Rabu, 3 Julai 2013

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Rugi RM1j produk dipalsukan

Posted: 02 Jul 2013 11:54 AM PDT

Petaling Jaya: Produk kesihatan dan makanan tambahan jenama Raffelinna dikesan menjadi sasaran sindiket pemalsuan sebelum dilambakkan di pasaran bersama produk tulen berikutan permintaan yang tinggi.

Berbeza dengan produk tulen, pengambilan produk pelangsingan tiruan itu bukan saja tidak berkesan, malah berdepan risiko mendapat kesan sampingan seperti kepanasan melampau dan kegatalan pada badan.


Presiden Lembaga Pelindung dan Kebajikan Pengguna Malaysia Profesor Datuk Seri Dr Saharuddin Awang Yahya berkata, produk itu antara sasaran sindiket tertentu untuk dipalsukan berikutan jenamanya yang semakin diyakini orang ramai khususnya melalui pemasaran atas talian.

"Dua produk Raffelinna iaitu produk pelangsingan 'Fellina Beauty' dan produk kesihatan 'Fellina Vitamin C' dipalsukan sejak dipasarkan Ogos lalu sekali gus mengakibatkan syarikat berkenaan kerugian hampir RM1 juta.


"Sindiket bijak mengelirukan pengguna dengan menggunakan pembungkusan dan tulisan seolah-olah ia produk tulen," katanya dalam sidang media peniruan produk dan hak cipta Syarikat Raffelinna Sdn Bhd (RMSB) di sini, semalam.


Sementara itu, Pengurus Pentadbiran RMSB Nur Fadzillah Mohd Ali mendakwa pihaknya kesal dengan tindakan pihak tidak bertanggungjawab yang cuba memalsukan produk mereka serta menyebabkan operasi pengeluaran diberhentikan selama dua bulan.

Foto

DR Saharuddin (kiri) bersama Nur Fadzillah (tengah) dan Eksekutif Kanan Pemasaran RMSB, Nurfadzillah Ghazali menunjuk laporan polis dan perbezaan produk tiruan dan tulen.

"Kami menerima pelbagai aduan daripada pengguna sejak Februari lalu termasuk pengadu mengalami masalah gatal dan panas pada badan selepas menggunakan produk pelangsingan tiruan.


"Laporan polis segera dibuat di Balai Polis Baling, sementara siasatan dilakukan terus dengan kerjasama Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) dan mendapati produk tiruan banyak dijual di pasaran dengan harga yang jauh lebih murah," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/03
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved