Jumaat, 28 Disember 2012

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


‘Kami mangsa dendam along’

Posted: 27 Dec 2012 12:15 PM PST

KUALA LUMPUR: Hasrat sepasang suami isteri berpindah ke rumah yang baru dibeli Februari lalu terbantut apabila diganggu along yang memburu pemilik lama rumah dua tingkat itu selepas tidak membayar hutang along terbabit.

Pasangan terbabit yang menunggu 20 tahun untuk membeli rumah sepatutnya mendiami rumah berkenaan Ogos lalu, namun akibat takut dengan gangguan along, mereka membatalkan niat itu.


Mangsa Jonathan Rasiah, 46 dan isteri, Serene Rasiah, 39, diganggu along sejak Mac lalu ketika rumahnya di Bandar Kinrara 4, dekat Puchong, dalam proses pengubahsuaian disimbah cat merah.

"Saya menghubungi pemilik lama dan dia mengaku membuat pinjaman daripada along serta berjanji membayar hutang itu bagi menghentikan gangguan terbabit.


"Pemilik lama menyerahkan semua nombor telefon along terbabit sebelum saya membuat laporan polis kerana bimbang keselamatan saya dan isteri," katanya ketika sidang media di pejabat Biro Pengaduan Awam MCA, di Jalan Ampang, di sini, semalam.


Beliau berkata, hidupnya kembali tenang selama sebulan, namun along terbabit sekali lagi mengganggu mereka sebulan selepas itu dengan menyimbah cat dan kejadian berlarutan sehingga Mei apabila pagar rumahnya dirantai dua kali.

"Bukan itu saja, along terbabit memaksa kontraktor yang membuat pengubahsuaian rumah kami supaya menghentikan kerja mereka dengan mendakwa rumah berkenaan berada dalam keadaan tidak selamat.


"Kami sepatutnya berpindah masuk sejak Ogos lalu, bagaimanapun, kejadian ini membantutkan niat kami untuk menduduki rumah yang kami beli itu," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Biro Pengaduan Awam MCA, Datuk Seri Michael Chong berkata, pihaknya menggesa peminjam along terbabit membayar hutangnya segera sekiranya tidak mahu identitinya didedahkan.


"Tahun ini saja, kami merekodkan 588 kes membabitkan along dengan jumlah kerugian RM38.7 juta dan jumlah ini sangat membimbangkan," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/28



Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved