Ahad, 7 April 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Ada benar kata Raja

Posted:

Kuala Lumpur: Isu membabitkan Artikel 88 terus menjadi sensasi, rentetan kenyataan pengendali skuad kebangsaan Datuk K Rajagobal yang mengkritik pendekatan badan induk sukan itu, tetapi apa yang diperkatakan beliau kurang diberi perhatian.

Kekurangan penyerang tempatan berwibawa menurut beliau menjadi faktor kegagalan skuad negara dan lebih panas apabila kritikan itu turut mengaitkan kehadiran semula pemain import sejak musim lalu sebagai punca.


Tidak dinafikan kehadiran awang import ini memeriahkan saingan peringkat domestik sejak setahun lalu tapi adakah ia turut membawa impak positif terhadap pasukan kebangsaan?

Bekas pemain kebangsaan, Bakri Ibni berpendapat penyerang negara era ini tidak lagi mempunyai aura menggerunkan yang mampu menggentarkan pemain lawan.


Malah tidak keterlaluan jika beliau menyifatkan mereka sebagai 'yang terbaik antara yang terburuk di Asia'.


"Korea Selatan, Jepun, Iran sebelum ini khuatir dengan R Arumugam, bimbang kelibat (Datuk) Soh Chin Aun, risau kelicikan (Allahyarham Datuk) Mokhtar Dahari dan (Allahyarham) Isa Bakar," katanya yang pernah mengisi tempat dalam skuad bolasepak negara ke Sukan Olimpik 1980.

"Sekarang, adakah pemain Korea bercakap mengenai Safee Sali, ada mereka cakap mengenai Safiq Rahim, ada Jepun bercakap mengenai Apek (Khairul Fahmi Che Mat)?" Beliau memetik kisah Chin Aun yang pada satu ketika dulu bersama pasukan kebangsaan untuk perlawanan menentang Korea di Seoul dan ketika itu beliau selsema dan dibawa berjumpa doktor pasukan Korea.


"Sampel darah diambil dan doktor itu memberitahu yang Chin Aun mengalami leukemia. Kami menangis mendengar berita itu, apatah lagi Chin Aun. "Tapi tidak berpuas hati dengan keputusan itu, kami mendapatkan pandangan kedua. Hantar sampel darah itu ke pangkalan perubatan Amerika Syarikat dan mereka memberitahu itu hanya selsema," katanya.

"Disebabkan takut kepada Chin Aun, Korea boleh katakan beliau ada leukemia. Itu yang kita mahukan daripada pemain kita. Mereka harus yang terbaik di Asia!" Menyentuh mengenai pemain import, Bakri berkata, kehadiran mereka sepatutnya membawa kebaikan kepada pemain tempatan tapi yang berlaku sebaliknya.


Ini kerana keupayaan kewangan terhad menyebabkan pasukan terdorong mengambil pemain profesional yang tidak berkualiti, sama ada pemain muda berkualiti atau pemain berkualiti tetapi sudah tua.


"Kita boleh belajar daripada mereka di padang iaitu ketika latihan dan perlawanan, tapi selebihnya sepatutnya dipelajari di luar padang. Tapi sikap mereka di luar padang seperti tidak datang latihan, tidak mahu mendengar kata jurulatih dan minum arak merosakkan pemain kita.


"Kita tidak dapat pemain muda yang berkualiti dan mereka pula jadikan negara ini sebagai batu loncatan untuk ke peringkat berikutnya sedang pada masa sama kita belajar daripada mereka.


"Mengapa Jepun dan Korea menjadi profesional tapi kemudiannya berjaya? Ini kerana mereka tiada masalah membabitkan kewangan." Menurutnya, sejarah kejayaan pasukan negara ke Munich dan Moscow dilakukan tanpa pemain luar negara. Tanpa belajar daripada pemain luarlah yang membuatkan skuad kebangsaan berjaya.


"Pasukan hebat disebabkan pemain yang bagus dan begitulah sebaliknya. Bantuan jurulatih juga penting. Jurulatih perlu ada ilmu untuk kenal pasti kekuatan pemain bagi dimanfaatkan dalam pasukan. Jika jurulatih tiada ilmu, hanya mencari kesalahan pemain," katanya. "Bakat saja tidak akan ke mana-mana, kita perlukan jurulatih yang berilmu untuk membimbing mereka."

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/06

Musim bertuah

Posted:

Manchester: Pengurus Manchester United Alex Ferguson menganggap andai berjaya melaksanakan misi merampas kejuaraan daripada Manchester City, musim ini dianggap penuh gemilang buat United.

Namun Ferguson menolak andaian kekalahan kepada Real Madrid dan Chelsea pada aksi Liga Juara-Juara dan Piala FA bakal melenyapkan sinar kejayaan mereka merangkul gelaran liga musim ini.


Mungkin kedudukan mereka di puncak liga ketika ini menyebabkan pengkritik menganggap musim in berakhir dengan hambar bagi Red Devils tetapi bagi Ferguson, beliau mengetahui perjalanan sukar untuk mereka bergelar juara liga ini.

Biarpun Pengurus City Roberto Mancini menganggap pasukannya sudah tidak mungkin mampu mempertahankan gelaran dimenangi musim lalu, Ferguson tetap bertekad memenangi pertemuan setempat antara Manchester pagi Selasa ini bagi melebarkan jurang kepada 18 mata dengan baki tujuh perlawanan.


"Saya ditanya mengenai hanya menjuarai satu trofi. Bagi saya soalan seperti ini pelik kerana kami perlu bertemu pasukan hebat seperti Arsenal, Tottenham dan Chelsea selain Liverpool dan Everton.


"Cabaran liga yang kami hadapi amat sengit setiap tahun. Hanya satu impian penyokong semua kelab, memenangi trofi liga. Tahun ini, saya percaya kami mampu memenangi trofi yang paling bermakna buat penyokong kelab ini.

"Ya, saya ingin menjuarai Liga Juara-Juara sekali lagi tapi kami tersingkir dalam senario penuh kontroversi. Kekecewaan akibat kekalahan di tangan Chelsea begitu ketara tetapi prestasi pada aksi liga amat konsisten." Sementara itu Nemanja Vidic masih belum pasti dapat diturunkan pada perlawanan itu selepas kapten kelab itu mengalami kecederaan paha dalam perlawanan menentang Sunderland hujung minggu lalu, begitu juga dengan Jonny Evans.


"Vidic cedera di Sunderland," kata Ferguson. "Sebelum itu dia terlebih dulu dirawat selepas berlanggar dengan pemain lawan dan kemudian berlanggar dengan David De Gea pada hujung perlawanan. "Ia tidak serius, hanya kesakitan di betis dan dia mungkin kembali berlatih hujung minggu ini.

"Saya memiliki Rio Ferdinand, Chris Smalling dan Phil Jones dan masih ada pengganti yang sesuai." - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/06
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved