Selasa, 5 Februari 2013

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Api dari bilik tidur

Posted:

Kuala Lumpur: Tujuh sekeluarga tinggal sehelai sepinggang selepas unit pangsapuri mereka di Sentul Murni Blok 209 tingkat 12, Taman Dato Senu yang disewa sejak 10 tahun lalu musnah dalam kebakaran, pagi semalam.

Dalam kejadian jam 11.40 pagi itu, kebakaran dipercayai bermula dari bilik tidur dan disedari jiran yang kemudian menjerit memaklumkan kebakaran berkenaan sebelum semua ahli keluarga terbabit bergegas keluar menyelamatkan diri. Penghuni di tingkat bawah unit itu turut keluar menyelamatkan diri bagi mengelak kejadian tidak diingini.


Mangsa, Azami Yusof, 37, berkata, dia mengetahui rumahnya terbakar jam 11.45 pagi selepas dihubungi kakaknya yang tinggal di tingkat 11.

Menurutnya, sebaik mendapat berita itu, dia bergegas pulang sebelum mendapati bomba memadamkan kebakaran.


"Kebakaran itu menyebabkan semua barangan dalam rumah musnah dan gagal diselamatkan namun bersyukur kerana isteri dan dua anak saya sempat menyelamatkan diri.


"Saya diberitahu api mula merebak dari bilik tidur namun tidak mengetahui bagaimana punca kebakaran itu berlaku," katanya ketika ditemui.

Foto

ANGGOTA bomba memecahkan siling rumah berhampiran bagi mengelak api merebak.

Sementara itu, Penolong Pengarah Operasi Bomba Kuala Lumpur Azizan Ismail berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 11.43 pagi dan tiba di tempat kejadian 13 minit kemudian bersama enam jentera dan 30 anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Sentul, Titiwangsa, Gombak Selatan dan Hang Tuah. Menurutnya, api dapat dikawal sepenuhnya pada jam 12.56 tengah hari dan tiada kemalangan jiwa dilaporkan.


"Malah, tindakan pantas bomba berjaya menyelamatkan sebuah lagi rumah bersebelahan dengan kediamannya.

"Anggaran kerugian dan punca kebakaran masih dalam siasatan," katanya.


Komander Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Sentul Muzammir Mohd Salim berkata, kerja memadam kebakaran pada mulanya berlaku sedikit masalah apabila pili bomba yang ditempatkan di pangsapuri berkenaan tidak berfungsi angkara vandalisme.


"Kami menggunakan tangga ke tingkat 12 bersama hos pili bomba bagi memadamkan kebakaran dan berjaya mengawal api walaupun pada mulanya berdepan kesukaran.


"Sehubungan itu, saya berharap masyarakat lebih peka dan sepatutnya pili bomba di pangsapuri ini perlu berada dalam keadaan baik," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/05
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved