Sabtu, 19 Januari 2013

Harian Metro: BeritaUtama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: BeritaUtama


Tiga rakyat kita selamat

Posted: 18 Jan 2013 10:48 PM PST

KUALA LUMPUR: Tiga rakyat Malaysia yang bekerja di pangkalan pangkalan gas, In Amenas, Algeria yang menjadi tebusan dalam serangan sekumpulan militan Rabu lalu, dilaporkan selamat dan menghubungi pihak Kedutaan Malaysia di sana kira-kira jam 2 petang (9 malam waktu Malaysia), semalam.

Sementara itu, nasib dua lagi warga Malaysia yang dipercayai turut berkerja di pangkalan terbabit belum dapat dipastikan lagi kerana sehingga kini gagal dikesan atau dihubungi.

Menurut Jurucakap Kedutaan Malaysia di Algeria, ketiga-tiga rakyat Malaysia itu dibebaskan kumpulan militan sebelum diselamatkan pasukan Tentera Algeria yang menjalankan operasi menyelamat.

"Kesemua mereka dibebaskan kumpulan militan terbabit serta diselamatkan pasukan tentera dan sebaik mereka ditempatkan di lokasi selamat, kesemuanya menghubungi pihak kedutaan memaklumkan keadaan mereka.


"Pihak kedutaan memaklumkan perkara itu kepada keluarga mereka di tanah air dan sekarang menunggu mereka diterbangkan dari In Amenas ke Algiers bagi urusan selanjutnya termasuk penghantaran pulang ke Malaysia," katanya ketika dihubungi dari sini, awal pagi tadi.


Difahamkan pihak Wisma Putra dan Kementerian Luar Negara akan mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung perkembangan terkini itu pada hari ini.

Harian Metro semalam melaporkan, sekurang-kurangnya 34 tebusan dan 15 anggota militan terkorban dalam operasi tentera bagi menyelamat tebusan yang ditawan sekumpulan militan di pangkalan gas In Amenas, Algeria kelmarin dengan lima rakyat Malaysia dikatakan antara sebahagian tebusan terbabit.

Maklumat diperoleh pihak Kedutaan Malaysia di Algeria ketika itu, mendapati sekurang-kurangnya lima warga Malaysia bekerja di kawasan berkenaan, namun kesemua mereka gagal dihubungi sejak insiden tawanan militan itu berlaku.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/19

Milik Jozan

Posted: 18 Jan 2013 10:48 PM PST

JOHOR BAHRU: "Saya rasa sebak atas semangat Johan yang sanggup datang hari ini walaupun masih perlu berehat dan menjalani rawatan lutut. Saya anggap ini adalah rezeki dan tanda sokongan daripada peminat," kata Mohd Razizan Abd Razak atau lebih popular dengan nama Zizan selepas kumpulan Jozan yang dianggotai bersama Johan, muncul juara program Maharaja Lawak Mega 2012, malam tadi.

Jozan menewaskan empat kumpulan lain pada peringkat akhir yang disiarkan secara langsung menerusi Astro Warna dan Astro Mustika HD dari Stadium Tertutup Majlis Bandaraya Johor Bahru di sini.

Kejutan yang dilakukan Jozan dengan kemunculan Johan pada saat akhir, yang sepatutnya masih menjalani rawatan lutut di sebuah hospital swasta selepas membiarkan Zizan bersendirian di pentas pada dua minggu sebelumnya, ternyata membuka peluang lebih besar buat pasangan paling serasi itu membawa pulang wang tunai RM500,000 dan trofi sumbangan Astro.

Menurut Johan, dia menguatkan semangat untuk datang membuat persembahan demi peminat Jozan yang banyak memberi sokongan.


"Walaupun peluang untuk mengadakan latihan yang diberikan hanya sekejap disebabkan kesihatan saya belum pulih, saya puas hati.


"Saya puas hati atas kemenangan ini dan berharap semoga peminat juga berpuas hati," katanya.

Tempat kedua dimenangi kumpulan Jambu yang dianggotai oleh Zamatul Amri Zakaria (Taukeh) dan Yussry Edoo (Yus) sekali gus merangkul wang tunai RM250,000.

empat ketiga dengan membawa pulang RM150,000 berserta trofi dimenangi kumpulan Shiro yang dianggotai Shahrol Azizie Azmi (Shahrol) dan Mohamad Hanaffi Razak (Ajak).

Kumpulan Boboi dan Saywho yang mendapat tempat keempat dan kelima masing-masing membawa pulang RM50,000 dan RM15,000 berserta trofi.

Hadiah disampaikan oleh Pengurus Kumpulan Saluran Premium Astro, Nizam Sani; Pengurus Saluran Astro Warna, Bob Azrai; dan Naib Presiden Bahagian Perniagaan Melayu Astro, Khairul Anuar Salleh.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/19
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved