Jumaat, 19 April 2013

Harian Metro: Hati


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Hati


Fokus warna kegemaran

Posted: 19 Apr 2013 08:16 AM PDT

Perbezaan ketara antara cita rasa mempelai di bandar dan kampung turut mempengaruhi pereka dalam menghasilkan rekaan.

Walaupun fesyen berubah mengikut peredaran masa, ada juga pasangan raja sehari yang tidak mengikut rona warna semasa, sebaliknya memilih mengikut konsep yang akan digayakan ketika majlis perkahwinan nanti.

Jika diperhatikan rona pastel seperti putih, krim, coklat, kelabu atau perak lebih digemari pasangan moden yang akan melangsungkan perkahwinan berkonsepkan dalam taman atau di hotel mewah, sebaliknya warna terang seperti merah, hijau, ungu dan biru menjadi pilihan mereka yang tinggal di luar bandar, sekali gus memperlihatkan perbezaan dalam pemilihan warna.

Bijak mengetahui cita rasa pelanggan mendorong pemilik Jimmy Couture yang hanya mahu dikenali sebagai Jimmy menghasilkan rekaan moden, sopan dan ringkas yang sesuai digayakan untuk majlis persandingan.


Gaun labuh kembang bawah menggunakan rona segar seperti hijau, merah, kuning keemasan dan krim menjadi pilihan Jimmy dalam menghasilkan rekaan. Setiap rekaan mengambil kira keperluan pelanggan serta warna kegemaran mereka.


"Apa yang saya perhatikan di bandar, mempelai lebih menggemari warna pastel seperti putih, krim, kelabu atau perak berbeza dengan mempelai yang tinggal di luar bandar kerana mereka meminati warna terang kerana lebih ceria dan menggoda," ujarnya.

Namun begitu, Jimmy tidak menyerahkan seratus peratus kepada pelanggan, sebaliknya berkongsi idea bagi menghasilkan pakaian yang bukan saja cantik di mata mereka tetapi juga tetamu. Mengambil kira warna kulit, jenis tubuh dan ketinggian menjadi faktor utama menghasilkan rekaan.

"Warna kulit mampu menentukan warna pakaian pada hari persandingan. Mereka yang berkulit gelap sudah semestinya tidak sesuai memakai busana daripada rona gelap seperti hitam atau coklat sebaliknya memilih warna cerah.

Berbeza dengan mereka yang memiliki kulit cerah sesuai mengenakan apa saja rona," ujarnya.

Bagi memberikan keselesaan kepada mempelai, Jimmy memilih fabrik lembut seperti sifon, sutera sifon dan satin sutera dilapisi renda Perancis bagi menyerlahkan lagi keanggunan mempelai ketika menggayakannya.

Semua fabrik ini nyata sesuai untuk raja sehari kerana bersifat lembut, jatuh serta terletak cantik pada tubuh si pemakai.

Bagi fabrik polos sudah semestinya perincian manik seperti swarovski, kristal dan sequin mampu menyerlahkan keanggunan wanita tatkala bersanding di atas pelamin.

"Namun saya mengehadkan jumlah perincian dan hanya untuk bahagian tertentu bagi mengelak padanan terlalu sarat dan menonjol sehingga menenggelamkan kejelitaan ratu sehari.

Sebaiknya pilih bahagian tertentu seperti dada, hujung tangan dan bahu yang paling sesuai diletakkan perhiasan," ujarnya.

Jimmy Couture yang beroperasi sejak sembilan tahun lalu memulakan perniagaan di rumah dan kemudian membuka butik di Senawang, Negeri Sembilan selepas melihat sambutan daripada masyarakat setempat.

Katanya, lokasi butik yang terletak di Negeri Sembilan itu membolehkan mempelai dari Melaka, Negeri Sembilan dan Kuala Lumpur mendapatkan perkhidmatannya.

Selain busana, Jimmy Couture turut menyediakan dekorasi pelamin, solekan dan jurugambar. Untuk tempahan pakaian, ia bermula daripada RM2,500 ke atas manakala pakaian disewa berharga RM1,500 ke atas.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/20

Papar sisi berbeza Muslimah

Posted: 19 Apr 2013 07:54 AM PDT

Potongan ringkas menggunakan rona ceria menjadi inspirasi rekaan terbaru Dreemika di bawah label Radiusite dalam mengetengahkan busana terkini bagi memenuhi keinginan wanita Muslimah.

Setiap helaian bukan saja memberi tumpuan kepada jahitan, tetapi fabrik dan perinciannya.

Ketika menjenguk butik yang terletak di Shah Alam itu, kepelbagaian rekaan memberi peluang kepada wanita untuk bergaya bukan saja ke pejabat malah menghadiri acara kasual.

Warna segar seperti merah jambu, hijau, biru dan ungu mencetuskan keceriaan kepada si pemakai serta menampilkan sisi berbeza apatah lagi untuk wanita Muslimah.


Menurut pemilik Dree­mika, A'tikah Ash'ari, butik yang dibuka pada 8 Disember 2012 lalu berkonsepkan ala Korea dengan susun atur serta perabot lama memberikan keselesaan kepada pelanggan memilih pakaian. Selain gaun labuh, ia menyediakan pakaian ke pejabat seperti blaus, jaket, skirt dan seluar.


Bagi mereka yang ingin bergaya ke acara kasual, padanan blaus dengan perincian manik pada dada menampilkan keanggunan tersendiri. Begitu juga de­ngan gaun labuh polos boleh disuai padan dengan kardigan atau jaket yang menyerlahkan lagi gaya feminin.

"Dreemika memberi peluang kepada wanita memilih pakaian untuk majlis yang akan dihadiri serta membantu memadankan dengan rekaan dan warna pilihan.

Selesai memilih baju, mereka boleh berkunjung ke butik Radiusite untuk memadankan dengan selendang atau tudung sesuai," ujarnya.

Jelas A'tikah, butik terbabit adalah idea daripada pelanggan selepas mereka bertanyakan mengenai baju yang boleh disuai padan dengan tudung dan selendang Radiusite.

"Saya bermula dengan menjual tudung menerusi dalam talian pada 2009. Hampir tiga tahun berniaga saya dapati kebanyakan pelanggan setia mendapatkan tudung kerana selesa dan mempunyai banyak pilihan. Ramai antara mereka bertanya mengapa tidak menyediakan pakaian yang boleh dibeli bersama tudung.

"Lantas selepas membuat kajian terutama dari segi pasaran dan rekaan, akhirnya pada penghujung 2012 saya membuka butik ini di Shah Alam," katanya.

Berkonsepkan fesyen moden jalanan, A'tikah menghasilkan rekaan berpandukan cita rasa pelang­gan malah ada juga yang diambil daripada pemborong.

Menggunakan fabrik selesa seperti sifon dan lycra­ yang tidak panas dan menyerap peluh, selain pakaian, butik itu turut menyediakan perhiasan seperti beg tangan, rantai dan anting-anting.

Harga ditawarkan di antara RM39 hingga RM89 untuk pakaian biasa manakala eksklusif bermula RM169 ke atas.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/20
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved