Jumaat, 8 Mac 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


'Saya akur'

Posted:

Johor Bahru: Akur dan sedia terima apa saja keputusan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), itulah keterbukaan Sultan Johor Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar selepas anakanda baginda, Tunku Mahkota Johor (TMJ) Tunku Ismail bakal berdepan hukuman badan induk bola sepak negara itu.

Ia gara-gara kritikan Tunku Ismail yang meluahkan rasa tidak puas hati dengan mutu pengadilan saingan Liga Malaysia (Liga M) yang boleh ditakrifkan masih berada di tahap amatur ketika bola sepak Malaysia sudah lama di era profesional.


Sultan Ibrahim bertitah, Tunku Ismail yang juga Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ) sudah menghadap baginda untuk mempersembahkan perkara itu dan baginda menasihati anakandanya supaya menerima apa juga tindakan dengan hati terbuka.

"Tunku Ismail juga akur dengan keputusan FAM, badan itu juga diminta mengenakan tindakan sewajarnya dan tidak double standard (berat sebelah) walaupun dia adalah anak raja.


"Saya neutral (berkecuali), Tunku Ismail juga akan menerimanya dengan hati terbuka, langsung tidak timbul isu kecil hati dan sebagainya," titah baginda di Istana Pasir Pelangi, semalam.


Sultan Ibrahim turut kagum dengan perkembangan prestasi pasukan Johor Darul Takzim (DT) yang semakin meningkat dengan menduduki takhta Liga M.

Foto

SULTAN Ibrahim berkecuali.

Ia dianggap perkembangan positif selepas lebih 22 tahun terkubur dan melalui detik suram.


Bagaimanapun, Sultan Ibrahim meminta peminat memberikan masa kepada pasukan Johor DT untuk terus maju dan menjadi juara liga selain pasukan bola sepak terbaik di negara ini.

"Saya memberi dorongan dan semangat kepada Tunku Ismail untuk menaikkan bola sepak negeri Johor, Alhamdulillah cara Tunku Ismail mengendalikan pasukannya menampakkan hasil dalam masa singkat." Penyokong Johor DT juga diingatkan supaya sentiasa menjaga adab sopan dan tatatertib ketika menyaksikan perlawanan dan tidak mencemarinya dengan melakukan apa juga tindakan yang menyalahi undang-undang.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/08

Jumpa Maria

Posted:

Indian Wells, California: Bekas juara Terbuka Perancis, Francesca Schiavone mengalahkan rakan senegara dari Itali, Flavia Pennetta 7-5, 6-1 semalam untuk menempah pertemuan dengan pilihan kedua, Maria Sharapova pada kejohanan Terbuka BNP Paribas.

Francesca, juara di Roland Garros pada 2010, memperbaiki rekod pertemuan 5-2 ke atas Flavia, yang baru saja kembali daripada pembedahan pergelangan tangan baru-baru ini.


Pertembungan sesama pemain Itali itu adalah antara 16 perlawanan pusingan pertama perseorangan wanita pada hari pembukaan kejohanan gelanggang keras Masters WTA dan ATP itu, ketika 32 pemain pilihan lelaki dan wanita mendapat 'bye' pusingan pertama.

Juara bertahan, Victoria Azarenka adalah pilihan utama kategori wanita.


Juara Terbuka Australia dari Belarus itu tiba di Indian Wells tanpa kalah dalam 14 perlawanan tahun ini dan berdepan pemenang antara juara dua kali Indian Wells, Daniela Hantuchova dari Slovakia dan pemain Perancis, Stephanie Foretz Gacon, pada pusingan kedua.


Bekas juara Indian Wells yang turut beraksi dalam acara wanita adalah bekas pemain nombor satu dunia, Caroline Wozniacki dari Denmark dan dua pemain Serbia, Ana Ivanovic dan Jelena Jankovic.

Jelena berdepan kesukaran pada pusingan kedua menentang juara Grand Slam dua kali, Svetlana Kuznetsova, yang memerlukan hanya 71 minit menundukkan pemain Republik Czech, Andrea Hlavackova 6-3, 6-1.


Svetlana, juara Terbuka AS 2004 dan Terbuka Perancis 2009, melakukan kemunculan semula selepas kecederaan lutut menyebabkannya bertongkat selama dua bulan, diikuti proses pemulihan beberapa minggu yang menyaksikannya terlepas semua kejohanan selepas Wimbledon tahun lalu.

Pernah menghuni ranking kedua dunia, Svetlana merudum ke tangga ke-85 namun kembali melonjak ke tangga ke-46 hasil kejayaan mara ke suku akhir di Sydney dan Terbuka Australia.


"Saya gembira kembali ke gelanggang. Inilah perkara utama," kata Svetlana, yang muncul naib juara di Indian Wells pada 2007 dan 2008. "Setiap hari saya hanya mencuba yang terbaik dan semuanya kini menjadi buat saya." Pemain wild card AS, Maria Sanchez, ranking ke-112 dunia, mengalahkan pemain Russia, Olga Puchkova 6-3, 6-3 untuk menempah pertemuan pusingan kedua dengan pilihan ketiga Agnieszka Radwanska dari Poland. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/08
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved