Rabu, 24 Julai 2013

Harian Metro: Rap


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Rap


Advertorial: Reynolds biasa watak komik

Posted: 23 Jul 2013 03:57 PM PDT

CERITA dan watak-watak Rest In Peace Department (R.I.P.D.) perlu dikendalikan dengan teliti dan cermat untuk memastikan keasliannya semasa transisi cerita dari komik ke filem.

Ini juga bermakna tekanan kepada pelakon yang memainkan watak utamanya lebih besar kerana ia bukan sekadar kualiti lakonan tapi seirasannya dan pemahaman wataknya di skrin dan komik adalah sangat penting.

Disebabkan ini, Ryan Reynolds adalah pelakon yang paling padan dan tepat untuk memainkan peranan watak utama R.I.P.D., anggota polis alam mati Nick Walker.

Tidak asing kepada peranan watak komik di wayang skrin besar, Reynolds pernah berlakon sebagai Hal Jordan, watak utama filem adaptasi DC Comics Green Lantern pada tahun 2011.


Dua tahun sebelun itu dia berlakon sebagai pembunuh upahan yang suka bercakap - Deadpool dalam komik-jadi-filem Marvel X-Men Origins: Wolverine bersama para pelakon all-star seperti Hugh Jackman.


Dari awal Reynolds telah pun berminat dan menyertai projek filem R.I.P.D. dengan berlakon sebagai detektif tragis Nick Walker yang akan menerima satu kejutan besar bila dia tiba di akhirat.

Untuk Reynolds yang sangat menyukai komik R.I.P.D. dan sebagai seorang peminat komik dia memahami nilai dan kepentingan untuk memastikan asas skrip dari jalan cerita dan semua ciptaannya di filem seiras dengan yang dijumpai dalam komik.

Pemenang Oscar Jeff Bridges yang berlakon sebagai Syerif Roycephus Roy Pulsifer, rakan sepasangan dan juga mentor Nick Walker di R.I.P.D. berkata, "Ryan seorang yang sangat bergaya. Dia akan mengena kesemua sasarannya dan membuatkan ia berjaya dan ini boleh dikatakan sebagai satu bakat istimewa. "

"Hubungan kami berdua boleh dikatakan secocok di beberapa peringkat. Berlakon seumpama menciptakan illusi, tetapi lebih lagi sekiranya anda ada hubungan yang bergaya di luar produksi filem, anda dapat membawakan hubungan ini ke lakonan anda," tambah Bridges.

"Ryan dan saya menikmati masa bersama di luar set dengan hanya berlepak."

Bukan itu saja. Disebabkan dedikasi dan keinginannya untuk menjadi lebih proaktif dalam proses ciptaan filem ini, Reynolds juga telah menyertai krew tersebut sebagai penerbit eksekutif. Peranannya seperti yang dijangkakan, tidak mudah.

"Sebenarnya ia sangat susah direalisasikan kerana ia mempunyai elemen tragedi dan cinta dalam sebuah cerita filem yang sangat lucu dan menarik," kata Reynolds.

Seorang detektif polis warga Boston yang agresif, cerdik dan pintar, Nick Walker akan menemui ajalnya apabila dia dibunuh semasa bertugas dalam satu serbuan penjualan dadah.

Semasa menghadapi penghakiman terakhir riwayatnya tanpa mengetahui nasib yang akan dikenakan kepadanya, Nick diberi satu tawaran yang dia tidak dapat ditolak: menggunakan bakat menangkap penjahat dan membuat penebusan selama 100 tahun di R.I.P.D. atau menghadapi hukuman yang tidak pasti di akhirat.

Bertekad untuk mencari pembunuhnya dan bersatu dengan isterinya sekali lagi – dengan kepercayaan dia dapat meminggir peraturan ketat jabatan R.I.P.D. – Nick memilih untuk bertugas untuk R.I.P.D.

Saksikanlah pergelutan Reynolds sebagai Nick Walker dalam 3D pada 1 Ogos dalam filem R.I.P.D.

Dapatkan T-Shirt R.I.P.D. dengan menyertai peraduan di sini Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/23

Ziarah Sahur bantu gelandangan

Posted: 23 Jul 2013 07:54 AM PDT

Di saat kita enak dibuai mimpi indah di atas tilam empuk dan menikmati juadah menyelerakan, golongan yang tidak berumah dan hidup melarat hanya mampu berangan-angan untuk menjalani kehidupan normal sebagaimana insan lain.

Bukan semua manusia di dunia ini bertuah dapat menikmati segala nikmat dunia disediakan Allah SWT, malah ada yang terpaksa hidup dalam serba daif, tidur beralaskan bumi dan berbumbungkan langit serta kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Simpati melihatkan nasib golongan gelandangan ini, Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) diketuai Ketua Pengarahnya, Datuk Norliza Rofli mengadakan program amal Ziarah Sahur dengan menyediakan makanan serta juadah bersahur kepada golongan terbabit di sekitar Chow Kit, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Dalam program yang bermula jam 2 pagi hingga 4 pagi itu, mereka turut ditemani penyanyi terkenal, Ning Baizura yang turun padang mengedarkan juadah berkenaan kepada golongan gelandangan yang terdiri daripada pelbagai kaum itu.

Foto

NORLIZA (tengah) dan Ning meredah awal pagi untuk memberi sumbangan makanan kepada golongan gelandangan.

Foto

NING (kanan) menyelami perasaan seorang gelandangan yang dipinggirkan anak kandung.

Foto

GEMBIRA dapat berbakti pada masyarakat.


Norliza berkata, bertemu dan berbual dengan golongan terbabit cukup mengharukan perasaannya.


"Masih ramai mereka yang kurang bernasib baik memerlukan perhatian daripada kita. Mereka juga seperti insan lain yang mendambakan kasih sayang tetapi nasib tidak menyebelahi mereka. Usaha ini juga dilakukan untuk membentuk nilai murni di kalangan masyarakat supaya sentiasa tampil membantu orang susah.

"Walaupun program ini dinamakan Ziarah Sahur, tetapi bantuan berkenaan turut diberikan kepada golongan bukan Islam," katanya.

Bertemankan air mata, golongan terbabit meneruskan kehidupan meskipun keperitan mencengkam perasaan. Ada yang memiliki pekerjaan namun dengan gaji yang terlalu kecil, mereka tidak mampu menyewa bilik apatah lagi untuk memiliki rumah yang sempurna. Hanya di kaki lima beralaskan kotak menjadi tempat mereka berlindung.

"Masyarakat kita sangat prihatin tetapi sikap baik rakyat negara ini dipergunakan sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab dengan wujudnya sindiket pengemis. Di ibu kota misalnya, kita boleh lihat wajah-wajah asing datang mendekati kita hingga membuatkan kita berasa sangsi untuk bersedekah.

"Serik menjadi mangsa penipuan, lama-kelamaan rasa simpati itu terhakis daripada diri kita dan cara terbaik untuk mengembalikan rasa prihatin itu, kita pergi terus kepada orang amat memerlukan pertolongan seperti gelandangan ini. Saya berharap program seperti ini akan menerbitkan semula rasa sikap ingin membantu sesama kita," katanya yang mendapat ilham mengadakan program berkenaan di Kuala Lumpur selepas JKKN cawangan Sabah memulakannya sebelum ini.

Norliza berkata, program ini diadakan empat kali sepanjang Ramadan ini termasuk ke rumah anak-anak yatim dan pusat tahfiz di sekitar Lembah Klang.

Sebelum ini, JKKN turut bekerjasama dengan kumpulan nasyid terkenal, Rabbani menyampaikan juadah bersahur kepada anggota polis yang bertugas syif malam di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi dan Balai Polis Trafik Jalan Tun H S Lee, Kuala Lumpur.

Sementara itu, Rabbani akan menjayakan majlis berbuka puasa anjuran MATIC, Jalan Ampang pada hari ini (Rabu).

Turut serta pada majlis itu 40 anak yatim dari Gombak, Selangor.

JKKN mahu teruskan usaha murni

Pihak JKKN turut gembira apabila program yang mereka aturkan semakin mendapat perhatian pelbagai pihak.

Norliza berkata, pihaknya mendapat maklum positif dari sektor pelancongan terutamanya program Jom Buka Puasa yang diadakan setiap hujung minggu di Jalan Raja, Dataran Merdeka, Kuala Lumpur yang berjaya menarik ramai pelancong asing.

"Tahun depan Jom Buka Puasa akan dimasukkan dalam kalendar pelancongan yang menjadi acara wajib setiap kali Ramadan," katanya.

Sebelum ini JKKN lebih dikenali sebagai agensi yang memperjuangkan kesenian negara dan kini skop jabatan itu diperluaskan untuk menyemarakkan budaya bangsa.

Ning kongsi kesedihan

"Sedih hati saya kerana dalam keadaan negara yang semakin membangun, masih ramai lagi yang tidak berumah dan terpaksa hidup bergelandangan," kata Ning Baizura Dalton, 38, selepas mengikuti program Ziarah Sahur bersama JKKN.

Katanya, keadaan ini mengingatkannya kepada diri sendiri yang diberikan Allah SWT mencukupi segalanya termasuk wang ringgit, makan minum, keluarga bahagia dan tempat kediaman.

"Saya lihat ramai antara mereka yang sudah berusia dan sebaya ibu bapa kita. Entah di mana anak mereka. Sebagai anak dan ibu, sayu hati saya melihatkan keadaan itu dan apabila balik rumah saya cerita pada emak (Satilah Abdullah) apa yang saya jumpa dan saya lihat. Keadaan itu amat menginsafkan saya," katanya.

Ning ketika mengikuti program itu mengaku terkejut dan hiba tatkala melihat ramai gelandangan yang merempat di ibu kota.

Malah, Ning ditemani suaminya, Omar Shariff Christopher Layton Dayto, 37, pada malam itu turut memasang impian untuk membina rumah perlindungan kepada insan malang terbabit sekiranya mampu.

"Saya harap apabila tua nanti, anak-anak tidak akan melupakan saya. Ada yang saya temui sudah tidak berapa betul fikirannya, barangkali kerana tekanan hidup dia jadi begitu," katanya.

Menyentuh hasratnya untuk membina rumah perlindungan, jelas Ning barangkali sukar untuknya membina rumah itu sendiri kerana kosnya yang tinggi. Sehubungan itu, dia berharap ada pihak yang sudi bekerjasama.

"Ia bukanlah tempat tinggal kekal tetapi memberi mereka tempat tinggal sementara dan kita boleh beri mereka latihan seperti kelas memasak, kraftangan dan menjahit agar mereka boleh membina hidup baru. Sukar untuk menyediakan tempat tinggal kekal kerana mereka ramai dan untuk masuk ke rumah perlindungan itu pun perlu ditapis," katanya.

Pada malam itu Ning turut menaja 300 bungkus nasi untuk diberikan kepada golongan itu.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/23
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved