Sabtu, 19 Januari 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


BWF selar Chong Wei

Posted: 18 Jan 2013 04:39 PM PST

Kuala Lumpur: Persekutuan Badminton Dunia (BWF) menempelak pemain nombor satu negara, Datuk Lee Chong Wei yang menggesa badan induk badminton dunia itu, mengkaji semula kalendar kejohanan antarabangsa lantaran ramai pemain mengalami demam dan mudah mendapat kecederaan hingga menyebabkan pemain menarik diri daripada kejohanan seperti yang berlaku di Terbuka Malaysia yang rancak berlangsung pada masa ini.

BWF dalam kenyataan balas terhadap gesaan Chong Wei itu berkata, peraturan yang dibuat mesti diikuti semua pemain.

"Pada masa ini, BWF ada peraturan berkaitan isu ini dan hingga tiba masa yang kami rasa perlukan perubahan kami akan lakukan tapi sehingga itu, semua pemain hendaklah mengikut peraturan ditetapkan," kata Setiausaha Agung BWF, Thomas Lund.

Katanya, badan induk badminton dunia itu sentiasa mengkaji peraturan sedia ada dan cuba bersikap adil kepada semua pihak berkepentingan dalam sukan ini.

Foto

Datuk Lee Chong Wei


"Apa yang ada lihat adalah jumlah hadiah kemenangan buat pemain meningkat saban tahun dan kami terus berusaha menaikkannya lagi.


"Wang kemenangan memainkan peranan untuk menarik penajaan dan bantuan kewangan bagi satu-satu kejohanan. Untuk memastikan lebih banyak bantuan kewangan diperoleh, penting bagi kami memastikan pemain menyertai setiap kejohanan hingga kami meletakkan syarat wajib.

"Kedua-dua faktor itu saling berkait dan kami tidak boleh sewenang-wenangnya mengubah peraturan."

Beliau berkata, jumlah keseluruhan wang tunai ditawarkan bagi semua kejohanan Siri Super 2010 mencecah AS$2.65 juta (RM7.9 juta) dan ia meningkat pada 2011, kepada AS$4.5 juta (RM13.5 juta).

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/19

KAFA adu isu anggota tentera kepada FAM

Posted: 18 Jan 2013 04:33 PM PST

Kota Bharu: Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) sudah mengemukakan isu kehadiran anggota tentera dalam perlawanan menentang Johor Darul Takzim (JDT) kepada Pesuruhjaya Perlawanan dan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Penasihat KAFA, Tan Sri Annuar Musa melalui kenyataan dalam laman facebooknya berkata, beliau belum bersedia mengulas lanjut perkara itu.


Namun beliau menantikan reaksi daripada Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek dan Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin terhadap isu itu.

"Saya ingin dengar komen Menteri Pertahanan dan Menteri Belia dan Sukan. Saya juga menanti reaksi Panglima ATM kerana namanya dikaitkan juga.


"Saya tidak dapat komen sebab tidak pernah jumpa kes macam ini," katanya. Semalam akhbar melaporkan, Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim tampil menjelaskan kehadiran komando GGK berkenaan ditugaskan untuk bersedia di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu berikutan ayahandanya, Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar akan berangkat untuk menyaksikan perlawanan berkenaan.


Tunku Ismail turut mempertikaikan ketiadaan Polis Simpanan Persekutuan (FRU) yang mengawasi perlawanan itu.

Bagaimanapun, melalui tinjauan wartawan, Sultan Ibrahim tidak berada di stadium sebaliknya anggota komando GGK itu dilihat menaiki bas bersama pemain pasukan JDT.


Akhbar sebelum ini melaporkan penyokong Kelantan mempersoalkan tindakan PBNJ menempatkan anggota tentera yang lengkap bersenjata berkawal di pintu masuk padang ketika perlawanan Liga Super antara Kelantan dan JDT di Stadium Sultan Muhammad IV, malam Selasa lalu.

Sementara itu, Setiausaha KAFA, Azman Ibrahim berkata, hanya polis yang boleh memberi penjelasan ketiadaan anggota FRU.


Katanya, beliau juga menganggap kehadiran anggota tentera itu sebagai 'patung' yang mengawal stadium.


"Saya tidak mahu komen kerana saya anggap anggota tentera yang ada pada malam perlawanan itu hanya sebagai patung yang dipasang bateri.


"Penjelasan untuk ketiadaan FRU perlu dapatkan daripada pihak polis," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/19
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved