Ahad, 7 Julai 2013

Harian Metro: BeritaUtama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: BeritaUtama


Suami gemar jalan pintas

Posted: 06 Jul 2013 12:00 PM PDT

Kuala Lumpur: Ego, malu dan mengambil ringan masalah berkaitan alat kelamin menyebabkan majoriti lelaki di negara ini, terutama Melayu, enggan bertemu doktor atau pakar sakit tuan untuk mengatasinya, walaupun menyedari ia boleh menyebabkan rumah tangga berantakan sehingga ada yang bercerai-berai.

Lebih mengejutkan, kini lebih ramai wanita membuat temu janji dengan pakar sakit tuan bagi pihak suami dan kalau ada pun lelaki bertemu doktor, kebanyakannya kerana dipaksa isteri.

Perkara ini didedahkan pakar sakit tuan, Dr Mohd Ismail Mohd Tambi dan Perunding Kanan Urologi Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Prof Dr Zulkifli Md Zainuddin kepada Metro Ahad.

Memburukkan keadaan, si suami lebih gemar mencari jalan pintas dengan mengambil ubat kuat, termasuk produk tiruan, yang akhirnya membinasakan diri dan boleh membawa maut, terutama jika mengandungi bahan kimia terkawal sildenafil dan tadalafil yang hanya boleh digunakan dengan kelulusan doktor.

Foto

"Lebih 40 peratus lelaki di negara ini, termasuk seawal usia 20 tahun, didapati mengalami masalah berkaitan alat kelamin" Dr Ismail Mohd Tambi


Dr Ismail berkata, perasaan malu juga menyebabkan semakin banyak pengeluar ubat kuat haram muncul dengan menawarkan pelbagai produk dalam bentuk pil, serbuk, campuran kopi dan herba yang kononnya boleh mengatasi masalah tenaga batin, sedangkan ia sebenarnya dicampur bahan kimia berbahaya.

Dapatkan akhbar Metro Ahad untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/07

E-rokok lebih bahaya

Posted: 06 Jul 2013 11:55 AM PDT

Kuala Lumpur: Penggunaan rokok elektronik atau e-rokok yang semakin menjadi trend dalam kalangan perokok tegar sebagai kaedah menghilangkan ketagihan merokok selain menarik minat remaja untuk kelihatan macho dan bergaya, mungkin akan turut difatwakan haram di sisi Islam.

Ini kerana kesan penggunaan e-rokok dikatakan lebih berbahaya berbanding rokok biasa dan shisha yang difatwakan haram di beberapa negeri.

Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin berkata, pada dasarnya apa saja kegiatan yang boleh menjejaskan kesihatan, ekonomi dan alam sekitar berpunca daripada tindakan manusia tidak dibenarkan dalam Islam dan ia boleh diklasifikasikan sebagai haram.

"Apa saja yang diketahui dapat memabukkan, memudaratkan diri dan kesihatan adalah haram dan ditegah dalam Islam. Kita boleh berfikir akan kebaikan sesuatu perkara itu sama ada ia baik atau tidak," katanya ketika dihubungi Metro Ahad.

Foto

ANTARA alatan yang digunakan untuk e-rokok.


Bagaimanapun, beliau berkata, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan secara rasmi belum memutuskan fatwa mengenai e-rokok dan kini bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan untuk mengkaji lebih lanjut implikasi alat itu.

Dapatkan akhbar Metro Ahad untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/07
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved