadual bermula April ini.

Pelumba negara selepas Zulfahmi Khairuddin itu yang berjaya menduduki tempat keempat hanya menerusi tiket wild card pada saingan MotoGP musim lalu di Litar Antarabangsa Sepang (SIC), beraksi cemerlang pada musim pertama di Sepanyol apabila menamatkan saingan di tangga keenam keseluruhan.


Lebih menarik, pengurus pasukan Petronas Raceline Malaysia, Barry Leong berkata, Hafizh bakal menggunakan jentera baru iaitu Kalex berbanding FTR yang digunakannya pada musim lalu selain bakal berdepan saingan lebih mencabar.

"Dia mungkin ke Sepanyol awal bulan depan dan mula menjalani latihan dan menguji jentera baru sekitar pertengahan bulan depan.


"Hafizh bakal menggunakan jentera Kalex serta akan melalui saingan lebih mencabar apabila perlumbaan kali ini berlangsung sebanyak sembilan pusingan, berbanding tujuh pada musim lalu.


"Saya harap dia dapat mempelajari lebih banyak perkara baru musim ini sebelum mengembangkan kariernya pada saingan Moto2 di MotoGP pada 2014 seperti perancangan kami sebelum ini," katanya.

Foto

BAWA cabaran negara (dari kiri atas) Melvin, Dominic, Hafizh, Ramdan, (dari kiri bawah) Fariqe, Afiq dan Nabil.

Beliau ditemui pada majlis memperkenalkan barisan pelumba di bawah program pembangunan pelumba berbakat Petronas Motorsports semalam.


Selain Hafizh, tujuh lagi pelumba yang terpilih berada di bawah program itu ialah Jazeman Jaafar, Ramdan Rosli, Farique Hairuman, Dominic Ang, Melvin Moh, Afiq Ikhwan Yazid dan Nabil Jefri. Sementara itu, Hafizh berkata, dia sudah bersedia menghadapi musim baru di Sepanyol serta bertekad untuk lebih kerap menaiki podium berbanding musim lalu.

"Saya masih perlu banyak belajar perkara baru kerana pengalaman itu penting sebelum ke saingan lebih besar.


"Saya akan cuba memperbaiki pencapaian. Tahap keyakinan saya lebih tinggi berbanding pada musim pertama," katanya.


Pelumba berusia 19 tahun itu pernah menerima tawaran daripada Team Aspar, pasukan yang bersaing dalam siri Kejuaraan Motosikal Dunia selepas melakukan kejutan di Sepang musim lalu, namun pengurusan menolaknya kerana mempunyai perancangan lebih tersusun untuknya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/24

Ronaldinho kembali!

Posted: 23 Jan 2013 01:26 PM PST

Rio de Janeiro: Penyerang lincah, Ronaldinho diberi peluang kedua oleh Brazil ketika Luiz Felipe Scolari menamakan skuad pertama semalam selepas kembali menjadi jurulatih pasukan kebangsaan buat kali kedua.

Scolari yang membimbing Brazil merangkul kejuaraan dunia kelima pada 2002, dilantik semula November lalu untuk mengemudi pasukan merealisasi misi memenangi kejuaraan keenam di laman sendiri pada 2014 turut memanggil semula penjaga gol, Julio Cesar.


Penampilan terakhir Ronaldinho dan Julio Cesar, penjaga gol utama Brazil dari 2007 hingga 2011 ketika menentang Bosnia pada Februari tahun lalu.

"Saya mahu apa yang setiap orang inginkan, mereka bermain bola sepak dengan kemampuan sebenar," kata pengendali yang dikenali sebagai Big Phil (Felipao) apabila ditanya apa yang dijangkakannya daripada Ronaldinho dan penyerang muda, Neymar.


"Tidak ramai boleh beraksi lebih baik daripada mereka. Saya juga mahu sikap yang baik. Saya mahu mereka bertanggungjawab tidak kira berapa usia mereka." Ronaldinho, 32, keluar masuk skuad Brazil sejak beberapa tahun lalu dan terlepas aksi Piala Dunia 2010 susulan kemerosotan prestasinya didakwa akibat gaya hidup yang suka berpoya-poya.


Dia memuncak bersama Barcelona, apabila diundi Pemain Terbaik FIFA 2004 dan 2005, menghabiskan tiga musim kurang berjaya di AC Milan sebelum menyertai Flamengo pada permulaan 2011.

Dia meninggalkan kelab Rio de Janeiro itu tahun lalu sebelum mendapat nafas baru bersama Atletico Mineiro.


Scolari menegaskan, beliau hanya puas hati andai meraih gelaran keenam tahun depan dan mempunyai masa hampir 18 bulan untuk mempersiapkan pasukan dengan hanya satu kejohanan sebagai persediaan iaitu Piala Konfederasi yang dianjur Brazil, Jun ini.

Di sebalik berada di ranking terburuk dunia, tangga ke-18, Scolari yakin pasukannya mampu merangkul kejayaan. - Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/24
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved