Rabu, 20 Mac 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Kaji ayat Rajagobal

Posted:

Kelana Jaya: Pihak sekretariat Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) mahu Jawatankuasa Tatatertib FAM mengkaji kenyataan terbaru pengendali Datuk K Rajagobal yang didakwa mengkritik polisi penggunaan pemain import dalam Liga Malaysia (Liga-M) yang memberi kesan kepada prestasi skuad kebangsaan ketika ini.

Penolong Setiausaha Agung FAM Datuk Ahmad Fuad Daud berkata, berikutan kesuntukan masa, Jawatankuasa Tatatertib yang bersidang semalam tidak sempat membincangkan kes itu secara mendalam dan akan dibawa pada mesyuarat seterusnya.


"Kita tengok (kenyataan Rajagobal) sepintas lalu saja, kita akan bawa kes ini ke mesyuarat selepas ini. Ia bergantung kepada Jawatankuasa Tatatertib, jika ada kes kita akan buat," katanya semalam.

Ahmad Fuad yang ditemui pemberita diminta mengulas kenyataan Rajagobal yang dibuat pada sidang media selepas perlawanan persahabatan menentang Arab Saudi, Ahad lalu.


Rajagobal yang tidak puas hati selepas melihat anak buahnya tewas 1-4 pada aksi di Stadium Shah Alam itu berkata, skuad kebangsaan kini tidak memiliki penyerang semula jadi dan kehadiran pemain import dilihat lebih mendapat tempat dalam pasukan utama Liga-M.


Sementara itu, Mesyuarat Jawatankuasa Tatatertib yang dipengerusikan Datuk Taufek Abd Razak semalam memutuskan untuk memanggil pegawai Selangor dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) bagi memberi keterangan untuk menyelesaikan kes pergaduhan pemain kedua-dua pasukan itu, minggu depan.

Bagaimanapun Taufek yang mempengerusikan mesyuarat itu tidak dibenarkan membuat sebarang kenyataan dan tugas itu kini diambil alih sepenuhnya sekretariat FAM.


"Bukan selama-lamanya Taufek tidak boleh beri keterangan, cuma hingga kes ini diputuskan. Kami akan merujuk kes ini di bawah Perkara 8 Tatatertib dengan memanggil pegawai tertinggi Selangor dan ATM dalam perlawanan itu untuk beri keterangan.

"Ini terpaksa dilakukan kerana kami tidak memperoleh bukti pergaduhan menerusi rakaman video yang diberikan Selangor, ATM dan TV3. Malah pegawai perlawanan juga tidak dapat mengenal pasti pemain yang terbabit kerana insiden itu berlaku dengan cepat," katanya.


Perlawanan pusingan pertama Piala FA antara Selangor dan ATM yang berlangsung 25 Januari lalu dicemari dengan insiden pergaduhan pemain selepas tamat perlawanan.


Selangor mendakwa Shukor Adan menjadi dalang tercetusnya pergaduhan itu manakala ATM melihat Afiq Azmi memulakan provokasi yang menyebabkan pemain ATM gagal mengawal emosi kerana tewas menerusi penentuan sepakan penalti (3-2) selepas terikat 2-2 dalam masa sebenar di Stadium Shah Alam.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/20

Grand Slam lebih penting

Posted:

Los Angeles: Maria Sharapova melonjak ke tangga kedua ranking dunia kelmarin selepas kejayaan mengagumkan menjuarai Terbuka BNP Paribas namun berkata, dia lebih berminat memenangi lebih banyak gelaran Grand Slam daripada prospek merebut semula kedudukan nombor satu dunia.

"Nombor satu, satu nombor hebat," kata pemain anggun dari Russia itu selepas membenam cabaran pilihan kelapan dari Denmark Caroline Wozniacki (gambar), 6-2, 6-2 pada final kejohanan elit WTA di Indian Wells kelmarin untuk merangkul kejuaraan ke-28 dalam jelajah itu.


"Apabila lebih konsisten, anda akan meraih keputusan lebih bagus dan lebih banyak kemenangan mampu dicipta, peluang semakin cerah untuk menduduki tangga teratas.

"Adakah ini yang kita mahukan? Sudah tentu. Ia persoalan yang tidak perlu difikirkan. Tapi ketika ini, kejuaraan dan gelaran Grand Slam lebih menjadi keutamaan." Maria, juara empat acara Grand Slam, sudah biasa dengan tanggapan sebagai pemain terbaik sukan itu, selepas muncul pemain kelima termuda menduduki ranking nombor satu ketika berusia 18 tahun pada 2005.


Namun baginya jika mahu merampas semula kedudukan itu, dia perlu mengatasi pemain Amerika Syarikat Serena Williams yang sukar ditundukkan jika cergas sepenuhnya.


"Serena amat dominan tahun lalu," kata Maria mengenai Serena yang menjuarai Wimbledon, pingat emas Olimpik dan Terbuka AS ketika dia meraih tujuh kejuaraan pada 2012. "Dia bermain dengan menakjubkan, penuh keyakinan.

"Dia juga amat kuat dan tangkas, anda perlu konsisten menentangnya. Jika leka seketika dia pasti menghukum anda. Dia seorang pemain dengan keyakinan tinggi." Apabila rekod pertemuan antara Maria dan Serena diambil kira, ia bagaikan tiada tandingan. Pemain Russia itu hanya menang dua daripada 13 pertembungan karier dengan kemenangan terakhir hadir sembilan tahun lalu pada Kejohanan Jelajah WTA di Los Angeles.


Maria kecundang straight set di tangan Serena dalam enam pertemuan terakhir mereka. - Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/20
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved