Jumaat, 22 Mac 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Kekalahan bukan pilihan

Posted:

Shah Alam: Pertemuan menentang Yaman hari ini menjadi detik penting dalam menentukan peluang skuad negara mara ke pusingan akhir Piala Asia 2015 di Australia dengan anak didik Datuk K Rajagobal dilihat tidak mampu menerima satu lagi kekalahan.

Kegagalan menggunakan kesempatan untuk meraih tiga mata di laman sendiri bakal mengundang padah kerana Yaman dianggap lawan paling lemah dalam saingan peringkat Kumpulan D selepas skuad negara kecundang 0-2 kepada Qatar pada aksi pertama bulan lalu dengan saingan turut menampilkan Bahrain yang kini turut mengumpul tiga mata.

Saingan peringkat kumpulan akan berlangsung secara timbal balik dengan juara dan naib juara kumpulan A hingga E termasuk satu pasukan tempat ketiga terbaik akan mara ke Australia.

Malah kedudukan Rajagobal sebagai jurulatih kebangsaan pasti menjadi tumpuan peminat bola sepak tempatan yang sememangnya dahagakan kemenangan dan kejayaan.

Foto

PEMAIN negara menjalani latihan terakhir menjelang perlawanan malam ini.


"Sama ada menang atau tidak, kita masih mempunyai tiga perlawanan. Sebagai jurulatih, kami perlu melihatnya secara positif kerana kami mempunyai mempunyai tiga perlawanan dan apabila ia sudah berakhir kami akan membuat keputusan.


"Anda boleh tewas dua atau tiga perlawanan namun perlu melihat secara positif. Sebagai jurulatih memang sasaran (skuad negara) untuk layak ke pusingan akhir iaitu satu tahap yang lebih tinggi selepas Piala AFF, namun ia bukanlah satu jaminan (dapat mara ke pusingan akhir)," kata pengendali berusia 57 tahun itu yang kontraknya berakhir hujung tahun ini.

Malaysia akan menentang Bahrain pada Oktober di Kuala Lumpur diikuti aksi timbal balik menentang Bahrain dan Qatar, pada November manakala perlawanan terakhir bertemu Yaman pada Mac tahun depan.

Namun Rajagobal mengakui penting sebagai tuan rumah untuk mendapatkan keputusan positif dengan menganggap kemenangan sesuatu yang tidak mustahil untuk dicapai.

Mengenai kelekaan pemain negara terutamanya di babak akhir perlawanan, Rajagobal berkata beliau hanya boleh memberi ingatan kepada pemain agar tidak mengulanginya kerana ia memberikan impak yang merugikan walaupun secara keseluruhannya mereka bermain dengan baik.

"Saya sudah mengingatkan pemain agar fokus dalam situasi terbabit termasuk pada peringkat awal permulaan namun ia boleh berlaku kepada mana-mana pasukan di dunia. Pasukan terbaik dunia juga melepaskan gol pada saat genting. Kita hanya boleh memberitahu kepada pemain, selebihnya terpulang kepada mereka," katanya.

Malaysia sememangnya perlu berwaspada dan segera menemui rentak dalam aksi di Stadium Shah Alam nanti seandainya tidak mahu insiden kekalahan 1-4 kepada Arab Saudi berulang dengan gawang negara dibolosi seawal minit ketujuh perlawanan dan dua biji gol lagi ketika aksi berbaki beberapa minit.

Menyedari kemenangan diperlukan, Rajagobal dijangka terus mempertaruhkan penyerang berbisa negara, Norshahrul Idlan Talaha mengetuai jentera serangan dengan bantuan Mohd Amri Yahyah selain Safiq Rahim dan K Gurusamy mengemudi bahagian tengah selain Wan Zack Haikal Wan Nor serta Azzamuddin Md Akil di bahagian sayap manakala Norazlan Razali dijangka diberikan kepercayaan untuk mengawal gawang negara.

"Memang lawan mempunyai kelebihan fizikal selain beberapa pemain yang mempunyai kemahiran individu yang baik dan berbahaya apabila melakukan serangan balas namun saya akan mengarahkan pemain menggunakan pendekatan yang sesuai apabila berdepan dengan situasi ini," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/22

Laluan mudah

Posted:

Miami: Novak Djokovic mengintai peluang untuk bangkit pada kejohanan Masters Miami ATP selepas rentetan 22 kemenangan berturut-turutnya berakhir minggu lalu di Indian Wells tanpa kehadiran Rafael Nadal serta Roger Federer.

Nadal mahu berehat seketika selepas kemunculan semulanya menyaksikan dia memenangi tiga kejuaraan, termasuk pada final di Indian Wells Ahad lalu, dan juara 17 acara Grand Slam Federer tidak bertanding di Miami.


"Ia sama buat saya," kata pemain nombor satu dunia dari Serbia itu. "Saya pasti sekalipun tanpa mereka, anda akan menyaksikan satu kejohanan hebat." Djokovic akan cuba merangkul kejuaraan Miami keempat manakala Serena Williams berusaha memburu kejuaraan keenam pada kejohanan ATP dan WTA bernilai AS$8.5 juta (RM26.5 juta) yang bermula kelmarin dengan pemain pilihan mendapat bye pada pusingan pertama.

"Saya tidak sabar menanti kejohanan ini dan sudah banyak kali berjaya," kata Djokovic. "Ia memberikan saya keyakinan mampu bertindak cemerlang sekali lagi." Hari ini Djokovic memulakan kempen menentang pemain Republik Czech Lukas Rosol yang mengejutkan Nadal pada Wimbledon tahun lalu manakala Serena berdepan pemain Itali Flavia Pennetta bagi kejohanan pertama pemain Amerika Syarikat (AS) itu sejak merampas ranking nombor satu dunia.


"Saya berasa bagus untuk berada di puncak, terutamanya selepas apa yang berlaku, bekerja keras dan tidak terlalu mengharap, terutama di peringkat ini dalam karier saya," katanya. "Menarik untuk berada di sini sekali lagi." Pemain Argentina Juan Martin del Potro menamatkan rentetan kemenangan Djokovic apabila menang 4-6, 6-4, 6-4 pada separuh akhir Indian Wells Sabtu lalu. Djokovic tidak kalah sejak kecundang di tangan pemain AS Sam Querrey di kejohanan Masters Paris pada 31 Oktober lalu.


Kemenangannya dalam 17 perlawanan tahun ini termasuk kejuaraan keempat Terbuka Australia dan kejayaan pada acara ATP di Dubai.

"Bukan mudah, lebih mudah berkata daripada melakukannya, untuk keluar ke sana dan kekal fokus dan bertarung bagi setiap mata tidak kira siapa yang ditemui," kata Djokovic. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/22
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved