Rabu, 6 Februari 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Gelanggang kota janji

Posted:

Doha: Masanya sudah tiba untuk ketua jurulatih, Datuk K Rajagobal melaksanakan misi utamanya selepas memenangi Piala AFF 2010 iaitu layak ke pusingan akhir Piala Asia 2015 di Australia.

Halangan pertama bakal ditempuhinya malam ini adalah Qatar, salah sebuah pasukan pilihan kempen kelayakan Kumpulan D, selain Bahrain dan Yaman.


Biarpun dihimpit masalah kecederaan pemain, Rajagobal tidak seharusnya menjadikan kekurangan itu sebagai alasan kerana beliau seharusnya memiliki pemain pengganti selepas melakukan banyak eksperimen sejak dua tahun lalu.

Beliau juga harus menggunakan kepercayaan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) untuk melaksana misi ini sebaik mungkin selepas gagal mempertahankan kejuaraan Piala AFF tahun lalu.


Sememangnya Qatar yang mara ke suku akhir Piala Asia 2011 berada di tahap berbeza, namun jurang perbezaan tidaklah begitu ketara dan tidak mustahil untuk Harimau Malaya melakukan kejutan.


"Qatar pasukan yang kuat, saya mahu pemain memberikan aksi terbaik kerana tiada siapa tahu apa akan berlaku. Dalam bola sepak, apa saja boleh berlaku," kata Rajagobal pada sidang media semalam.

Rajagobal yang terpaksa mengetepikan 10 pemain akibat kecederaan termasuk tujuh tonggak utama masih boleh mengharapkan pemain yang sebelum ini jarang mendapat peluang untuk turun beraksi di Stadium Jassim Bin Hamad, malam ini.


Bagaimanapun, tidak banyak rombakan dijangka berlaku ke atas pasukan yang tewas 0-3 kepada Iraq pada aksi persahabatan, Jumaat lalu dengan Mohd Khyril Muhymeen Zambri bakal bergandingan bersama Mohd Amri Yahyah selain Shakir Shaari mengemudi bahagian tengah.

"Saya tidak mempunyai banyak masa untuk mempersiapkan pasukan, saya cuba mengimbangi pasukan ini dan merencana strategi terbaik dengan pemain sedia ada," kata Rajagobal.


Malaysia layak ke pusingan akhir Piala Asia secara merit pada 1976 dan 1980 sebelum beraksi atas tiket tuan rumah pada 2007.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/06

Murray desak ujian darah

Posted:

London: Juara Olimpik, Andy Murray meminta lebih banyak ujian darah dilakukan dalam sukan tenis bagi mengelak skandal dadah yang menjadi wabak merosakkan imej sukan berbasikal berulang.

Pemain nombor tiga dunia, Murray, naib juara Terbuka Australia bulan lalu selepas tewas kepada Novak Djokovic, percaya pihak berkuasa sukan perlu melabur lebih banyak bagi program antidoping walaupun terpaksa menggunakan dana daripada hadiah kemenangan pemain.


"Sudah banyak kali saya ditanya sama ada tenis bersih atau tidak tapi saya tidak tahu bagaimana menilai sukan itu bersih," kata Murray.

"Jika seorang daripada 100 pemain mengambil dadah, pada pandangan saya ia bukan satu sukan yang bersih. Kami perlu melakukan apa yang termampu bagi memastikan semua pemain bersih.


"Ia akan dihasilkan dengan lebih banyak ujian darah. Saya tahu latihan yang dilakukan, tahu apa yang berlaku dalam dan luar badan. Saya tahu saya bersih dan berharap perkara sama bagi semua pemain tenis." Dadah dalam sukan semakin mendapati perhatian berikutan skandal Lance Armstrong.


Atlet berbasikal Amerika Syarikat itu dilucut tujuh gelaran Tour de France tahun lalu hasil siasatan Agensi Antidoping AS. Bulan lalu, Armstrong mengaku mengambil bahan terlarang ketika memenangi tujuh gelaran jelajah itu.

Murray melontar pandangan itu selepas juara Grand Slam 17 kali, Roger Federer berkata, bilangan ujian darah yang dijalankan ketika pertandingan semakin merosot tahun lalu.


Persekutuan Tenis Antarabangsa (ITF) menjalankan program doping sukan tenis namun bajet 2013 berjumlah AS$2 juta (RM6.18 juta) yang dibayar untuk empat Grand Slam oleh ITF, jelajah lelaki dan wanita ditarik balik bagi memberi hadiah wang tunai kepada pemain utama.

"Banyak ujian darah perlu dilakukan," kata Murray. "Tahun lalu, saya diuji banyak kali terutama ketika Terbuka Perancis dan Wimbledon dan Terbuka AS namun saya berasa ia disebabkan Olimpik." - Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2013/02/06
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved