Jumaat, 26 April 2013

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Komitmen kekal SJKC

Posted: 25 Apr 2013 03:52 PM PDT

Muar: Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sekali lagi mengulangi komitmen kerajaan untuk mengekalkan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) dan aliran lain di negara ini selagi Barisan Nasional (BN) memerintah.

Beliau berkata, SJKC dan sekolah aliran lain masih menjadi pilihan ibu bapa kaum berkaitan menghantar anak mendapatkan pendidikan sekali gus membuktikan ia kekal relevan sebagai sebahagian sistem pendidikan negara.


"Kerajaan sentiasa memberi sokongan kepada usaha membina sekolah bukan terhad kepada sekolah kebangsaan saja malah kepada semua sekolah aliran lain. "Ini kerana kita mahu tanggungjawab untuk mendidik anak-anak dapat sama-sama dipikul ahli masyarakat," katanya ketika berucap merasmikan bangunan baru SJKC Aik Ming di Bukit Pasir, di sini, semalam.

Muhyiddin berkata, Bahasa Mandarin kini sudah menjadi satu daripada bahasa pertuturan di peringkat antarabangsa. "Penguasaan lebih banyak bahasa sudah menjadi keperluan pada masa ini yang sekiranya diabaikan bakal mendatangkan kerugian pada masa akan datang.


"Bagaimanapun, untuk mewujudkan perpaduan, bahasa Melayu digunakan kerana semua kaum di negara ini memahaminya," katanya.

Foto

MURID SJKC Aik Ming bersorak gembira selepas perasmian sekolah oleh Muhyiddin, semalam.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/26
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved