Isnin, 22 April 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


'Saya kini ada musuh dalaman'

Posted: 21 Apr 2013 10:32 AM PDT

Kuala Lumpur: Ketua jurulatih negara John Beasley bertekad untuk memastikan matlamatnya mengangkat martabat sukan berbasikal negara ke tahap lebih tinggi mampu tercapai namun sudah ada tanda-tanda "musuh dalam selimut".

Menurut pengendali berpengalaman dari Australia itu barisan atlet kendaliannya di Australia kini giat menjalani latihan dengan tidak pernah mempertikaikan komitmen mereka yang sentiasa bermotivasi tinggi untuk menjadi atlet yang lebih baik namun terdapat masalah berhubung atlet yang berpangkalan di Malaysia membabitkan aspek terbabit sekali gus mencetuskan perbezaan di kalangan atlet elit yang sudah berada di tahap dunia.


"Saya percaya semua ini adalah kerana ketiadaan atau kekurangan perlumbaan di Malaysia. Ini menjadi kebimbangan utama kepada saya sejak sekian lama. Saya sudah mengetengahkan isu ini kepada pihak persekutuan dalam beberapa perbincangan namun tiada perkembangan yang positif.

"Saya sudah mula mendapat musuh dalam persekutuan di mana ia adalah sesuatu yang sangat memalukan kerana saya cuba membantu sukan berbasikal Malaysia melangkah ke peringkat lebih tinggi," kata jurulatih yang mula mengendalikan skuad negara pada 2006 itu.


Walau bagaimanapun menurut Beasley, situasi terbabit tidak akan membuatkan beliau berundur selepas menjadi ketua jurulatih berbasikal Malaysia.


"Saya tahu apa yang perlu dilakukan untuk memastikan program melangkah ke peringkat seterusnya dan saya akan berusaha sebaik mungkin sehingga saya berjaya atau mereka menjadikan kedudukan saya tidak diperlukan lagi," katanya.

Foto

BEASLY (kanan) berkata sesuatu kepada Azizulhasni.

Kehadiran Beasley sebelum ini berjaya mencetuskan fenomena dalam sukan berbasikal negara apabila berjaya melahirkan jaguh berbasikal Mohd Azizulhasni Awang yang mencapai kejayaan di beberapa kejohanan utama dunia di samping Josiah Ng, Mohd Rizal Tisin dan Mohd Edrus Yunos selain Fatehah Mustapa.


Ketika ini Beasley mengendali lima atlet elit negara di Melbourne diketuai Azizulhasni, Josiah, Fatehah, Edrus dan Amir Mustafa Rusli yang turut berkayuh untuk pasukan Drapac di negara terbabit selain beberapa tambahan atlet muda negara dalam masa terdekat.

Selepas kegagalan mencapai emas di Olimpik London tahun lalu, Beasley terus menjadi sandaran untuk membawa atlet berbasikal negara untuk sekali lagi merealisasikan misi terbabit di Olimpik Rio pada 2016.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/22

Fabregas wira Barca

Posted: 21 Apr 2013 10:21 AM PDT

Madrid: Pemain tengah Cesc Fabregas meletakkan Barcelona semakin hampir untuk merangkul kejuaraan La Liga apabila meledak gol pada lewat permainan ketika membantu kelabnya itu mencatat kemenangan 1-0 di tempat sendiri ke atas Levante semalam.

Jaringannya pada minit ke-84 sudah cukup untuk Barcelona mencatatkan kemenangan dengan mengumpul 84 mata dan berbaki enam perlawanan, lebih 13 mata berbanding juara bertahan, Real Madrid yang sebelum itu menewaskan Real Betis 3-1 yang menyaksikan Mesut Ozil menjaringkan dua gol.


Andai menang di tempat lawan ke atas Athletic Bilbao minggu depan dan Real pula tewas kepada jiran setempat Atletico Madrid, ia bakal menyaksikan Barcelona dinobatkan juara liga buat kali keempat dalam tempoh lima tahun.

Sementara itu Valencia meneruskan pemburuan untuk berada di kelompok empat pasukan terbaik apabila mencatat kemenangan 5-1 ke atas Malaga di tempat sendiri.


Valencia naik ke tangga kelima dengan 53 mata dengan menyingkirkan Malaga di tangga keenam dengan 50 mata. Mereka kini ketinggalan satu mata di belakang Real Sociedad di tempat keempat yang akan berkunjung ke Osasuna, Ahad depan.


Betis di tempat ketujuh dengan 48 mata.

Real dan Barcelona akan bertemu pasukan lemah sebelum kedua-duanya bakal beraksi pada separuh akhir Liga Juara-Juara minggu depan.


Barcelona akan berkunjung ke Bayern Munich pada perlawanan pertama, Selasa ini sementara Real berkunjung ke Borussia Dortmund sehari selepas itu.

Barcelona membariskan empat pertahanan dengan Eric Abidal turun kali pertama selepas setahun sejak menjalani pemindahan hati dan beraksi sepanjang 90 minit.


Pemain antarabangsa Perancis itu bergandingan dengan Adriano Correia di pertahanan tengah sementara pilihan utama Xavi, Sergio Busquets dan Jordi Alba bermula di bangku simpanan.


Pemain terbaik dunia Lionel Messi gagal untuk beraksi kerana masih mengalami kecederaan hamstring. - Reuters

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/22
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved