Jumaat, 26 Julai 2013

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Bukan zon dagang

Posted: 25 Jul 2013 03:24 PM PDT

Kuala Lumpur: Syarat penggunaan tanah bagi lot 58688 dan 58689 yang dicadangkan untuk pembangunan komersial masih dalam kategori perumahan dan bukan untuk zon perdagangan.

Penduduk Hartamas Height, Azim Abdul Aziz berkata, ia hasil pemeriksaan di Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan pada minggu ini dan bukan dakwaan tidak berasas.


"Penduduk tiada masalah jika Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mahu membina perumahan di kawasan itu, tetapi perlu juga mengambil kira kesan jangka masa panjang.

"Mengikut perancangan mereka mahu membina tiga blok pangsapuri servis 5, 37 dan 47 tingkat membabitkan jumlah keseluruhan 680 rumah, selain pusat beli-belah di tapak bersebelahan Masjid Wilayah Persekutuan.


"Berdasarkan harga nilai tanah di situ, sudah tentu harga rumah juga tinggi menyebabkan sebahagian besar pembelinya dalam kalangan bukan Bumiputera dan beragama Islam.


"Jika azan berkumandang serta pelbagai aktiviti masjid termasuk ceramah agama pasti bergema di kawasan terbabit hingga ke kawasan kediaman kami di Hartamas Height.

Foto

TAPAK yang dicadangkan untuk pembangunan komersial bersebelahan Masjid Wilayah Persekutuan.

"Sudah tentu pasti akan ada (bakal pembeli) yang mempertikaikan keadaan itu seperti yang berlaku di tempat lain, walhal masjid berkenaa lebih awal dibina berbanding kawasan terbabit.


"Justeru, mengapa DBKL mahu 'cari pasal' dengan meluluskan permohonan pemilik tanah sedangkan ia boleh menimbulkan pelbagai masalah dan pertikaian pada masa depan terutama membabitkan fahaman agama," katanya ketika dihubungi, semalam.

Semalam, Datuk bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Ahmad Phesal Talib berkata, DBKL hanya mengikut hak pemilik tanah serta mengambil kira faktor persekitaran.


Malah, beliau menyatakan kesediaan memberi peluang mendengar bantahan penduduk sekiranya ia perlu dilakukan.


Bagaimanapun, Azim mendakwa sudah tiga kali penduduk mengemukakan surat bantahan kepada DBKL menerusi surat, namun sehingga kini tiada maklum balas.


"Selain itu, tempoh bantahan yang terlalu singkat serta papan kenyataan mengenai projek itu berskala kecil menyukarkan semua penduduk tahu mengenai perancangan seterusnya membuat bantahan.


"Walaupun papan kenyataan atau pemberitahuan mengenai perancangan pembangunan di situ dipasang di empat kawasan (sekeliling tapak projek), tetapi saiznya terlalu kecil, tidak sesuai untuk dibaca dan terselindung di sebalik objek lain.


"Kami terpaksa memberhentikan dan keluar kenderaan bagi menghampiri papan kenyataan itu baru dapat membaca apa yang dipamerkan di atasnya.


"Malah, papan kenyataan berhadapan Kompleks Mahkamah Jalan Duta pula diletakkan di sebalik pokok seolah-olah tiada tempat yang lebih strategik dan sesuai untuk meletakkannya," katanya.


Tinjauan Harian Metro mendapati kedudukan tiga papan tanda yang lain juga tidak sesuai dan sukar untuk dibaca penduduk yang melalui kawasan terbabit.


"Kami akan menghantar memorandum kepada DBKL pada Isnin depan sebagai bantahan terhadap projek pembangunan komersial itu.


"Perlu diingatkan kami tidak menolak sekiranya mereka ingin membina kediaman seperti yang tertera dalam syarat kegunaan tanah, tetapi bukan membabitkan kawasan komersial termasuk pembinaan pusat beli-belah yang baru," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/26
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved