Jumaat, 28 Disember 2012

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


‘Tiada alasan lagi’

Posted: 27 Dec 2012 09:11 AM PST

TIADA alasan lagi buat pengendali skuad negara, Datuk K Rajagobal untuk menyatakan tidak mempunyai masa mencukupi dalam usahanya mempersiapkan pasukan bagi menghadapi kempen kelayakan Piala Asia 2015.

Semalam, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) memberi kelonggaran yang cukup besar kepada pengendali berusia 56 tahun itu mengumpulkan pemain menjelang dua aksi awal kempen kelayakan pada Februari dan Mac.


Berdasarkan jadual Liga-M musim depan, Rajagobal mempunyai masa 11 hari untuk mengadakan sesi latihan sebelum bertemu Qatar pada 6 Februari di tempat lawan dan persiapan 12 hari sebelum aksi kedua kempen kelayakan bertemu Yaman di Malaysia pada 22 Mac.

Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (FAM), Datuk Hamidin Mohd Amin pada sidang media semalam berkata, pihaknya sudah melalui situasi itu pada setiap tahun.


"Jika nak teruskan juga liga tanpa pemain kebangsaan, kita boleh saja hanya mengadakan satu perlawanan setiap minggu. Apapun saya kira jadual ini yang terbaik.


"Tapi kita mungkin terpaksa tukar jika skuad negara mempunyai perlawanan persahabatan secara tiba-tiba dan kena ubah jadual. Di Eropah, memang liga hanya berhenti rehat apabila ada perlawanan dalam kalendar Fifa.

"Bagaimanapun, kita ambil kira permintaan jurulatih kebangsaan kerana beliau perlukan banyak masa lagi untuk kem latihan pusat," katanya.


Kempen kelayakan Piala Asia penting bagi Rajagobal kerana beliau pernah menyatakan akan membawa pasukan negara layak secara merit ke Piala Asia 2015.

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/28



Azam 2013

Posted: 27 Dec 2012 08:59 AM PST

ABU DHABI: Andy Murray percaya kejayaannya pada Terbuka AS berjaya mengendurkan tekanan ditanggungnya dan kini berazam untuk melakar lebih banyak kegemilangan pada acara Grand Slam 2013.

Pemain nombor tiga dunia, Murray muncul pemain lelaki pertama Britain sejak 1936 memenangi kejuaraan utama apabila menundukkan Novak Djokovic untuk menjuarai Terbuka AS, September lalu, dan kejayaan itu muncul selepas merangkul pingat emas Sukan Olimpik.


Pemain berusia 25 tahun itu kini berazam untuk meneruskan rentak kemenangan, bermula dengan kejohanan pertunjukan tiga hari di Abu Dhabi sebelum menuju ke Australia bagi kejohanan Grand Slam pertama musim.

"Dalam tiga, empat atau lima tahun lalu, ada tekanan kuat dalam fikiran dan saya berasa lebih rileks dan lega selepas menang Terbuka AS," kata Murray.


"Tekanan itu kini berjaya ditangani sekali gus saya mampu bermain dengan lebih rileks serta berharap mengulangi kemenangan Grand Slam.


"Saya tidak tahu bagaimana rasanya sebelum pusingan pertama Terbuka Australia dan ia pastinya satu perasaan baru dan saya hanya perlu menanganinya." Murray sedar aksinya pasti menjadi tumpuan pada Kejohanan Wimbledon pada Jun.

Fred Perry adalah pemain lelaki terakhir Britain memenangi Wimbledon pada 1936 dan Murray hampir melakukannya pada 2012 apabila layak ke final sebelum kecundang di tangan Roger Federer. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2012/12/28



Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved