Isnin, 7 Januari 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Chong Wei optimis pertahan kejuaraan

Posted: 06 Jan 2013 01:31 PM PST

Datuk Lee Chong Wei membayangkan saingan pembuka tirai 2013 di Terbuka Korea bakal menjadi miliknya meskipun persiapannya tidak cukup sempurna.

"Persiapan kurang sempurna, masa banyak dihabiskan untuk mengembalikan tahap kecergasan, lagipun saya baru saja berkahwin dua bulan lalu. "Tapi saya mahu pastikan kejuaraan tahun lalu kekal milik saya," kata Chong Wei yang ingin mempertahankan kejuaraan Terbuka Korea berstatus Siri Super Premier.


Sambil mengaku tahap kecergasan kini belum berada di tahap terbaik, Chong Wei berkata, kejohanan pembuka tirai itu menjadi penanda aras penting untuk saingan sepanjang tahun ini kerana dia tidak akan beraksi dalam semua kejohanan seperti sebelum ini.

"Tahun ini saya sasarkan kejohanan besar saja termasuk Kejohanan Dunia. Saya tidak kisah apa juga keputusan di sini (Korea) tapi lebih baik jika saya menang.


"Saya sukakan Terbuka Korea kerana ketika ini suhunya amat sejuk. Saya gemar beraksi di tempat sejuk kerana tenaga saya boleh bertahan lebih lama." Chong Wei membuka cabaran menentang Wang Zheng Ming dari China sebelum dijangka berdepan Chen Jin di separuh akhir dan Chen Long di perlawanan akhir, Ahad ini.


Tahun lalu, pemain kelahiran Pulau Pinang itu menewaskan Lin Dan pada perlawanan akhir sekali gus membalas dendam ke atas juara Olimpik London itu dan kini memburu gelaran ketiga, selepas 2010 dan 2012.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/07

Messi pilihan utama

Posted: 06 Jan 2013 01:25 PM PST

Lionel Messi dijangka muncul pemain pertama memenangi anugerah Ballon d'Or buat kali keempat berturut-turut sekali gus melengkapkan statusnya sebagai pemain terhebat generasinya.

Pemain berusia 25 tahun itu menjadi pilihan utama untuk memenangi anugerah itu, mengetepikan pencabarnya iaitu rakan sepasukan di Barcelona, Andres Iniesta dan bintang Real Madrid, Cristiano Ronaldo.


Ia akan menjadi pencapaian terbaik pada permulaan tahun baru bagi pemain antarabangsa Argentina itu yang muncul penjaring terbanyak La Liga musim ini dengan meledak 25 gol selepas memperbaharui rekod 40 tahun Gerd Mueller sebagai penjaring terbanyak dalam tempoh setahun.

Dia menamatkan tahun lalu dengan menjaringkan 91 gol dalam semua pertandingan.


Namun Messi menegaskan, rekod jaringannya itu tidak bermakna jika Barcelona tidak memenangi kejuaraan La Liga atau gagal pada saingan Liga Juara-Juara.


"Amat menarik dapat memperbaharui rekod tapi yang penting adalah kemenangan pasukan. Sasaran saya adalah memenangi kejuaraan bersama pasukan ini iaitu liga Sepanyol, Piala Raja Sepanyol atau Liga Juara-Juara," katanya.

Messi tetap merendah diri menjelang pengumuman anugerah itu awal pagi esok di Zurich.


"Jika Iniesta menang, ia satu penghormatan atas segala sumbangannya selama ini," katanya.

Messi dan bekas bintang Perancis yang juga Presiden UEFA, Michel Platini, adalah dua pemain yang memenangi anugerah itu tiga kali berturut-turut sementara bintang Belanda, Johan Cruyff dan Marco Van Basten turut pernah memenanginya tiga kali.


Ronaldo yang juga kapten Portugal, mengaku dia pastinya gembira jika memenangi anugerah itu tapi tidak menganggap ia penamat segala-galanya jika tidak menang.


"Jika saya menang sudah pasti bagus. Jika tidak, saya tidak kisah. Memang saya mahu menang. Saya tidak mahu menipu atau bersikap hipokrit," kata penyerang Real berusia 27 tahun itu.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/07
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved