Ahad, 7 Julai 2013

Harian Metro: Hati


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Hati


Sukan berhalangan makin digemari

Posted: 07 Jul 2013 07:21 AM PDT

Mendaki, memanjat, merangkak dan mendaki semula sebelum berlari melepasi halangan bertayar dalam satu masa mungkin bunyinya menakutkan bagi segelintir individu.

Lebih menggerunkan apabila perlu melakukannya berulang kali dalam tempoh sejam sebelum pusingan dan catatan masa diambil lalu dibandingkan bagi mencari pemenangnya.

Bagi si 'adrenalin junkie', aktiviti ini pasti mengujakan apatah ia membabitkan aspek kepantasan dan stamina. Namun bagi yang tidak biasa dengan aktiviti lasak, masih juga berpeluang merasai keseronokannya - sekadar untuk mencuba dan menghabiskan masa bersama teman.

Dikenali sebagai Viper Challenge, aktiviti dalam kategori sukan berhalangan ini mula menarik minat dalam kalangan masyarakat Malaysia yang mahukan kelainan dalam rejim kecergasan mereka.

Foto

ANTARA halangan sukar yang perlu ditempuhi peserta sebelum ke cabaran seterusnya.

Foto

RAMAI peserta wanita buktikan kemampuan merentasi halangan dalam Viper Challenge Hari Belia 2013.

Foto

PESERTA Viper Challenge Hari Belia 2013 menerima sokongan daripada Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin (lima dari kanan).


Menurut Pengarah Latihan Viper Challenge merang­kap Pengarah Program Original Bootcamp, Simran Latif, Viper Challenge adalah haluan 20 kilometer di Litar Sepang yang dipenuhi halangan buatan manusia untuk menguji fizikal dan mental peserta ke tahap maksimum.


"Ia satu bentuk sukan yang baru, segar dan menyeronokkan. Peserta bakal mengalami pengalaman unik, di mana tahap kecergasan mereka diuji sepenuhnya.

"Secara kasarnya ia tidak mudah dilakukan malah ramai merasakan sukan berhalangan ini hanya sesuai untuk mereka yang terbabit dalam acara maraton, triatlon dan sebagainya.

"Sebenarnya, siapa pun boleh menyertainya kerana cabaran yang diberikan dalam aktiviti ini akan menguji daya tumpuan, pergerakan, ketahanan serta tahap ketangkasan diri.

"Selain itu, tahap keyakinan diri juga akan dinilai menerusi keinginan dan keupayaan mengatasi setiap halangan," ujarnya.

Meskipun sukan halangan terbesar Asia ini hanya akan berlangsung pada 17 dan 18 Ogos depan, Simran terlebih dulu memberikan previu menarik ketika Hari Belia 2013 di Putrajaya, bulan lalu.

Dengan skala 1:200 iaitu hanya sepanjang 100 meter yang diadakan di depan bangunan Kastam Diraja Malaysia, golongan remaja berpeluang menyertai Viper Challenge Mini yang turut menguji ketahanan serta kesabaran peserta di bawah terik matahari.

"Halangan paling besar dalam cabaran mini ialah memanjat kerana kedudukan blok jerami setinggi lapan kaki yang menyukarkan peserta individu.

"Jika hadir bersama rakan, halangan ini akan menguji tahap kesabaran dan kerjasama dalam memastikan semua ahli berjaya melepasinya," kata Simran lagi.
Peserta kemudiannya beralih ke halangan jaring kargo, di mana mereka sekali lagi perlu memanjat jaring itu untuk ke halangan ketiga.

Sejurus turun dari jaring kargo, jaring rendah pula menunggu peserta yang memerlukan mereka merangkak di bawahnya.

Aktiviti memanjat sekali lagi menjadi elemen utama apabila peserta perlu mendaki himpunan tayar yang besar hingga menyukarkan pergerakan kerana keadaannya yang tidak statik.

Ia disusuli larian atas tayar sebelum peserta berlari ke garisan permulaan dan perlu melakukan semua halangan itu berulang kali hingga tamat tempoh sejam.

Peserta yang mencatatkan masa dan jumlah pusingan terbaik kemudiannya dinobatkan juara yang membawa pulang hadiah wang tunai RM2,000 serta hadiah iringan.

Simran menambah, banyak penyertaan daripada wanita diterima yang majoriti hadir secara berkumpulan.

"Apa yang diadakan pada Hari Belia 2013 ini sekadar previu atau persembahan pertunjukan bagi memberi idea mengenai acara sebenar pada Ogos ini.

"Kemunculan ramai peserta wanita juga membuktikan bahawa sukan berhalangan Viper Challenge ini sesuai untuk semua, asalkan peserta bersedia mencabar ketahanan diri sehingga ke tahap tertinggi," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/07

Langsing cara selamat

Posted: 07 Jul 2013 07:16 AM PDT

Lentur tubuhnya kala melakukan senaman regangan malah penampilan menarik yang dipamerkan Abidah Mahmood sama sekali jauh berbeza daripada usia sebenarnya.

Lebih mengejutkan apabila pakar fisiologi senaman dan pensyarah Universiti Malaya ini dengan selamba mengatakan dirinya dulu mengalami masalah kegemukan melampau hingga terpaksa melakukan pembedahan lutut.

Namun semuanya berubah dengan satu perkara - larian! Sejurus terbabit secara aktif dalam aktiviti larian, wanita yang lebih dikenali sebagai Dee Dee ini mendapati berat badannya mula susut dan dalam masa sama tahap stamina serta kecergasannya bertambah baik.

"Saya dulu agak gemuk dengan berat menjangkau 90 kilogram. Nak jalan kaki 100 meter pun saya rasa terlalu penat dan tercungap-cungap seperti kehabisan nafas.

Foto

DEE DEE tidak jadikan usia sebagai halangan untuk bersenam bagi kekalkan kecergasan tubuh.

Foto

MASALAH kegemukan lampau membuatkan Dee Dee nekad mengubah gaya hidupnya.


"Saya cuba pelbagai cara untuk kurus hingga memudaratkan diri - pil, bulimia, semuanya pernah saya cuba - dan kemuncaknya saya amalkan diet jus atau Diet Hollywood yang terlalu ekstrem hingga mengalami masalah gastroenteritis lalu membuatkan saya terpaksa dimasukkan ke wad.


"Dalam masa sama, saya juga perlu lakukan pembedahan pada lutut kerana kesan mudarat disebabkan pengambilan produk pelangsingan badan yang keterlaluan.

"Keadaan itu nyata membuka mata saya untuk mencari alternatif lain yang lebih sihat dan selamat. Jawapannya hanyalah senaman dan pengambilan makanan seimbang.

"Asalnya saya tidak gemar menghabiskan masa bersenam di gimnasium, jadi selepas melakukan kajian saya dapati senaman larian amat efektif serta mudah dilakukan.

"Sejak itu, saya terus jadikan aktiviti larian sebagai rutin harian hingga akhirnya terbabit dalam beberapa siri maraton di dalam dan luar negara," katanya.

Nyata larian mengubah terus gaya hidupnya malah Dee Dee, 49, menjadikan aktiviti kecergasan serta kehidupan sihat sebagai kerjaya barunya.

"Saya mula berminat mendalami bidang kesihatan dan kecergasan. Ia menyelamatkan nyawa saya, justeru saya rasa perlu untuk memahirkan diri dalam arena ini agar dapat membantu mereka yang mengalami masalah sama seperti saya dulu," ujarnya.

Kembara kecergasan dan kesihatan Dee Dee membawanya nun ke Australia dan Amerika Syarikat hingga membolehkannya merangkul pingat emas di Konvensyen Idea Kecergasan Dunia pada 2011.

"Bagi saya, bukan kemenangan atau garisan penamat yang jadi sasaran tapi fokus untuk kualiti hidup yang lebih baik. Ramai yang takut apabila diajak senaman kerana merasakan ia sesuatu yang bosan dan berbentuk 'repetitive' atau berulang-ulang.

"Sebenarnya jika kena cara, teknik atau kaedahnya, bersenam ini amat menyeronokkan malah kajian sendiri mengakui bahawa senaman mampu menjadikan seseorang itu lebih stabil dan gembira dari segi emosi, mental dan fizikalnya.

"Jangan terlalu skeptikal atau menjatuhkan hukum terlebih dulu tanpa mencubanya. Langkah pertama itu amat sukar dilakukan tapi apabila berjaya ia adalah antara kejayaan paling besar dalam hidup," katanya.

Pelatih kecergasan jemputan bagi program The Biggest Loser Asia musim kedua ini menambah aktiviti larian sekurang-kurangnya tiga kali seminggu memadai bagi mereka yang sukar mencari masa untuk melakukan senaman penuh.

"Larian tidak memerlukan kos tinggi. Sarungkan kasut dan anda boleh terus berlari. Tidak perlu berlari seperti atlet pecut, cukup sekadar untuk mengeluarkan peluh dan meningkatkan stamina.

"Ada beberapa pendapat mengatakan berlari pada waktu pagi lebih baik berbanding petang atau malam. Sebenarnya bergantung kepada keadaan dan masa individu terbabit.

"Bagi saya, sebaiknya pada waktu pagi kerana ia dapat membantu meningkatkan lagi daya respon tubuh selepas tidur," ujarnya.

Faktor kerja dan keluarga bukan alasan untuk tidak bersenam, justeru Dee Dee menggesa wanita khususnya suri rumah melakukan aktiviti senaman bersama keluarga.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/07
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved