Selasa, 16 April 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


90 minit penentu!

Posted: 15 Apr 2013 12:43 PM PDT

Kuala Lumpur: Bermain secara bertahan bukan pilihan terbaik buat Selangor apabila tampil di Stadium Shah Alam menentang Johor Darul Takzim pada perlawanan kedua suku akhir Piala FA, malam ini.

Merah Kuning kendalian Irfan Bakti Abu Salim menang 2-1 pada aksi pertama di Johor Bahru, 6 April lalu menyebabkan lawan perlu mencari sekurang-kurangnya dua gol untuk menempah tiket ke separuh akhir sambil mengharapkan gawang tidak dibolosi.


"Kami mempunyai kelebihan gol tempat lawan. Namun kami tidak boleh terlalu bertahan kerana ia bakal mengundang tekanan kepada diri sendiri.

"Sememangnya jentera serangan lawan tidak boleh dipandang remeh kerana tidak pernah berputus asa ditambah dengan kemungkinan import baru mereka dapat beraksi," kata pemain tengah Selangor, Mohd Amri Yahyah.


Hampir semua perlawanan dilalui Johor DT kendalian Fandi Ahmad menyaksikan jentera penyudah mereka menggegar gawang lawan terutama menerusi penyerang kebangsaan Norshahrul Idlan Talaha selain kelibat Safee Sali.


Kedua-dua pasukan kini berada pada tahap terbaik apabila Selangor dan Johor DT terikat 22 mata namun dipisahkan dengan perbezaan jaringan untuk menghuni tangga kedua dan ketiga Liga Super.

"Seperti biasa kami perlu lupakan kelebihan dan kemenangan dimiliki kerana baki 90 minit menentukan segala-galanya. Walaupun moral tinggi susulan rentetan kemenangan yang diraih, fokus perlu diutamakan," kata penyerang berpengalaman itu.


Kecuali Peter Chrappan yang mengalami kecederaan, Irfan Bakti dijangka tidak mempunyai masalah menurunkan kesebelasan terbaik bagi memastikan Selangor menjadi antara empat pasukan terbaik Piala FA musim ini.

Bekas kapten Selangor itu turut berharap peminat membanjiri Stadium Shah Alam bagi menaikkan lagi semangat pemain kerana Piala FA yang paling hampir untuk dicapai bagi menamatkan kemarau kejuaraan dialami mereka sejak beberapa tahun ini.


Andai berjaya menyingkirkan Johor DT, mereka akan menanti pemenang pertemuan Sime Darby dan Pahang yang membuat perhitungan di Stadium Majlis Perbandaran Selayang hari ini.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/16

Misi juara Sepang

Posted: 15 Apr 2013 12:32 PM PDT

Sepang: Selepas mencatat kemenangan meyakinkan kategori CP130 pada perlumbaan pembuka tirai Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia PETRONAS 2013 di Batu Kawan baru-baru ini, Azlan Shah Kamaruzzaman kini memburu pula kemenangan kategori Supersports 600cc.

Semangat penunggang berusia 29 tahun itu memburu kemenangan pertama kategori itu berada pada tahap terbaik apabila beraksi pada pusingan pertama Kejohanan Motosikal Asia PETRONAS di Litar Antarabangsa Sepang (SIC), hujung minggu ini.


Tampil bersama pasukan Musashi Boon Siew Honda Racing, Azlan berharap tuah menyebelahinya apabila beraksi di tempat sendiri.

"Keyakinan bertambah tinggi kerana bergandingan semula dengan pelumba Jepun, Makoto Tamada yang berpengalaman beraksi dalam MotoGP dan Kejohanan Superbike Dunia.


"Sebagai persiapan, kami menjalani latihan bersama-sama bagi mendapatkan pelarasan jentera dan ujian tayar di litar Sepang dan Pasir Gudang, Johor, baru-baru ini.


"Setakat ini, segala-galanya berjalan lancar walaupun barisan pelumba musim ini lebih sengit berikutan kehadiran pelumba dari Jepun, Thailand, Australia dan beberapa pelumba berpengalaman seperti Md Zamri Baba (Yamaha), Ahmad Fuad Baharudin dan Katsuaki Fujiwara (Kawasaki)." Tamada adalah pemenang perlumbaan MotoGP di Jepun dan Brazil, bertindak sebagai jurulatih Piala Impian Asia (ADC) tahun lalu. Bagaimanapun tugas itu kini diambil alih seorang lagi bekas pelumba MotoGP, Shinya Nakano.

Azlan dan Tamada pernah menjadi rakan sepasukan Honda berlumba pada perlumbaan tahan lasak Suzuka 8 jam tahun lalu. Tamada juga menyertai Musashi Boon Siew Honda Racing menggantikan rakan dan juara tahun lalu, Ryuichi Kiyonari yang kembali menyertai Kejohanan Superbike British.


Azlan, dibimbing bekas pelumba berpengalaman, Ahmad Zamani Baharuddin, menamatkan saingan tempat kedua keseluruhan tahun lalu dan keempat keseluruhan pada 2011.

"Sejak menyertai saingan ini pada 2006, saya semakin serasi dengan tunggangan jentera berkuasa tinggi dan semakin matang. Tahun ini persiapan lebih baik, semangat lebih tinggi dan persiapan mental fokus menghadapi dua perlumbaan Supersports 600cc di Sepang pada tahap terbaik. Saya mahu memperbaiki kedudukan podium tempat kedua dan ketiga tahun lalu, meraih kemenangan jika boleh pada kedua-dua perlumbaan hujung minggu ini."

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/16
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved