Rabu, 24 Julai 2013

Harian Metro: BeritaUtama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: BeritaUtama


Proses pengundian lancar

Posted: 23 Jul 2013 08:18 PM PDT

JERTIH: Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Kuala Besut berlangsung dengan tenang dan lancar dengan 31 peratus daripada 16,534 pemilih memangkah kertas undi di lapan sekolah yang dijadikan pusat mengundi hingga 10 pagi ini.

Calon BN Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman yang mengundi di SMK Kuala Besut. Berbaju Melayu merah lengkap bersamping ditemani isteri Siti Salbiah Osman yang berbaju kurung merah sedondon.

Tengku Zaihan, 37, atau dikenali penduduk di sini sebagai "Abe Ku" dan Siti Salbiah, 34, tiba di pusat mengundi pada pukul 8 pagi dan calon BN itu selesai menunaikan tanggungjawabnya pada 8.15 pagi.

Ditanya pemberita kenapa beliau dan isteri memilih untuk memakai baju merah hari ini, Tengku Zaihan berkata: "Merah ini simbol keberanian."

Foto

Orang ramai menunggu giliran untuk mengundi di Sekolah Kebangsaan Kampung Baharu. FOTO Bernama

Foto

Tengku Zaihan mengundi di Sekolah Menengah Kebangsaan Kuala Besut. FOTO Bernama

Foto

Endot @ Azlan Yusof mengundi di Sekolah Kebangsaan Kampung Baharu. FOTO Bernama


"Saya juga mengambil kesempatan ini untuk menyeru pengundi untuk keluar awal dan menunaikan tanggungjawab mereka. Setakat ini proses pengundian berjalan lancar," kata beliau.


Calon PAS Endot@Azlan Yusof tiba di pusat pengundian SMK Kampung Baharu untuk membuang undi jam 7.50 tadi. Beliau memakai kemeja berwarna putih hijau dilihat ditemani beberapa penyokong. Beliau merupakan pengundi kedua tiba dan beratur di luar pagar sekolah selepas seorang warga emas tiba beberapa minit lebih awal darinya.

Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said tiba di pusat mengundi SK Kampung Nangka kira kira jam 9.08 pagi tadi untuk meninjau proses pengundian. Hadir sama Ahli Parlimen Besut Datuk Seri Idris Jusoh.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/24

Kecil-kecil dah gelumang dadah

Posted: 23 Jul 2013 12:52 PM PDT

Kuala Lumpur: Seramai 442 remaja berusia 19 tahun dan ke bawah kini ibarat menunggu ajal selepas terbabit dalam aktiviti pengedaran dadah dan kes mereka disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya (ADB) yang membawa hukuman gantung sampai mati mandatori.

Jumlah remaja terbabit adalah berdasarkan statistik Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman dalam tempoh tiga tahun setengah, bermula dari 2010 hingga Jun tahun ini.

Lebih mengejutkan, Pengarah JSJN Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, keseluruhan remaja berusia 19 tahun ke bawah termasuk kanak-kanak berusia seawal 12 tahun yang ditahan kerana terbabit dalam pelbagai kes dadah untuk tempoh yang sama kini mencecah 26,793 orang.

Menurutnya, semua remaja terbabit disiasat mengikut pelbagai seksyen di bawah ADB 1952 serta dua lagi akta iaitu Akta Penagih Dadah (APD) 1952 dan Akta Racun 1952.


"Jumlah kanak-kanak berusia 12 tahun hingga remaja berusia 19 tahun yang terbabit dalam gejala penagihan serta pengedaran dadah amat membimbangkan kerana jumlah untuk tempoh lebih tiga tahun lalu tidak menunjukkan banyak perbezaan," katanya ketika ditemui Harian Metro.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/24
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved