Isnin, 8 April 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


Chong Wei jadi bahan ujikaji

Posted:

Kuala Lumpur: Sejak kekalahan kepada pemain nombor dua dunia Chen Long di Seluruh England, Mac lalu, segala kekuatan yang ada pada pemain nombor satu dunia, Datuk Lee Chong Wei sememangnya dijangka akan menjadi bahan analisa penting untuk China gunakan kepada semua pemain pelapisnya, sebelum Lin Dan bersara.

Hakikat itu ternyata benar apabila pemain berusia 21 tahun, Tian Hou Wei berjaya menterjemahkan apa yang pernah dilakukan Chen Long dan Lin Dan ketika menewaskan Chong Wei di separuh akhir Terbuka Australia, bukannya Du Pengyu dan bukan juga Wang Zhengming.


Kekalahan Chong Wei bukan isunya, malah bekas pemain kebangsaan menimbulkan persoalan mengenai perancangan dan pendirian Persatuan Badminton Malaysia (BAM), menghantar barisan pemain elit negara ke kejohanan berstatus GP Emas itu.

"Mengapa BAM menghantar Chong Wei ke Australia sedangkan kejohanan itu berstatus GP Emas, malah Chong Wei sendiri dalam keadaan tidak sihat sepenuhnya kerana demam," kata bekas pemain kebangsaan yang pernah mengharumkan nama negara.


Katanya, sebagai pemain yang sudah mencapai tahap tertinggi, Chong Wei tidak seharusnya beraksi di Australia.


"Untuk apa menghantar Chong Wei ke Australia? Dia baru saja tewas kepada Chen Long di Birmingham Mac lalu dan terpaksa berdepan pemain jauh lebih muda dalam keadaan tidak cergas sepenuhnya.

Foto

Datuk Lee Chong Wei

"Saya tidak nampak keperluan menghantar Chong Wei, begitu juga Koo Kien Keat-Tan Boon Heong. Mereka tidak perlu memburu mata untuk menempatkan diri ke Kejohanan Dunia. Tindakan menghantar mereka ke kejohanan kecil sebegini akan mendedahkan lagi kekuatan kepada pemain lawan.


"Malah kekalahan juga memberi kesan buruk kepada moral pemain, apa lagi Kien Keat-Boon Heong yang masih gagal menamatkan kemarau kejuaraan," tambah bekas pemain negara itu lagi.

Bekas pemain itu juga mahu BAM menjawab jurulatih manakah yang membuat analisa pemain negara dan juga lawan.


"Kalau boleh saya ingin BAM nyatakan siapa pula yang bertanggungjawab memantau analisa yang dilakukan jurulatih terbabit. Saya tahu BAM tiada orang yang bergelar pengarah kejurulatihan atau apa juga jawatan yang seperti itu, namun persatuan ini mesti benar-benar melakukan apa yang betul untuk kemajuan badminton negara.


"Malah Jawatankuasa Kejurulatihan dan Latihan perlu melihat semula sistem dan program latihan, mungkin apa yang kita lakukan sudah tidak relevan bagi menghadapi kepantasan kemajuan badminton negara lain, apa lagi China. Cukuplah menggunakan alasan China sebagai negara besar yang mempunyai ramai bakat, cuba lihat apa yang kita lakukan."

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/08

Salehan terbaik!

Posted:

Kuala Pilah: Aksi mantap Salehan Othman yang mengutip 38 mata berjaya mengenepikan cabaran 60 pemain lain untuk dinobatkan juara Kejohanan Golf Amal Piala Datuk Hasan Malek 2013, berlangsung di Kelab Golf Seri Menanti, Negeri Sembilan, baru-baru ini.

Pemain amatur dari Seremban itu yang memegang handicap 15, mengakui tidak menyangka menang dalam kejohanan itu berikutan saingan sengit daripada pemain lebih berpengalaman, tetapi menyifatkan pengalaman yang ditimba melalui penyertaan dalam banyak kejohanan tempatan, turut membantunya.


"Ini kejayaan pertama saya tahun ini dan sudah tentu menyuntik lagi semangat untuk menyertai lebih banyak kejohanan terutama yang membabitkan pemain profesional. Pengalaman menyertai beberapa kejohanan tempatan sebelum ini banyak membantu saya melakukan aksi terbaik.

"Walaupun hanya berkelebihan satu mata daripada pencabar lain, saya sangat berpuas hati kerana pukulan banyak menjadi ,namun saya akui saingan kali ini amat mencabar, tambahan pula dalam keadaan cuaca panas," katanya selepas kejohanan.


Tempat kedua dimenangi Ruzana Baba yang meraih 37 mata dan dia satu-satunya peserta wanita yang berjaya memberikan saingan terutama kepada Salehan.


Usahawan dari Seremban itu berkata, dia tidak menyangka meraih naih juara kerana menyedari prestasi pemain lelaki lebih menyerlah.

Tempat ketiga hingga kelima diraih Mohd Nor Alias, Nor Azizi Idris dan Mazli Mohd Nor, yang masing-masing berkongsi 37 mata.


Kejohanan anjuran bersama Pejabat Daerah Kuala Pilah, Majlis Belia Kuala Pilah dan MAYC Kuala Pilah bertujuan untuk mengutip dana bagi keperluan tabung amal perajurit Lahad Datu selain golongan kurang bernasib di sekitar daerah Kuala Pilah.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/08
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved