Rabu, 20 Mac 2013

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Seleweng diesel sejak 6 bulan lalu

Posted:

Klang: Sebuah premis tidak bernombor di Bandar Baru Klang, di sini, diserbu selepas didapati menjalankan aktiviti penyelewengan diesel bersubsidi sejak enam bulan lalu.

Rahsia premis terbabit terbongkar selepas diserbu Bahagian Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Selangor, jam 10.30 pagi kelmarin.


Dalam serbuan itu, KPDNKK merampas 20,000 liter diesel termasuk dua mesin menyedut minyak dan 47 tangki plastik yang dianggarkan bernilai RM50, 000.

Sindiket terbabit dikesan menjadi tempat menerima dan menjual semula diesel yang dibeli di stesen minyak sekitar Lembah Klang yang dijual mengikut harga subsidi sebelum dijual kepada pihak industri dengan harga lebih tinggi.


Difahamkan, diesel bersubsidi dijual pada harga RM1.80 seliter, tetapi sindiket terbabit mengambil untung 'atas angin' dengan menjualnya semula kepada pihak industri di Selangor pada harga RM2.10 seliter.


Ketua Penguat Kuasa KPDNKK Selangor Othman Nawang berkata, serbuan dibuat selepas pihaknya menjalankan intipan sejak dua minggu lalu berdasarkan maklumat mengenai kegiatan penyeludupan diesel di premis terbabit.

Foto

OTHMAN memeriksa mesin menyedut minyak yang dirampas di Bandar Baru Klang, Klang, kelmarin.

Menurutnya, ketika serbuan dijalankan, premis terbabit berkunci dan anggota penguat kuasa memotong kunci pagar dan pekerja premis berkenaan sudah melarikan diri melalui pintu belakang premis.


"Kami mengesyaki sindiket terbabit menggunakan lori tangki dan dipercayai membeli 12,000 liter hingga 20,000 liter sehari minyak diesel dari stesen minyak sekitar Lembah Klang," katanya, semalam. Menurutnya, sindiket terbabit turut menggunakan khidmat warga asing sebagai pekerja berdasarkan penemuan dokumen milik mereka yang ditinggalkan di kawasan premis itu.

Othman berkata, kedudukan premis bersebelahan sekolah dan kuil boleh mendatangkan bahaya kepada orang ramai sekiranya berlaku kebakaran. Beliau berkata, kes disiasat mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961 dan sabit kesalahan boleh didenda maksimum RM100,000 atau tiga tahun penjara bagi individu, manakala bagi syarikat boleh didenda maksimum RM250,000.


Dalam perkembangan lain, KPDNKK Selangor menyelesaikan 19 kes berkaitan penyelewengan bahan bersubsidi iaitu diesel dan gas petroleum cecair (LPG) dengan nilai rampasan mencecah RM1 juta.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/20
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved