Sabtu, 26 Januari 2013

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


200 keluarga diarah pindah

Posted:

Shah Alam: Hujan lebat sejak petang menyebabkan lebih 200 keluarga terutama sekitar Taman Indah, Kampung Baru Hicom dan Kampung Kebun Bunga, di sini diarahkan berpindah, malam tadi.

Keadaan dilaporkan bertambah buruk apabila tebing sungai di Kampung Baru Hicom dilaporkan pecah menyebabkan air melimpah ke kawasan penempatan dan kerja memindahkan penduduk masih dilakukan.


Setakat ini, penduduk yang paling teruk terjejas adalah mereka yang tinggal berhampiran Sungai Klang apabila rumah mereka dinaiki air sedalam hampir satu meter.

Bendahari BN Kota Raja, Datuk Rosli Mohd Amin berkata, usaha menyelamat kini membabitkan pasukan polis, bomba, Ikatan Relawan Rakyat (RELA), Jabatan Pertahanan Awam (JPAM) dan seluruh jentera UMNO serta BN Kota Raja.


"Semua pihak kini membantu mengikut kemampuan masing-masing dan saya dimaklumkan berlaku limpahan pada tebing sungai di satu daripada tiga kampung berkenaan," katanya.


Sementara itu, pekerja HICOM Wan Masri Wan Ismail, 39, berkata, ribut yang diikuti hujan lebat hampir tiga jam sejak jam 7 malam menyebabkan air naik dengan cepat di kawasan rumahnya dekat Kota Kemuning.

Katanya, sehingga jam 10 malam tadi, paras air kelihatan semakin naik meskipun hujan mulai reda.


"Penduduk terkejut dengan situasi ini kerana jarang berlaku banjir sebegini rupa. Memang sebelum ini, taman kami pernah dinaiki air tetapi hanya separas tidak sampai 0.5 meter.

"Lebih kasihan, penduduk yang mempunyai anak kecil yang tinggal berhampiran sungai. Mereka terpaksa mencari kawasan tinggi memandangkan air mencecah paras pinggang," katanya.


Beliau berkata, penduduk di perumahan itu termasuk di pangsapuri mengalami nasib sama.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/26
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved