Isnin, 15 Julai 2013

Harian Metro: Setempat


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Setempat


Anak gajah sesat

Posted: 14 Jul 2013 12:11 PM PDT

Jerantut: Seorang penyelia Kilang Sawit FELDA Lepar Utara Enam, dekat sini, terkejut selepas terserempak seekor anak gajah berusia setahun dalam kawasan kilang berkenaan, awal pagi tadi.

Mohd Saharuddin Mohd Sapuan berkata, ketika membuat pemeriksaan mesin di kawasan kilang yang bersebelahan kebun pisang, terkejut apabila melihat kebun berkenaan musnah seperti diserang gajah.


"Ketika melihat kebun berkenaan tiba-tiba keluar seekor anak gajah dari kebun dan menuju ke arah saya. Pada mulanya saya takut, tetapi selepas melihatnya seperti jinak, lalu saya memberanikan diri menghampirinya," katanya.

Saharuddin berkata, anak gajah itu seperti tidak mahu pulang ke hutan berhampiran, malah terus mengikut ke mana dia pergi.


"Lalu saya ambil keputusan melaporkan kepada penolong pengurus kilang mengenai perkara itu sebelum pengurusan kilang menghubungi Jabatan Perlindungan Hidupan Liar Dan Taman Negara (PERHILITAN) Pahang," katanya.


Pengarah PERHILITAN Pahang Khairiah Mohd Shariff berkata, anak gajah betina itu berusia satu tahun terpisah daripada ibunya dan kumpulan gajah lain.

Foto

SAHARUDDIN memberi minum anak gajah ditemui dalam kawasan kilang.

"Gajah terbabit haiwan liar berasal dari hutan simpan Tekam, Tekal dan Taman Negara dan keluar mencari makan berhampiran kawasan FELDA ini.


"Dianggarkan 14 hingga 20 ekor gajah yang terdapat dalam hutan simpan itu dan mungkin anak gajah ini daripada kumpulan berkenaan," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/15
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved