Isnin, 8 April 2013

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Malu digelar pelarian

Posted:

Shah Alam: "Saya pernah mendapat rawatan di hospital kerajaan menggunakan kad pengenalan kawan yang simpati. Ia berikutan saya tiada dokumen pengenalan diri termasuk kad pengenalan sejak kecil," kata remaja, Nor Fazlin Moh Mashuri, 21, dari Kampung Batu Belah, Klang.

Tidak cukup dengan pengalaman itu, dia yang diserah kepada keluarga angkat sejak kecil turut berdepan pelbagai penghinaan termasuk segelintir kawan yang mengejeknya sebagai pelarian.


"Banyak pengalaman sedih terpaksa saya lalui kerana tiada dokumen pengenalan. Nak dapat rawatan tak boleh, nak bekerja tak boleh dan nak bersekolah pun tak boleh. Saya hanya bersekolah setakat tadika sahaja. "Apabila keluarga angkat mahu memasukkan saya ke sekolah rendah, permohonan ditolak kerana tiada dokumen," katanya.

Sedih dengan kehidupan yang dianggap tidak menentu di tanah kelahiran sendiri, Nor Fazlin ditemani bapa angkat barunya, Samsidin Pama, 55, menemui wakil Harian Metro merayu pertolongan agensi kerajaan atau pihak yang berkaitan bagi menyelesaikan kemelut dihadapinya itu.


Menurut Nor Fazlin, beliau difahamkan keluarga kandungnya menyerahkan dia kepada keluarga angkat sebaik dilahirkan, tetapi keluarga angkatnya itu menyerahkannya kepada satu lagi keluarga angkat, Mohd Mashuri Salimin dan Noriah Abu Hasan yang menetap di Kampung Batu Belah, Klang.


"Kini keluarga angkat saya itu sudah meninggal dunia dan saya bertemu keluarga angkat baru, Samsidin dan isterinya (juga tinggal di kampung yang sama). Sejak kematian keluarga angkat, saya terus hilang arah. "Saya merayu kepada Perdana Menteri, tolonglah saya. Saya hidup dalam kesedihan meneruskan masa depan.

Foto

NOR Fazlin menunjukkan dokmumen dimiliki kepada Rosli (kanan).

"Saya perlukan kad pengenalan kerana mahu bekerja. Saya percaya kerajaan mampu membantu," katanya.


Samsidin yang menemani Nor Fazlin semalam, turut berharap masalah anak angkatnya itu dapat diselesaikan kerana dia gadis yang cerdik walaupun tidak bersekolah.

Menurutnya, kini Nor Fazlin bekerja di sebuah stesen minyak atas ihsan pemiliknya yang bersimpati, tetapi anak angkatnya itu memerlukan dokumen pengenalan diri.


"Setakat ini dia hanya ada satu salinan akuan sumpah keluarga angkat pertama kepada keluarga angkat kedua yang menjadi dokumennya untuk bergerak ke sana ke sini," katanya.


Sementara itu, Bendahari UMNO Bahagian Kota Raja Datuk Rosli Mohd Amin yang simpati dengan masalah itu berharap semua pihak dapat membantu Nor Fazlin mendapatkan dokumen diperlukan.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/08
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved