Isnin, 14 Januari 2013

Harian Metro: Arena


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
Sumber Asal Berita :-

Harian Metro: Arena


'Hodak hina ibu saya'

Posted: 13 Jan 2013 01:57 PM PST

Kuala Terengganu: "Boleh hina saya tapi bukan ibu saya," kata ketua jurulatih T-Team, Peter Butler yang berang dengan tindakan pengendali Kelantan, Bojan Hodak yang didakwa menghamburkan kata kesat menghina mendiang ibunya ketika kedua-dua pasukan bertemu di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, kelmarin.

Jurulatih Inggeris berusia 46 tahun yang juga pengurus pasukan Titans berkata, walaupun Hodak mengeluarkan kata-kata kesat itu dalam bahasa Croatia, beliau tahu maksudnya kerana dua penolong jurulatihnya berbangsa Croatia.


"Memang sudah lumrah bola sepak di mana pemain atau jurulatih hilang sabar dan mengucapkan perkataan yang tidak sepatutnya disebut namun mereka sepatutnya tahu yang semua itu ada batasnya.

"Beliau boleh berkata apa saja kepada saya dan saya boleh menerimanya namun tidak ada sesiapapun yang boleh menghina ibu sendiri ataupun ibu orang lain," katanya.


Butler berkata, beliau berharap Hodak yang juga pengurus Kelantan datang memohon maaf selepas tamat perlawanan yang berkesudahan dengan T-Team menang 1-0 ke atas juara tiga piala musim lalu itu.


"Namun Hodak tidak menyesal dengan perbuatannya dan tidak pun memohon maaf kepada saya dan sekiranya tidak ada permohonan maaf daripadanya dalam masa terdekat ini, saya akan membuat aduan kepada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Foto

PEMAIN T-Team, Muinuddin Mokhtar (kanan) diasak pemain Kelantan, Rizal Fahmi Rosid pada perlawanan di Stadium Sultan Ismail Kuala Terengganu, kelmarin.

"Apa yang dilakukannya lebih buruk daripada sikap perkauman yang ditegah sama sekali Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) dan saya tidak mahu beliau terlepas begitu saja," katanya.


Menurut Butler, ibunya yang meninggal dunia hampir 20 tahun lalu selepas menderita akibat kanser selama tujuh minggu adalah seorang yang sangat istimewa buat dirinya.

"Luluh hati saya mendengar celaan terhadap ibu saya dan saya sanggup melakukan apa saja untuk menjaga nama baik mendiang.


"Mungkin kata kesat daripada Hodak itu datang daripada perasaan marahnya namun sebagai manusia, beliau perlu menyesal dan meminta maaf kepada saya," katanya.


Butler berkata, beliau turut hilang sabar dan mahu saja menyerang Hodak namun mengaku masih boleh berfikir secara waras dan tidak sampai hati untuk turut menghina ibu jurulatih berbangsa Croatia berusia 42 tahun itu.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/14

Buru gelaran ketiga

Posted: 13 Jan 2013 01:40 PM PST

Melbourne: Novak Djokovic memburu gelaran ketiga berturut-turut pada Terbuka Australia bermula hari ini, dengan Andy Murray dan bintang veteran, Roger Federer tampil sebagai pencabar utamanya.

Pemain Argentina, Juan Martin Del Potro adalah satu-satunya pemain selain Djokovic, Rafael Nadal, Federer dan Murray memenangi gelaran Grand Slam sejak 2005, namun pemain Serbia itu berkata ramai lagi pemain yang mampu menggugat dominasi mereka.


"Mungkin ramai yang menjangkakan kami bertiga selain Nadal masih kekal menjadi calon pilihan merangkul gelaran utama," kata Djokovic.

"Tapi saya tidak akan memandang remeh cabaran Del Potro, (Jo-Wilfried) Tsonga, (David) Ferrer, (Tomas) Berdych dan mana-mana pemain dalam kelompok 10 terbaik.


"Saya pasti ada pemain muda yang mampu mencabar seperti (Bernard) Tomic, (Grigor) Dimitrov, (Milos) Raonic.


"Saya fikir tidak bagus buat saya meramalkan ketiga-tiga kami akan muncul juara pada semua acara Grand Slam tahun ini." Bagaimanapun, semuanya bagaikan memihak Djokovic yang memburu gelaran Terbuka Australia kali ketiga berturut-turut, pencapaian yang belum pernah dilakukan dalam era profesional.

Nadal tidak beraksi kerana kecederaan sekali gus meranapkan impian ulangan perlawanan akhir epik tahun lalu, apabila Djokovic akhirnya menundukkan pemain Sepanyol itu pada jam 1.40 pagi selepas catatan rekod 5 jam 53 minit.


Namun Djokovic berdepan cabaran sengit Murray, yang masih segar daripada kemenangan pertama Grand Slam dan berhasrat membalas dendam kekalahannya pada final dan separuh akhir di tangan Djokovic di Melbourne pada 2011 dan 2012.

Turut memberikan cabaran sengit adalah Federer, pemegang 17 gelaran Grand Slam yang masih berhasrat menambah koleksi kemenangan walaupun kini berusia 31 tahun. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/14
Kredit: www.hmetro.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Harian Metro

Copyright 2010 All Rights Reserved