Ahad, 24 Februari 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


'Saya ada bukti'

Posted:

Kangar: Belum masanya lagi bawa masalah bookie kepada Fifa, walaupun PFA (Persatuan Bola Sepak Perlis) ada bukti cukup membuktikan wujudnya gejala itu dalam kancah bola sepak Malaysia.

Demikian kata Datuk Seri Shahidan Kassim selepas ditanya mengenai tindakannya selepas dihukum Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) awal minggu lalu.


Katanya, beliau masih meneliti keperluan mendedahkan perkara berkenaan kepada media walaupun sudah beberapa kali menghantar laporan kepada FAM mengenai hasil siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Harian Metro sebelum ini melaporkan beberapa kes rasuah melibatkan pemain Perlis dilaporkan serta disiasat pihak SPRM sejak tahun lalu sebelum disusuli beberapa lagi kes yang sama memebabitkan pemain lain disiasat suruhanjaya berkenaan awal tahun ini.


Difahamkan, pihak SPRM sejak hujung tahun lalu dan awal tahun ini juga sudah beberapa kali berhubung dengan pihak PFA berkenaan kenyataan pengakuan beberapa pemain yang disiasat dalam kes berkenaan.


"Ini isu besar kerana liga kita bakal terjejas dan saya masih belum mahu membuat pendedahan ini dan menunggu masa yang sesuai bagi melakukannya, malah wartawan juga akan terkejut mengenai perkara ini dan mereka perlu tunggu tindakan saya seterusnya.

Foto

Datuk Seri Shahidan Kassim

"Saya tidak akan mendedahkannya atas beberapa faktor lain namun saya akan melakukannya sedikit masa lagi," katanya.


Menurutnya, beliau juga terkilan dengan kenyataan FAM berhubung tindakan Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri (PBNJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim yang akan disiasat berbeza dengan tindakan yang dikenakan ke atas dirinya.

"FAM mengambil langkah menyiasat terlebih dahulu ke atas kenyataan beliau (Tunku Ismail) berbeza dengan apa yang berlaku kepadanya yang terus dikenakan hukuman.


"Saya langsung tidak dipanggil mengadap badan disiplin berkenaan bagi mempertahankan diri saya namun terus dikenakan hukuman gantung dan denda tanpa boleh membuat sebarang rayuan," katanya.


Shahidan berkata, FAM tidak berlaku adil dalam soal menjatuhkan hukuman serta melakukan siasatan dan sememangnya kini dibenci peminat bola sepak Malaysia.


"Berikutan insiden yang berlaku pada pertengahan babak kedua perlawanan antara Felda United dengan Johor Darul Takzim (DT) di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya tadi (kelmarin) apabila seorang polis bantuan terpaksa bertindak menurunkan kain rentang yang tertera "Kami mahu pengadil bijaksana" sehingga mencetuskan kemarahan penyokong Johor DT.


"Protes penyokong ini pastinya tanda sokongan kepada kenyataan Tunku Ismail yang mempertikaikan mutu pengadilan Liga M baru-baru ini," katanya.


Menurutnya, beliau akan lihat bagaimana badan induk berkenaan mengambil tindakan berhubung perkara itu adakah Tunku Ismail akan menerima nasib serupa sepertinya dengan Penasihat Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) atau tidak dikenakan hukuman.


"Ini penting bagi menentukan samada FAM adalah badan yang tidak mengamalkan 'double standard' (pilih kasih) seperti kesungguhan Setiausaha Agungnya Datuk Azzuddin Ahmad dalam kenyataan media sebelum ini kerana semua peminat serta rakyat negara ini sedang menumpukan perhatian kepada tindakan yang akan diambil mereka.


"Jika saya dikenakan hukuman walaupun secara terang-terangan menyokong kepimpinan FAM, inikan tindakan mengeluarkan kenyataan mempertikaikan mutu pengadilan yang secara langsung menempelak badan induk itu," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/23

Thaworn sandaran Thailand

Posted:

Bangkok, Thailand: Thaworn Wiratchant akan mengetuai senarai pemain yang turut membariskan pemain nombor satu dulu dan kini untuk menyertai Terbuka Thailand, kejohanan pembuka tirai Jelajah One Asia tahun ini.

Tahun lalu, pemain golf Thailand yang ketika itu berusia 45 tahun 351 hari itu menjadi pemain tertua menjulang gelaran No 1 Asia selepas melalui musim gemilang yang menyaksikannya menjuarai Jelajah Asia tiga kali dan mengumpul 15 gelaran peribadi.


Pencapaiannya menyebabkan penganjur kejohanan Masters menjemputnya untuk kejohanan tahun ini dan April ini, dia akan membuat penampilan sulung di Augusta, pentas yang layak buat antara pemain terhebat dalam generasinya di Asia.

Sebelum itu, Thaworn, yang mempunyai cita-cita untuk menjuarai kejohanan Terbuka di tanah airnya akan mengetuai senarai pemain di Thana City Golf & Sports Club di pinggir Bangkok dari 14 hingga 17 Mac ini.


Dia akan disertai juara Major tiga kali, Padraig Harrington dari Ireland dan bekas pemenang Order of Merit Jelajah Jepun iaitu Shingo Katayama dan Kim Kyung-tae.


Juvic Pagunsan dari Filipina dan pemain China, Liang Wenchong, masing-masing pemain No 1 Jelajah Asia pada 2011 dan 2007, turut menyertai kejohanan itu selain juara bertahan Chris Wood dari England, yang memenangi Masters Qatar bulan lalu dan pemain Ireland, Paul McGinley, yang baru-baru ini dinamakan sebagai kapten Eropah untuk Piala Ryder 2014.

Thaworn yang menjuarai 19 gelaran antarabangsa termasuk Terbuka Indonesia 2011 bermain dalam setiap edisi Terbuka Thailand sejak 1988 tetapi masih belum pernah meraih kejayaan.


Dia percaya kejohanan itu bukan sekadar ujian fizikal dan mental.

"Bagi seorang rakyat Thailand, anda berhak mendapatkan trofi itu," kata Thaworn yang menjelaskan hanya dua pemain Thailand iaitu Suthep Meesawat dan Boonchu Ruangkit menjuarai Terbuka Thailand sejak 1965.


"Ia lebih daripada sekadar bermain dengan baik. Anda juga perlu mempunyai hati yang suci." Thaworn perlu menambah stamina dalam senarai keperluannya untuk berjaya tahun ini memandangkan dia perlu terbang setengah dunia untuk membuat pukulan pertama di Thana City Golf & Sports Club.


Seminggu sebelum Terbuka Thailand, Thaworn akan menyertai Kejohanan Cadillac - Kejohanan Golf Dunia di TPC Blue Monster, Doral, sebagai satu daripada ganjaran hasil pencapaian cemerlang pada 2012.


"Saya akan kembali ke Thailand, Selasa depan sebelum kejohanan itu dan mungkin mengalami keletihan jadi saya tidak tahu apa yang perlu diharapkan," kata Thaworn.


"Begitupun saya bermain untuk merebut Trofi Raja Thailand jadi saya akan berusaha bersungguh-sungguh untuk menang." Kali terakhir Thaworn bermain di Kelab Thana adalah pada Terbuka Thailand 1998, apabila berkongsi tangga ke-33 selepas melakukan 75 pukulan pada pusingan terakhir dan berharap dapat berlatih beberapa kali sebelum terbang ke Amerika Syarikat.


"Saya ingin melihat sendiri apa perubahan yang dibuat di lapangan sejak saya bermain di sana sebelum ini, sebagai sebahagian daripada persediaan saya," kata Thaworn yang mampu mencipta keajaiban dengan pukulan jarak dekat.


Edisi ke-44 Terbuka Thailand akan disokong bersama buat kali pertama tahun ini oleh Pertubuhan Golf Jelajah Jepun. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/23
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved