Selasa, 12 Mac 2013

Harian Metro: Rap


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Rap


Bisnes Dynas kian berkembang

Posted:

Selesa dengan watak antagonis, pelakon Wan Intan Edrinas Wan Mokhtar atau Dynas Mokhtar kembali mewarnai dunia lakonan selepas agak lama menyepi sejak melahirkan cahaya mata keduanya, Mohamed Haqaish yang kini berusia lapan bulan.

Cuba tampil secara perlahan dengan memegang watak kecil melalui beberapa drama lakonannya, Dynas kelihatan semakin serasi dengan watak antagonis.

Menurut wanita berusia 30 tahun itu, bukan dia tidak suka dengan watak baik, tetapi ekspresi matanya lebih menarik untuk dia membawakan watak antagonis atau jahat melalui drama dilakonkan.

Malah, jika dilihat kebanyakan drama dilakonkannya Dynas seperti mudah membawakan watak itu tanpa perlu terlalu lama untuk bermain dengan ekspresi muka.


"Alhamdulillah, kelebihan ini memberi saya lebih ruang untuk membawakan watak mencabar seperti antagonis yang memberi lebih kesan kepada penonton.


"Sesetengah orang berpendapat sukar membawa watak seperti ini apatah lagi jika watak bermain dengan muka dan mata tanpa ba-nyak berdialog.

"Bagi saya, ia satu kelebihan yang membuatkan saya semakin selesa. Bukan tidak pernah mencuba watak baik tetap kesannya kurang menarik perhatian, walaupun saya sedar watak antagonis sering membuatkan orang benci pada saya," katanya.

Selepas popular dengan watak Cinda melalui drama bersiri Susuk di TV3 dan Janji Diana sedikit masa lalu, Dynaz mengakui ke mana saja pergi, orang lebih mengenalinya de-ngan panggilan dalam cerita berkenaan.

Terbaru, Dynas muncul melalui drama bersiri Cinta Kau dan Aku terbitan NHF Productions Sdn Bhd & Telemal Productions Sdn Bhd arahan Rosli Md Dali. Melalui drama yang disiarkan di RTM1 setiap Khamis dan Jumaat itu, Dynas sekali lagi memegang watak antagonis.

"Saya suka dengan watak sebagai Suraya dalam drama ini, selain menjadi seorang yang jahat dengan niat merebut semula bekas tunang, saya banyak bermain dengan ekspresi muka, kadang kala, saya kelihatan galak dan ada ketikanya saya nampak seperti ingin meraih simpati orang.

"Saya yakin, watak ini akan membuatkan penonton turut keliru sama ada simpati atau membenci saya dan ini memberi kepuasan buat saya dalam membuat teka teki bagi penonton mengetahui kesudahan yang dialami.

"Mungkin sesetengah orang yang biasa bermain dengan mimik muka dapat melakukannya tetapi bagi saya watak ini sangat mencabar kerana perlu fokus pada ekspresi muka untuk memahami penonton," katanya yang turut berlakon dalam drama Adelia yang bakal ditayangkan di TVI.

Selain aktif berlakon, Dynas semakin sibuk de-ngan perniagaan pakaiannya, Dynas Nursing Attire (DNA) yang kini sudah pun mempunyai beberapa cawangan, antaranya di pusat beli-belah Setia City Mall, Shah Alam, Publika Solaris Dutamas dan Dataran Pahlawan Melaka yang dijangka akan dibuka pada Mac ini.

Malah ibu kepada Khyra Khalyssa ini juga semakin bijak menguruskan perniagaan dan lakonan, lantaran kakitangan DNA semakin ramai dan ini memudahkannya untuk membahagikan masa antara lakonan, perniagaan dan keluarga.

"Syukur perjalanan butik DNA berjalan lancar dari satu kini saya sudah membuka cawangan lain, malah kakitangan yang semakin bertambah banyak membantu saya dalam pengurusan membabitkan rekaan baju baru, bahan yang diperlukan, pembekal dan sebagainya.

"Jika dulu segala-galanya saya uruskan sendiri, namun, kini semuanya semakin mudah dan ini memberi peluang untuk saya fokus semula pada bidang lakonan," katanya.

Tiada masa untuk bercuti

Sejak membuka butik DNA, Dynas mengakui masanya begitu terhad sehingga dia perlu bijak membahagikan masa buat keluarga dan dirinya sendiri.

Memilih cara hidup yang sudah biasa bekerja, Dynas seorang yang tidak boleh duduk diam meskipun kadang kala suami ada menegurnya yang dilihat terlalu sibuk dengan butik dan lakonan.

"Memang kadang kala, suami seperti merajuk dan memberi isyarat kepada saya jangan terlalu sibuk kerana perlu fokus kepada anak-anak, namun saya akan sentiasa melakukan perbincangan bersama supaya tidak timbul masalah di kemudian hari kelak.

"Apabila di set penggambaran, saya akan fikir pasal dialog saja. Tapi di rumah, saya banyak berfikir terutamanya tentang perniagaan. Bayangkan sambil bersama anak-anak, saya akan fikir pasal rekaan baju baru, bahan yang diperlukan, pembekal dan sebagainya.

Kadangkala, terfikir bagus juga bila saya buat seperti ini, sekurang-kurangnya saya tidak terlalu tertekan dengan anak-anak ketika di rumah. Saya dapat segarkan otak untuk mencipta rekaan baru buat butik DNA.

"Masa untuk keluar bercuti juga tidak dapat dilakukan kerana kekangan kerja dan keluarga. Anak bongsu pula baru berumur lapan bulan, payah untuk dibawa makan angin. Justeru, buat sementara waktu ini tiada istilah bercuti dalam hidup saya," kata isteri kepada Mohd Hafizy Hafiz ini.

Kata Dynas, hasrat untuk berlakon semula secara aktif kadang kala boleh menjadi isu antaranya dan suami kerana suami mengharapkannya berhenti berlakon dan memberi fokus kepada keluarga.

"Ia bergantung kepada cara saya bercakap dan menjelaskan perkara ini kepadanya. Macam sekarang ini, saya tahu saya salah, saya akan diam saja. Kalau ada projek-projek baru berkaitan, tawaran berlakon saya akan diamkan saja dari pengetahuannya.

"Suami memang mengharapkan saya berhenti berlakon tapi dia tahu saya tidak akan berbuat demikian. Malah, emak juga bila tengok saya sudah mula berniaga, dia cukup suka.

"Bukan bermakna emak tidak suka saya berada dalam bidang lakonan, cuma dia tidak suka saya mendapat watak yang membuatkan penonton benci," katanya yang pernah ditawarkan berlakon teater.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/12

Soseh Soseh: Tangkap 'cintan' dengan hero

Posted:

Cinta lokasi bukan lagi perkara baru dalam kalangan pelakon kita, lebih-lebih lagi jika masing-masing masih solo. Namun ada juga yang SS dengar pelakon lelaki yang sudah berkahwin jatuh cinta semula di lokasi gara-gara terpaksa berada lama di set dengan heroin.

Selalunya penggambaran drama bersiri akan mengambil masa berbulan-bulan dan cinta kilat itu akan muncul apabila drama itu pula dilakukan di luar ibu kota.
Setiap hari asyik memandang wajah yang sama dan jauh pula daripada anak dan isteri, pasti terasa ingin bercinta semula. Apatah lagi, jika mereka membawakan watak sebagai kekasih atau suami isteri.


Pernah satu ketika rumah tangga seorang pelakon lelaki musnah dek penangan cinta lokasi. Mujur dapat diselamatkan, jika tidak menjandalah isterinya. SS faham sangat betapa artis wanita sekarang begitu berani memaparkan kemanjaan mereka kepada mana-mana lelaki, sekalipun suami orang.

Baru-baru ini, SS dapat tahu ada artis baru yang cantik jelita sudah jatuh hati dengan heronya. Mereka berlakon bersama dan tiba-tiba khabarnya artis itu sudah 'tangkap cintan' dengan pasangannya dalam drama itu. Bagaimanapun, SS rasa jika cinta itu terbawa-bawa ke luar lokasi pun tidak mengapa kerana kedua-duanya masih belum ada yang punya. Mereka berdua memang sepadan.

Namun, SS tak berani nak cakap lebih-lebih soal hati dan perasaan orang kerana artis wanita itu muda lagi. Panjang lagi perjalanan kerjaya dan kehidupannya. Dalam perjalanan itu, tentu banyak dugaan yang datang dan pasti ada lagi lelaki-lelaki yang akan singgah di hatinya.

Apa pun, jika benar mereka sedang memupuk kasih sayang, jagalah diri baik-baik. Tak perlulah nak menunjuk sangat kerana bila sudah terlebih gembar-gembur, alih-alih tak jadi, patah hati dan meranalah diri.

Bak kata orang, ala kadar saja sudahlah kerana kasih sayang itu tidak perlu terlalu dipamerkan. Apa yang penting ketulusan dan keikhlasan hati untuk menerima diri masing-masing seadanya.

SS: Terserempak sepasang kekasih popular tengah bershopping kelmarin.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/12
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved