Khamis, 7 Mac 2013

Harian Metro: BeritaUtama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: BeritaUtama


Pengganas mohon gencatan senjata

Posted:

LAHAD DATU: Jamalul Kiram III mengisytiharkan gencatan senjata sejak 12.30 tengah hari tadi dan meminta Malaysia membalas balik, menurut kenyataan yang dibaca jurucakapnya di Manila.

"Mereka (pengikut Jamalul Kiram III) tidak meneruskan operasi dan tidak akan bergerak dari lokasi sekarang," kata wakil itu, Abraham Idjirani.

Kiram membuat kenyataan itu sebagai membalas permintaan Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Ban Ki-moon untuk mendapat satu resolusi aman bagi menyelesaikan krisis ini.

Idjirani mengharapkan Malaysia dapat bersetuju dengan permintaan itu. - Agensi

Foto

Jamalul Kiram III (kiri) dan Abraham Idjirani. FOTO AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/07

Barua serangan diberkas

Posted:

Semporna: Polis menahan empat lelaki di Kampung Airport, di sini, semalam yang dipercayai menjadi tali barut pengganas dari Sulu, Filipina, termasuk seorang daripada mereka disyaki terbabit secara langsung dengan kejadian serang hendap di Kampung Sri Jaya, Simunul, yang mengorbankan enam anggota pasukan keselamatan, petang Sabtu lalu.

Empat lelaki keturunan Sulu berusia antara 20-an dan 50-an itu ditahan dalam operasi khas oleh sekumpulan anggota polis daripada Bahagian Jenayah Berat Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sabah, bermula jam 12 tengah hari semalam.

Jurucakap pasukan itu berkata, serbuan dilakukan selepas pihaknya menerima maklumat daripada orang awam mengenai aktiviti mencurigakan di dua rumah di kampung berkenaan yang lokasinya berhampiran Kem Tentera Darat, Seri Wangsa.

"Kami mula melakukan siasatan dan risikan terhadap penghuni dua rumah itu sejak Ahad lalu iaitu selepas kejadian tembak menembak di Kampung Sri Jaya. "Sebelum menyerbu rumah terbabit, polis terlebih dulu menahan seorang lelaki berusia 25 tahun ketika dia keluar dari kawasan belukar berhampiran rumah disasarkan dan pemeriksaan mendapati dia turut memiliki syabu.

Foto

ANGGOTA polis dari Bahagian Jenayah Berat IPK Sabah membawa dua suspek yang ditahan, semalam.


"Pada mulanya, kami menyangka dia mungkin sekadar penagih atau pengedar dadah, namun selepas siasatan lanjut didapati berkemungkinan besar lelaki itu ada kaitan dengan kejadian serang hendap di Kampung Sri Jaya yang mengorbankan enam nyawa pegawai dan anggota polis kita," katanya ketika ditemui selepas melakukan operasi.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/07
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved