Jumaat, 19 April 2013

Harian Metro: Rap


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Rap


Sabar telan kontroversi

Posted: 18 Apr 2013 03:46 PM PDT

Kali kedua mengerjakan umrah ke Tanah Suci pada penghujung Mac lalu, nyata membawa perubahan besar kepada Noor Hasliah Abu Hasan atau Alyah apabila tergerak hatinya untuk terus pulang berhijab.

Katanya, dia tergerak hati untuk mengenakan tudung kerana selalu melihat bayangan dirinya sendiri setiap kali berada di dalam Masjidil Haram.

"Itulah yang selalu saya nampak setiap kali habis solat. Imej itu bagaikan melambai-lambai agar saya mengenakan tudung. Kebetulan saya melihat ramai sekali wanita Arab yang sangat anggun apabila bertudung, ia membuatkan saya berfikir bahawa busana Muslimah itu sebenarnya sangat hebat.

"Apapun saya sebenarnya mahu berubah secara perlahan-lahan yakni bukanlah secara drastik. Selain kain tudung, saya mengenakan skaf, selendang dan 'turban'," kata Alyah dalam pertemuan khas di Balai Berita Bangsar, kelmarin.


Itulah juga kali pertama Alyah, 32, membuat sesi foto dengan pihak media dengan imej terbarunya selepas kembali daripada umrah.


"Saya amat bersyukur kerana diberikan kelegaan mengerjakan ibadah itu dengan tenang bersama abang saya. Turut ke sana pengurus saya (Syuib Ismal) dan ayahnya. Pengalaman di Makkah dan Madinah terlalu indah. Ia tidak boleh dilafazkan dengan kata-kata atau dinilai dengan wang ringgit.

"Kalau berada di Kuala Lumpur, kita asyik teringatkan kerja. Nak tidur pun tak lena. Di sana, soal kerja tiada langsung dalam kepala kita. Segala tumpuan hanyalah kepada ibadah dan setiap masa rasa tak sabar-sabar menunggu masuknya waktu solat. Setiap detik rasa sangat berharga dan rasa macam tidak mahu pulang ke Malaysia," ujarnya.

Melanjutkan bicaranya lagi, Alyah akui dia sendiri sedang belajar untuk muhasabah diri. Dia sedar manusia banyak melakukan kesilapan dan jalan terbaik adalah meminta keampunan dan keredaan Ilahi.

"Dulu Alyah pernah terfikir hendak mengenakan tudung apabila sudah bersara daripada nyanyian. Namun syukurlah perubahan itu datang lebih awal. Harap-harap ia akan berkekalan hingga ke akhir hayat.

"Bagaimanapun, sebagai seorang artis dan penyanyi, saya tetap akan mengikuti perkembangan muzik dan fesyen, tetapi yang sesuai dengan pendirian saya sekarang. Sekarang perkembangan fesyen Muslimah sangat 'up-to-date'. Di luar negara, saya lihat fesyen Muslimah sangat hebat dan begitu juga yang diperagakan oleh pelajar Timur Tengah yang datang menyambung pengajian di negara kita. Islam tidak pernah menghalang kemajuan," kata penyanyi lagu Kau Yang Terindah ini.

Alyah tidak menafikan selama 12 tahun berjuang sebagai anak seni, dia menempuh pelbagai cubaan yang kadangkala membuatkan dia menangis siang dan malam.
Namun dia gembira kerana selalu diberikan kekuatan semangat kerana sentiasa meminta bantuan daripada Yang Maha Esa.

"Enam tahun yang pertama, ujiannya sangat hebat. Orang tak kenal langsung siapa saya. Undangan 'show' pun tidak banyak sehingga saya terpaksa melakukan pelbagai pekerjaan sampingan untuk menyara hidup.

"Begitu banyak usaha yang saya buat sendiri siang dan malam. Enam tahun yang kedua, barulah mula nampak hasilnya apabila lagu saya dikenali pendengar. Kejayaan juga datang kepada saya namun ia datang bersama dugaan lain.

"Saya terpalit dengan bermacam kontroversi dan cerita yang tidak menyenangkan hati saya dan keluarga. Saya hanya bersabar dan terpaksa menelannya. Ada saja orang cuba menjatuhkan saya namun saya tetap berserah kepada Tuhan. Siapa lagi yang hendak minta tolong selain Tuhan. Saya juga mendapat sokongan keluarga dan kawan-kawan rapat. Saya hanya memasang niat untuk mencari rezeki saja dan bukan ada agenda lain apabila masuk ke bidang ini.

"Saya ingin terus mengasah bakat saya dan akan menyanyi selagi diterima," katanya sambil membetulkan gaun labuh rekaan Rafi Nasir.

Berduet lagu hip-hop dengan Ben

Pulang ke Malaysia, agenda seni Alyah kembali padat. Dia kini di peringkat akhir menyiapkan album kompilasi bersama lagu baru dengan Warner Music Malaysia.

Lebih menarik buat masa ini Alyah sedang sibuk mempromosikan sebuah lagu pop dan hip-hop, Permata dengan berduet dengan seorang bintang cilik comel berbakat besar iaitu Ben (Muhammad Benladin Munshid Shaihan, 12).

Lagu itu ciptaan Zuriani Khalid dengan lirik nukilan Alyah sendiri. Permata sendiri ada cerita di sebaliknya.

"Lagu itu sebenarnya adalah lagu lama Alyah yang dirakam 12 tahun lalu bersama EMI Malaysia. Ketika itu tiada ramai yang kenal Alyah. Banyak kenangan manis dalam lagu itu dan ia menggerakkan hati Alyah untuk merakamkannya semula bersama Ben.

"Alyah memilih untuk berduet dengan Ben kerana sangat tertarik dengan bakatnya ketika dia menyertai pertandingan Idola Kecil 5 di TV9 tidak lama dulu. Alyah juga juri tetap pertandingan itu dan setiap minggu Alyah melihat kesungguhan serta perkembangan diri Ben. Meskipun baru berusia 12 tahun, dia bijak dan tahu apa yang perlu dilakukannya.

"Sayang sekali rezeki tidak berpihak kepadanya apabila gagal bergelar juara, namun bakat besar yang ada padanya tidak harus dipersiakan. Selepas Alyah membuat persembahan dengannya pada sambutan ulang tahun Harian Metro ke-22, baru-baru ini, artis lain yang hadir sama turut tertarik dengan bakat Ben dan mereka pula teringin berduet dengannya. Alyah nampak Ben boleh pergi jauh dalam bidang seni ini," katanya.

Selepas single Permata, Alyah akan mengeluarkan single-single yang lain pula.
"Alyah masih bergerak sendiri dan tiada bajet besar untuk mengeluarkan album penuh. Alyah akan muncul dengan single demi single dan barulah boleh dijadikan satu album. Idea banyak tetapi selalu ada masalah bajet yang memaksa Alyah melaksanakannya perlahan-lahan," katanya yang turut membelikan ibunya sebuah rumah baru.

Bercakap mengenai jodoh dan perkahwinan pula, Alyah berkata, dia mahu mengumpul wang yang cukup dan baru memikirkan bila hendak berumah tangga.

"Kalau dimakbulkan hajat, Alyah harap dapat berkawin tahun depan. Itu saja yang dapat Alyah katakan," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/18
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved