Rabu, 24 Julai 2013

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Projek 'tutup' masjid

Posted: 23 Jul 2013 01:54 PM PDT

Kuala Lumpur: Tindakan Dewan Bandaraya Kuala lumpur (DBKL) mengeluarkan notis cadangan pembangunan komersial bersebelahan Masjid Wilayah Persekutuan dianggap mencemar kesucian institut keagamaan di Malaysia.

Penduduk Hartamas Heights menganggap tindakan membina kawasan komersial di lot 58688 dan 58689 itu tidak relevan memandangkan kedudukannya yang terlalu hampir dengan masjid.


Wakil penduduk, Azim Abdul Aziz berkata, berdasarkan notis cadangan pembangunan di Jalan Changkat Kiara Hartamas itu, pembangunan mega berkenaan membabitkan pembinaan beberapa menara yang mencecah ketinggian 49 tingkat sehingga mampu 'menutup' pandangan masjid dari seluruh arah barat, barat laut dan barat daya.

"Jika kita lihat di negara luar, kawasan sekitar bangunan rumah ibadat seperti ini tidak dibangunkan dan hanya membiarkannya sendiri bagi menunjukkan kesucian tempat itu.


"Malangnya yang bakal berlaku, pusat komersial yang menempatkan blok kediaman mewah, bangunan pejabat, ruang perniagaan termasuk pawagam akan dibina dan operasinya kelak dilihat mencemarkan kemuliaan institusi agama Islam di negara kita.


"Ini dapat dilihat melalui pembinaan Solaris Duta Mas berhampiran Masjid Wilayah Persekutuan yang menempatkan operasi kelab malam dan pusat hiburan yang dilihat tidak mengambil kira sensitiviti dan menghormati agama dan penduduk Islam di Malaysia," katanya, semalam.

Foto

WAKIL penduduk Hartamas Heights yang membantah pelan pembangunan komersial bersebelahan Masjid Wilayah Persekutuan.

Selain itu, menurut Azim selepas Solaris Duta Mas siap sepenuhnya, lalu lintas di sini sesak memandangkan pembukaan kawasan komersial seperti ini menarik lebih ramai pihak berkenderaan datang ke sini.


"Hanya ada satu jalan keluar dan masuk iaitu Jalan Dutamas 1 yang turut digunakan penduduk dari Segambut, Kenny Heights, Duta Tropika, Duta Nusantara, kakitangan kerajaan di Jalan Duta dan Segambut.

"Setiap hari terutama hujung minggu Jalan Dutamas 1 ini mengalami kesesakan apatah lagi ada kenderaan sewenang-wenangnya diparkir bertindan di tepi jalan.


"Walaupun ada penguatkuasaan termasuk saman dilakukan, tetapi sehingga kini DBKL gagal menangani masalah itu sepenuhnya," katanya.


Menurut Azim, pembinaan projek baru terbabit yang turut menempatkan 5,000 parkir kereta bukan jalan penyelesaian terhadap masalah di Jalan Dutamas 1, sebaliknya menunjukkan bilangan kenderaan baru yang masuk ke situ menambahkan kepadatan dan kesesakan di situ.


"Tempoh bantahan projek terbabitt dari empat minggu menjadi dua minggu juga tidak telus.


"Notis pemberitahuan di situ tidak menggambarkan keseluruhan projek. Malah, notis bantahan bermula pertengahan bulan ini sehingga 31 Julai depan terlalu singkat bagi membolehkan penduduk berfikir, berbincang, mendapatkan maklumat terperinci dan mengemukakan bantahan terhadap pembangunan di kawasan perumahan mereka," katanya.


Sementara itu, seorang lagi penduduk, Hanizah Hamid mendakwa tanah di tapak cadangan projek terbabit masih berada dalam zon kediaman dan bukan zon komersial.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/24
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved