Selasa, 23 April 2013

Harian Metro: Rap


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Rap


Advertorial: Demam Star Trek Bermula

Posted: 22 Apr 2013 05:40 PM PDT

Sekuel kepada filem 'Star Trek' (2009), 'Star Trek Into Darkness' bakal menemui pengunjung pawagam bermula 17 Mei depan setelah tarikh tayangan ditunda dari 29 Jun tahun lalu tanpa alasan yang dapat didedahkan.

Petanda awal menunjukkan peminat Trekkies sudah tidak sabar menonton 'Star Trek Into Darkness' apabila comicbookmovie.com melaporkan sistem tempahan atas talian BFI dan Odeon di United Kingdom mengalami masalah teknikal gara-gara permintaan yang memberangsangkan untuk tempahan awal tiket.

Selepas kejayaan 'Star Trek' memungut kutipan mencecah US$385 juta di box office serta kemenangan di beberapa majlis penganugerahan termasuk Academy Awards dan Screen Actors Guild Awards, pihak penerbit memutuskan untuk meneruskan kisah James T. Kirk bersama krew kapal USS Enterprise.

Malah semua pelakon utama dikatakan telah menandatangani kontrak untuk dua sekuel termasuk Chris Pine, Zachary Pinto, Karl Urban, Zoe Saldana, Simon Pegg, John Cho dan Anton Yelchin.


Filem kedua dalam siri reboot yang bermula pada tahun 1966 ini turut menampilkan pelakon Inggeris popular, Benedict Cumberbatch yang melakukan transisi dari watak Sherlock Holmes abad ke-21 ke karektor antagonis yang lebih futuristik.


Kepulangan J. J. Abrams kepada kerusi pengarah turut disambut baik peminat, lebih-lebih lagi bila dia disahkan bakal mengarah 'Star Wars Episode VII'. Abrams juga membawa bersama rakan-rakan koloborasinya iaitu Alex Kurtman dan Roberto Orci sebagai penulis skrip (dan kini, penerbit) serta Damon Lindelof yang masih berfungsi sebagai penerbit tetapi telah meluaskan lagi portfolionya sebagai penulis bersama.

Kisah 'Star Trek Into Darkness' bermula dengan kepulangan USS Enterprise ke Bumi. Semua krew terkejut dengan keadaan Bumi yang huru-hara. Lebih memeranjatkan bila Starfleet menjadi mangsa serangan. Kini, Kapten Kirk bersama krewnya ditugaskan untuk mencari individu yang bertanggungjawab ke atas apa yang berlaku.

Jangan terlepas menonton 'Star Trek Into Darkness' yang menjanjikan babak-babak aksi yang mendebarkan di pawagam bermula 17 Mei depan.

VIDEO:

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/23

Penghormatan Search

Posted: 22 Apr 2013 07:48 AM PDT

Pengalaman Search ketika mula-mula mahu bertapak di Singapura pada tahun 1980-an dulu cukup menarik dan menyentuh perasaan. Persepsi negatif sebahagian masyarakat dan kerajaan negara itu terhadap band rock ketika itu sama saja situasinya di negara ini.

Muzik rock sering dipandang serong dan dilabel sebagai negatif. Bukan kerana lagu-lagu yang disampaikan, tetapi perlakuan segelintir penonton yang gemar mencetuskan masalah, bertindak di luar kawalan termasuklah pergaduhan.

Persepsi ini membuatkan persembahan Search di Singapura ketika itu sering berhadapan dengan pembatalan saat-saat akhir.

"Pada satu ketika kami sudah tiba di lokasi persembahan, tetapi dimaklumkan konsert kami sudah dibatalkan. Ia memang mengecewakan kami, tetapi kami hormat keputusan penganjur tambahan pula Search masih baru. Kami dan pihak syarikat rakaman, Polygram Records yang berpangkalan di Singapura bagaimanapun tetap berusaha mengetengahkan Search.


"Berkat kesabaran, akhirnya kerajaan Singapura membuka jalan kepada kami dengan syarat kami sendiri harus memainkan peranan dengan menyampai mesej kepada penonton supaya konsert berlangsung dalam suasana aman," kata 'frontman' dan vokalis Search, Suhaimi Abdul Rahman atau Amy, 54.


Sejak itu, nama Search semakin hari semakin besar dan berpengaruh di Singapura. Dan buktinya hari ini pentas berprestij di Singapura, The Star Theatre yang menyamai kehebatan dan kepakaran setanding Royal Albert Hall di London bakal menjadi lokasi konsert Acoustica Malam Edan Search - Live In Singapore pada 1 Jun depan jam 8 malam.

Konsert anjuran Sound Check Pte Ltd itu nyata istimewa buat Amy dan anggota Search yang lain, Yazit (drum), Noordin (gitar), Kid (gitar) dan Nasir (bass) kerana konsert itu mengimbau kembali kenangan mereka beraksi dalam konsert Gema Di Timur Jauh Unplugged yang pernah dipentaskan 18 tahun lalu di Shah Alam dan Kuala Lumpur pada 1995.

Amy berkata, Search memang ternanti-nantikan tawaran seperti ini kerana sejak beberapa tahun lalu, walaupun kerap membuat konsert tapi ia bukan persembahan akustik.

"Justeru, apabila penganjur datang kepada kami dan membawa berita ini, Search seperti orang mengantuk disorongkan bantal. Paling membuatkan kami terharu sekali apabila penganjur mencadangkan pentas The Star Theatre yang kami sendiri pernah mendengar kehebatan pentas prestij itu dengan gelaran 'Royal Albert Hall Singapura'.

"Lebih membanggakan, Search adalah artis pertama Malaysia yang diberi penghormatan mengadakan persembahan di situ. Saya dimaklumkan penganjur bukan sebarang acara dibenarkan menggunakan lokasi itu. Ini bagi menjaga prestij pentas yang sering menjadi pilihan artis antarabangsa antaranya kumpulan Deep Purple," katanya.

Amy berkata, dia percaya dengan kemudahan yang ada di The Star Theatre dan rupa bentuknya yang bulat akan menghasilkan dan mencipta satu persembahan muzik yang indah.

Berupaya memuatkan 15,000 penonton sekali gus, bagi membolehkan peminat-peminat Search di Malaysia untuk menyaksikan konsert hebat itu, Sound Check Pte Ltd bekerjasama dengan Triangle Travel and Holidays yang akan menganjurkan satu trip perjalanan dan penginapan ke Konsert Acoustica Malam Edan Search Live In Singapore! Tiga kategori pakej di perkenalkan bagi memudahkan peminat yang jauh ke konsert itu.

Magis Amy beraksi di pentas

Bercerita mengenai persiapan konsert, pemain bass, Nasir berkata, penganjuran konsert ini satu pelaburan besar dan Search mengambil cabaran yang besar untuk memastikan ia berjaya.

"Muzik akustik pada pendengaran lebih ringkas dan rileks, tetapi dari sudut teknikal ia menuntut pemuzik menjadi lebih fokus. Penataan bunyi yang digunakan khas untuk akustik dan susunan lagu perlu dirombak kerana susunan muzik akustik tidak boleh sama dengan elektrik.

"Tidak sama dengan muzik elektrik, bermain muzik secara akustik harus lebih halus selain kesilapan tidak boleh dilakukan kerana akustik bunyinya bersih dan jika berlaku kesalahan sangat mudah untuk didengar," katanya ditemui di studio Bustaman, White Studio yang beroperasi di Cheras, Kuala Lumpur.

Ditanya, sebagai kumpulan rock yang terkenal dengan persembahan energetik, apakah konsep akustik ini bakal membataskan pergerakan mereka nanti terutamanya vokalis kumpulan itu, Amy.

"Amy mengambil cabaran besar saat mempersetujui tawaran ini selepas hampir 18 tahun tidak melakukannya. Bagaimanapun, saya percaya kredibiliti Amy di atas pentas. Dia seakan ada magis dan berbeza apabila mengenalinya secara peribadi.

"Amy orangnya lemah-lembut dan tidak banyak bercakap. Tetapi apabila di atas pentas, Amy miliki aura dan menjadi orang yang lain. Berhubung peranan ahli kumpulan Search lain, semestinya kami giat berlatih dan ia bukan masalah untuk kami.

"Cuma pembaharuan yang dilakukan adalah pada susunan muzik supaya ia kedengaran baru, segar dan menarik. Untuk persembahan itu nanti, Yazid, ingin melakukan kejutan dan menonjolkan kemampuannya untuk bermain perkusi," katanya.

Difahamkan, sekiranya konsert itu berjaya dan mendapat sambutan hebat daripada peminat Search di Singapura, penganjur bercadang untuk memanjangkan persembahan itu di Malaysia.

Tiket-tiket bagi "Acoustica Malam Edan Search" - Live In Singapore boleh mula dengan harga Standard -$168, $148, $128, $98, Box A & C- $168 dan Restricted View- $78. Tiket-tiket boleh didapati di sistic.com.sg. sebarang pertanyaan mengenai konsert ini bolehlah dibuat dengan melayari www.facebook.com/SoundCheckPteLtd atau enquiries@soundcheck.com.sg.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/22
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved