Isnin, 29 Julai 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


BAM cuba pikat Zulfadli

Posted: 28 Jul 2013 09:46 AM PDT

Kuala Lumpur: Timbalan Presiden Persatuan Badminton Malaysia (BAM) yang baru Datuk Mohamad Norza Zakaria menaruh keazaman untuk meningkatkan lagi prestasi badminton negara, namun antara langkah pertama akan dilakukan beliau adalah membawa masuk pemain berbakat, Zulfadli Zulkifli ke dalam badan induk badminton negara itu.

"Saya akan bawa masuk Zulfadli dan mahu bakatnya berkembang dalam BAM. Dia seorang pemain yang amat bagus tapi nampaknya bergelut dalam proses transisi dari peringkat remaja ke senior," kata Norza yang juga Presiden Persatuan Badminton Kuala Lumpur (KLBA).


BAM sebelum ini pernah cuba membawa masuk Zulfadli namun tidak berjaya, atas alasan bapa Zulfadli iaitu Zulkifli Sidek meletakkan banyak syarat jika BAM mahukan juara remaja dunia, Asia dan Komanwel 2011 itu.

"Bagi saya, untuk membawa masuk Zulfadli bukanlah satu masalah kerana dia seorang pemain yang baik. Malah dia sendiri tiada masalah untuk menyertai BAM, cuma mungkin saya perlu berbincang dengan bapa yang juga jurulatihnya, mencari jalan penyelesaian terbaik untuk kebaikan semua pihak.


"Memang sayang jika bakat Zulfadli terbiar begitu saja. Bakatnya boleh berkembang lagi dan mampu pergi lebih jauh, apa lagi ketika kita mencari pengganti Datuk Lee Chong Wei," kata Norza.


Norza berkata, selain menarik Zulfadli ke dalam BAM, badan induk badminton negara itu perlu lebih fokus kepada program pembangunan di peringkat akar umbi selain memilih pemain tanpa timbul isu "pilih bulu".

Foto

ZULFADLI antara bakat muda yang boleh digilap menjadi pengganti Datuk Lee Chong Wei.

"Kita mempunyai ramai pemain yang bermain badminton tapi perkembangan nampaknya statik. Jadi kami perlu mencari jalan dan cara baru untuk mengubahnya." Sekiranya Norza berjaya membawa masuk Zulfadli, ia bakal mengubah landskap badminton negara terutamanya selepas BAM kehilangan Misbun Ramdan Misbun yang keluar dan menyertai kelab kendalian bapanya, Misbun Sidek.


Berdasarkan maklumat dalaman BAM, sebelum ini mereka gagal mendapatkan Zulfadli kerana bapanya, Zulkifli mahu melatih sendiri anaknya dalam persatuan itu.

Malah pemain pelapis perseorangan yang dikendalikan Hendrawan ketika ini tinggal lima orang, iaitu Goh Soon Huat, Iskandar Zulkarnain, Nur Azryn Ayub, Loh Wei Sheng dan Goh Giap Chin.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/29

Gunners tawan Asia

Posted: 28 Jul 2013 09:34 AM PDT

Tokyo: Arsenal pulang dengan penuh yakin serta positif selepas pengurus Arsene Wenger menyifatkan anak buahnya berjaya melepasi jelajah pramusim di Asia yang dilabel sebagai sukar dan cukup mencabar.

Kelab utara London itu pulang kelmarin dan akan mengharungi beberapa lagi perlawanan persahabatan sebelum menentang Aston Villa pada perlawanan pertama Liga Perdana Inggeris, 17 Ogos ini tetapi apa yang menjadi persoalan hingga kini, mereka masih belum mengikat mana-mana pemain bintang dalam usaha menguatkan pasukan.


"Kami sudah membuat persediaan awal," kata Wenger dalam laman web Arsenal sambil menambah mereka memerlukan sedikit masa untuk menyesuaikan diri selepas mengharungi perlawanan sukar di Asia.

"Sekarang ia bergantung kepada berapa cepat kami akan kembali cergas kerana perlawanan di Asia cukup sukar," katanya.


Gunners menang semua empat perlawanan jelajah Asia dan walaupun berdepan sedikit kesukaran ketika menentang kelab Liga-J, Urawa Reds mereka tetap melakar kemenangan 2-1.


Wenger mengharungi kem latihan yang ketat di Jepun dan mengharungi dua perlawanan dalam cuaca mencecah 30 Selsius.

Pengurus Perancis itu pernah membawa anak buahnya mengharungi perlawanan dalam keadaan cuaca lebih panas ketika di Indonesia dan Vietnam.


Sepanjang jelajah dua minggu itu, Arsenal membelasah Pasukan Impian Indonesia 7-0 dan membenam skuad kebangsaan Vietnam 7-1.

Mereka menang 3-1 ke atas kelab Jepun Nagoya Grampus Eight, kelab yang pernah dibimbing Wenger selama 18 bulan sebelum berpindah ke Arsenal pada 1996.


"Kami mahukan perlawanan yang bermakna dan akhirnya kami berpeluang mengharunginya," kata Wenger. "Ia permulaan yang baik buat kami." - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/29
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved